Zondag 7

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Beschrijft Zondag 7 (vraag en antwoord 21) het wezen van het geloof (de eigenschappen) of is er al sprake van een gewrocht geloof in het leven van een door God verkorene?

Antwoord

Geachte vraagstel(ler)ster,

Zondag 7 geeft inderdaad de eigenschappen aan van het ware zaligmakend geloof. Dat bestaat in een zekere kennis en in een vast vertrouwen. Die eigenschappen kunnen nog zwak zijn en het geloof heeft dan ook onderhouding en versterking nodig. Zodat deze eigenschappen krachtiger openbaar komen.

Waar het ware geloof gewerkt is door de Heilige Geest, zijn in beginsel deze eigenschappen aanwezig. Het zijn geen zaken, die er later nog bij moeten komen. Maar zij moeten wel toenemen. Daar gebruikt de Heere het Woord en de sacramenten voor.

Hartelijk gegroet,
Ds H. Paul

Tags in dit artikel:

Heidelberger Catechismus