Onbekeerd bidden

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Het komen tot God in het gebed is alleen mogelijk door het werk van Jezus Christus. Maar kan je dan wel tot God naderen in gebed als je niet weet of Christus ook voor jou is gestorven? Hoort God ook het gebed van onbekeerde mensen? Als die vragen steeds in me opkomen is het onmogelijk te bidden. Ik weet het antwoord wel, dat je toch mag/moet bidden. Maar misschien wilt iemand het bovenstaande uitleggen (weerleggen?).

Antwoord

Tags in dit artikel:

bidden
3 reacties
11_10
Als jij niet wil bidden tot God dan bidt je toch niet. Waarom wil jij eigenlijk bidden? Wat geloof jij als je bidt? Verwacht je soms iets van God? Mag dat wel? Kan dat wel?
Ik vertrouw erop als ik bid, dat God mij hoort. God is een jaloers God, Hij wil nodig zijn. Hij wil er zijn voor jou. Als jij wil bidden, is God al in jou bezig.
mluther
Beste vraagsteller,

Bovenstaande vraag heb ik regelmatig gehoord. Je vraagt om wat je als schrijft te weerleggen. Als eerste wil ik i.p.v. bekeerd het woord - wedergeboren gebruiken. Bekeerd is namelijk niemand hierop aarde. Bekering is namelijk iets wat ons hele leven lang doorgaat. Ook nadat we wedergeboren zijn.

De vraag of iemand die onbekeerd is kan bidden, is er eentje die rationeel gezien gemakkelijk te weerleggen is. Als iemand die onbekeerd is NIET kan bidden, dan betekend dat dat er niemand zalig zou kunnen worden. Want iemand die zich nu bekeerd (of dus liever wedergeboren) mag noemen, heeft als onbekeerd persoon reeds gebeden. Nu ga ik verder niet erop in of hij of zij, toen hij/zij bad, reeds bekeerd is geweest.

Als het gaat om het gebed moeten we dus niet proberen het rationeel kloppend te maken. Met andere woorden, we moeten dit niet verstandelijk gaan beredeneren. God zegt: "Bid en u zal gegeven worden, klopt en u zal worden opengedaan." Dat staat er. Er staat niet, probeer er eerst achter te komen of u bekeerd bent, dan mag u gaan bidden. Nee, de Schrift is ondubbelzinnig t.a.v. het gebed. Ja, de clichés dat we het niet kunnen etc., zijn wat mij betreft enkel influistering van de vader der leugens. Halve waarheden! Want enerzijds roept Hij ons op om te bidden en anderzijds, komt Hij ons tegelijk te hulp door te zeggen: "Ik ben gevonden van degenen die naar Mij niet zochten." Niet om te zeggen daarmee, dat we niet hoeven te bidden. Integendeel, maar om aan te geven dat nu zelfs dat gebed een gave van Hem is. Dat Hij ons het gebed geeft. God wil dat we Hem nodig hebben, in alles. Hij is een ijverig, een jaloers God. Hij heeft er behagen in dat mensen Hem nodig hebben. Bid dan maar, zelfs als je onbekeerd bent.
inChristus
Ik denk dat elk mens minimaal 1 keer in onbekeerde toestand heeft gebeden. Zelf heb ik dat pakweg 20 jaar gedaan en sommige van die gebeden werden gewoon verhoord. Wat mij wel opvalt is dat ik na mijn bekering en wedergeboorte anders ben gaan bidden. Dat heet ook wel bidden in de Geest, maar dat komt nog wel... richt je eerst maar eens op Christus; neem Hem aan als je persoonlijke redder! Hij is voor jouw gestorven én opgestaan en wil je met alle Liefde Zijn Geest geven!!