Inwendig onderzoek ten gevolge van misbruik

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik krijg binnenkort een inwendig onderzoek ten gevolge van misbruik. Gebeurt dat in het ziekenhuis of gewoon bij de huisarts?

En verandert het ook als je graag sedatie wil? Waar kijken ze dan vooral naar en kunnen ze ook zien of je zwanger geweest bent? Ik hoop echt dat jullie me antwoord kunnen geven. Ik vind het namelijk vreselijk!

Antwoord

Ik zal proberen deze vraag  zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Hoe het huidige protocol  is, is mij nu onbekend. Over de  locatie van dit onderzoek kan ik niets zeggen. Het onderzoek zal zich concentreren of er door het misbruik verwondingen zijn ontstaan. Ik kan uit de vraagstelling niet beoordelen of het misbruik kort of lang geleden plaats vond. Meestal  wordt er naar verschillende dingen gekeken met name of er tekenen van verwondingen zijn, bijvoorbeeld aan de buitenkant van de schede. Als het lang geleden is, dan naar littekens. Het gaat er dan om of er nog een geheel of gedeeltelijk intact maagdenvlies bestaat. Zijn er in de schede verwondingen aanwijsbaar als teken van geweld. Of er een zwangerschap geweest is kan slechts gezien worden als er een bevalling is geweest. Een kortdurende zwangerschap kan later niet meer achterhaald worden (tenzij het zeer recent is geschied).

Ik kan me voorstellen dat je er tegenop kunt zien. Door de aanleiding is het al emotioneel belast en kan tot gespannenheid leiden waarvoor sedatie zeker heilzaam kan zijn. Nog een advies: het is goed om van te voren de onderzoeker(ster) te vragen om een gesprek en ook deze vragen te stellen. Zeg gerust dat je er enorm tegenop ziet; dat is invoelbaar.

Ik hoop dat de vragen voldoende beantwoord zijn neem anders nog gerust contact op.

Met vriendelijke groet,
Dr. A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik