Bijbeluitleg aan kinderen

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Hoe leg ik op een eenvoudige manier aan mijn kinderen uit waarom Jezus moest sterven. Want, volgens onze dochter, lang voordat Jezus stierf en opgestaan was, waren mensen zoals Adam, Henoch, Abraham enz. al in de hemel. Ik vind het lastig, zeg maar moeilijk, om dit kinderlijk uit te leggen.

Antwoord

U begrijpt dat het kruis van Christus, Zijn lijden en sterven, het hart van het Evangelie is. Paulus schrijft niet voor niets in 1 Korinthe 2:2 dat hij niets anders heeft voorgenomen aan de Korinthiërs te verkondigen dan Jezus Christus, en Die gekruisigd. Het kruiswerk van Christus, het bewerken van verzoening met God voor zondaren, is van fundamentele betekenis voor de redding, de zaligheid van mensen zowel in het Nieuwe Testament als in het Oude Testament. Dus ook Adam, Henoch, Abraham en alle andere gelovigen in het Oude Testament zijn na hun sterven in de hemelse heerlijkheid opgenomen op grond van het offer van Christus aan het kruis (Henoch en Elia zijn, zoals we weten, zonder te sterven door de Heere thuis gehaald).

Waar geloofden die mensen dan in? Wel, in de beloften van de komst van Christus. Zijn Naam en werk worden weliswaar niet direct in het Oude Testament genoemd, maar zijn wel in Oudtestamentische beloften opgesloten. Dat gold al van de eerste belofte die God direct na de zondeval aan Adam en Eva gaf, de zogenaamde moederbelofte in Genesis 3:15: “Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw nageslacht en tussen haar Nageslacht. Dat zal u de kop vermorzelen en u zult Het de hiel vermorzelen.” Naarmate de heilsgeschiedenis voortschrijdt wordt er in het Oude Testament al duidelijk naar de komt en het werk van Christus verwezen. Trouwens, in Johannes 8:56 wordt gezegd dat Abraham Christus gezien heeft. De Heere Jezus zegt daar dat Abraham met verheuging verlangd heeft de dag van Christus te zien. En hij heeft die gezien en zich verblijd. Hoe heeft hij die gezien? In de beloften van het Evangelie. Vooral ook de offerdienst in Israël (al bekend in Genesis 4) was een voortdurende verwijzing naar het offer dat eens door de Messias Christus zou worden gebracht. En vergeet de profeten niet die telkens wijzen op Zijn komst en werk. Denk alleen maar aan Jesaja 53 en al de citaten die in het Nieuwe Testament terugwijzen naar de profetieën van het Oude Testament. Er zou hierover nog veel meer te zeggen zijn natuurlijk. Ik wil hier mee volstaan wat betreft de opmerking van uw dochter.

En dan ook nog iets over de vraag hoe je het sterven van Christus op een eenvoudige manier uitlegt aan je kinderen. Dat verschilt uiteraard met de leeftijd. De kern van het offer van Christus is dat door het geloof in Hem de schuld van je zonden wordt vergeven en dat je mag delen in een nieuw, het eeuwige leven. Ik denk dat je een kind in elk geval kunt duidelijk maken wat verkeerd is. Ze doen toch ook vaak dingen die niet mogen. En daar kunnen ze dan straf voor krijgen. Stel dat ze bijvoorbeeld een aantal dagen niet met vriendjes mogen spelen. Maar dan vind je dat als ouder toch wel moeilijk en je zegt op een gegeven moment: ik vergeef je wat je misdaan hebt, je mag toch gaan spelen. Een verrassing voor zo’n kind. Wel, wat wij door onze verkeerde daden en woorden God aandoen, is nog veel erger. Daar moet Hij ons voor straffen. Dat verdienen wij. En Gods straf is dat we moeten sterven. Maar als je nou bidt om vergeving, dan zal God ons niet straffen. Dan straft Hij een Ander: Jezus. Daarvoor ging Hij aan het kruis. Een verduidelijking hiervan is in het Oude Testament te vinden in de offerdienst. Hoe werd een Israëliet zijn zonden vergeven? Dan moest hij een dier offeren in de tempel. Eigenlijk moest hij zelf als straf gedood worden. Maar de Heere zei: als je zonden belijdt, dan mag je die op een dier, vaak een lam, overdragen. Dan hoef jij niet te sterven. De Israëliet legde dan zijn hand op de dat dier en dan moest dat dier sterven in de plaats van de offeraar. En zo werd het weer goed tussen God en die Israëliet. Hij en God zijn weer met elkaar verzoend. Lees maar in Leviticus 1:4, Leviticus 3: 2 en 8, Leviticus 8, Leviticus 18-22.

Ik adviseer ook om een kinderbijbel aan te schaffen zo u die nog niet heb. Daarin wordt vaak op eenvoudige wijze de offerdienst en het werk van Christus duidelijk gemaakt.

Ds. G. van de Groep

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoedingopvoeding