Essentiële oliën

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Tegenwoordig is het helemaal in: essentiële oliën, bijvoorbeeld oliën van young living. Je kunt ze overal in doen, zelfs mee bakken, maar je ziet ook bij mensen thuis veel verstuivers. Je kunt dan enkele druppels in een verstuiver doen en volgens sommige mensen heeft het een geweldige invloed op humeur, buikkrampen, lichamelijke ongemakken, hormonen, huid etc. Deze branche verkoopt ook NingXia Red, ook een zogenoemd gezondheidsmiddel.

Ik hoor de laatste tijd heel vaak over deze dingen, het lijkt helemaal in te zijn. Hoe moeten we hier tegenaan kijken als christenen? Hebben die oliën niet iets occults? Daarnaast ook nog de prijs... het is echt bepaald niet goedkoop. Kan iemand mij wat meer vertellen over deze oliën, of het echt werkzaam kan zijn, of dat het eigenlijk geldklopperij is?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als ik het begin van de vraag (het is tegenwoordig helemaal in) lees, krijg ik al het idee dat er meer achter zou kunnen zitten, denk hierbij aan reclames (financiële) belangen etc. Wordt er olie verkocht of een (kostbare)merknaam?  Het feit dat er met olie gebakken kan worden is waarschijnlijk al zo oud als de mensheid. Dat wij tegenwoordig veelal ongezonde mengsels van oliën en vetten gebruiken is mede het gevolg van welvaart en invloed van de industrie.

Of olie een (geweldige?) invloed kan hebben op menselijk functioneren cq gezondheid? Dit klopt enigszins, het is van sommige oliën (denk bijvoorbeeld aan tea tree olie) bekend dat zij een positieve bijdrage kunnen leveren aan het menselijk welzijn/gezondheid. Enig onderzoek via internet/boeken zal dit bevestigen, echter in welke mate zich dat voordoet daar mogen we best wel kritisch in zijn. Het effect op de gezondheid, is dat bewezen? Of wordt dat aangepraat door de reclame voor betreffende producten. Het placebo-effect is misschien wel groter dan de werkelijke, meetbare effecten.

Olie in een verstuiver? Als je daar blij of een beter gevoel van krijgt, waarom dan niet, of waarom dan juist wel? Een ieder mag en kan zijn keuze hierin maken.

Hebben oliën iets occults? De gebruikte oliën zijn praktisch allemaal plantaardig, daar is op zich niets mis mee, het is maar waar men zijn/haar vertrouwen op stelt. Exodus 20:5  is daar duidelijk in: gij zult u voor die niet buigen nog hen dienen...

Het feit dat er door sommigen een occulte (verborgen, geheim, met invloeden van magie, alleen voor ingewijden) zaken mee gedaan worden, geeft al aan dat je als christen hierin niet mee kan gaan. Ook hierin geldt: weest waakzaam!

Als laatste: is het geldklopperij ? Ik heb gekeken naar de prijzen die er gerekend worden. Vanuit prijstechnisch oogpunt is het wat mij betreft geldklopperij. Wat een absurd hoge bedragen voor een paar eetlepels olie met een toegevoegd geurtje in een potje. Alleen de prijs al zou mij persoonlijk doen besluiten om alleen een beetje olijfolie met een paar druppels (citroensap o.i.d.) te vermengen en te gebruiken als dat nodig zou zijn.

Ik hoop dat u hier iets mee kunt. Wees vooral nuchter.

Met vriendelijke groet,
Jan van Stuijvenberg

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

4 reacties
jewannes
Even gegoogeld,
Een goedkope versie, € 11,62 voor 5 ML. Als je dat per liter uitrekent is dat 200x 11,62 =
€ 3944 per liter. Voor dat luttele bedrag kan je dat natuurlijk niet gratis verzenden, dus komt er ook nog eens €11,62 bij!
Ik zag er ook een voor € 85,00 voor 5 ML. Dat kost dan 200 x 85,00 = € 17000 per liter!
Mogelijk is het potje uit een grote diamant geslepen, maar dan is het denk ik nog te duur.
Dat de verkoper een dienstknecht van de mammon is moge duidelijk zijn! Of dat occult te noemen is weet ik niet, maar ga nooit met de mammon in zee! Dat kan alleen maar schadelijk zijn!
Ik neem onderwerpen als deze eigenlijk niet echt serieus hoor, maar wil je door dit rekensommetje, voor oplichting behoeden.
Trouwens, als je medicijnen gebruikt, kan je je rekenmachientje misschien ook maar beter even wegdoen.
Jenn
Ik heb zelf ooit een kit gekocht met essentiële oliën van Young Living. Bepaalde olie ook wel gebruikt bij o.a spierpijn, blauwe plekken, vieze geuren in huis weg te krijgen etc.
De olie werkt zeker wel maar dit merk is heel erg duur; er zijn ook goedkopere merken die hetzelfde werken.
Young Living is een Multi Level Marketing systeem, piramidesysteem.
Iedereen kan distributeur worden, een eigen klantenkring opbouwen en een distributeur krijgt ook bonussen als je verkoopt. Er zijn meerdere grote olie merken die op dezelfde manier zaken doen.
Er zijn mensen die elke dag veel olie smeren of zelfs inslikken(!) om te focussen, te aarden, rustig te blijven, de negatieve energie van een ander niet over te nemen, prikkels op afstand houden etc. Dat vind ik richting occult gaan; men heeft het ook over chakra’s, dit komt uit het hindoeïsme.
Ik zou me daar verre van houden en wie en waar ben je zelf nog als je overal een olie voor moet gebruiken.
Onze voorvaderen gebruikten ook plantjes uit de natuur om pijnen en huidaandoeningen te genezen. Ze hadden immers alleen de natuur en daar mogen wij ook zeker gebruik van maken maar let goed op hoe je het gebruikt.
Ik zou het niet als vervanger van de reguliere geneeskunde gebruiken maar meer als huis-tuin-keukenmiddel.
lihar
Van bepaalde olien is bewezen dat het (onbewust) de stemming beïnvloedt. Je kunt en mag daar gebruik van maken. Zou een bosje lavendel in huis 'want dst ruikt zo lekker' wel mogen maar lavendelolie niet? Net als bij andere dingen, gebruik het maar zet er niet je vertrouwen op.
Nog een opmerking over de prijs: Dat het duur is, staat vast. Maar essentiele olie is geen olie met een toegevoegd geurtje. Het is pure olie uit die plant. Het proces om die olie te verkrijgen is intensief, ingewikkeld en duur. Om 1 liter olie te winnen is 100 tot 10.000(!) kilo plant nodig, dit is per plant verschillend. Als je een iets wilt hebben waarvan de productie zoveel kost, betaal je daar dus voor, ook al is het klein/weinig. Net als bij edelstenen, parels ed.
damy
Afgelopen zaterdag bij een verkoopdag van een Gereformeerde Gemeente zag ik er een hele kraam mee vol staan