Nooit een eigen predikant

Redactie Refoweb / 27 reacties

Vraag

Hoe kan het toch zijn dat er binnen de Gereformeerde Gemeenten zoveel gemeenten zijn die nog nooit een eigen predikant hebben gehad? Er zijn gemeenten die al 80 jaar lang ieder jaar beroepen en waarvan predikanten nog nooit bewogen zijn dit beroep aan te nemen. Voelen de predikanten zich niet geroepen? Worden die kerkelijke gemeenten al die jaren door God gestraft, omdat er nooit op hun wens en uitzien van een eigen predikant wordt ingegaan?

Andere, vaak grotere gemeenten, hebben bijna altijd een predikant. Soms zijn ze even vacant maar, daarna hebben ze weer een dominee. En dat terwijl kleinere naburige gemeenten nooit een predikant krijgen. Ik kan er maar niet over uit. Hoe zit dat nou? Ik maak me daar oprecht zorgen over! Vaak lijkt dit binnen de gemeenten helemaal niet te leven. Onze kerkelijke gemeente is bijvoorbeeld zo'n achttien jaar geleden al gestopt met beroepen en heeft daarvoor ruim 30 jaar actief beroepen uitgebracht.

Antwoord

Daarover kun je meer lezen in deze soortgelijke vragen:

Bekijk ook de artikelen onder de tag 'Beroepingswerk' eens.

27 reacties
WillemB
Vraagsteller, misschien is deze lege plek op de kansel wel jouw plek…!
kumi
Als de gemeente zo klein is,waardoor er te weinig geld binnenkomt om een predikant te kunnen betalen ,ja als dat zo zal zijn,lijkt het me verstandiger om de Gem op te heffen.
En zich als gem bij een andere gelijkwaardige gem te voegen in zo'n plaats .
Die wel een ds kan onderhouden.

Weer een kerk muur weg
En Samen een Gemeente vCHRiSTUS Zijn!
Ook beter voor opgroeiende kinderen!
Davinci83
Ja, interessante vraag. Enerzijds zou je kunnen zeggen dat God zoveel mogelijk mensen wil bereiken dus een voorganger voor zoveel mogelijk mensen (leden) zet: dus grote groepen. Anderzijds zou je ook kunnen zeggen dat er juist een voorganger moet gaan naar de kleinere groepen om daar flinke groei te weeg proberen te brengen. Ik zat vroeger ook in een kleine gemeente. Nooit een eigen voorganger. Ook daar om financiële redenen ('kunnen wij niet betalen') en blijkbaar de overtuiging dat God daar net zo over dacht.
Wat ik wil zeggen: wees blij. Je hebt op die manier een gezond stukje afwisseling (door diverse voorgangers, preeklezen, etc) in de preken die je hoort. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die klagen over hun voorganger (die niet altijd zo veel 'gaven' heeft ontvangen); daar heb ik dus nooit last gehad en zou ik nog steeds prefereren boven decennia een en dezelfde voorganger. Met alle respect overigens.
kip
zou mooi zijn,als alle kleine gemeentes wekelijks / maandelijks....een predikant krijgen te horen ........voor.............. niks.
de meeste dominees hebben enorme inkomens en heel vaak dure auto,s.

nooit hoor je immers dat iemand geroepen is,waar men geen dominee kan betalen

geld is er wel.alleen........... niet overal
Race406
@Kip: een predikant moet ook eten en een gezin onderhouden. Met zijn opleiding (helemaal als het een universitaire predikantenopleiding was) zou hij in het bedrijfsleven zomaar 3* zoveel inkomen hebben! En daar vinden we toch ook niets van? Als dominee sta je wel 24/7 voor de gemeente klaar.
Ik heb bij ons in de gemeente eens een gesprek daarover gehad met een gemeentelid. Deze vond dat de dominee veel te veel geld kreeg, het was een roeping en een liefdedienst. Ik heb hem voorgerekend waaruit het traktement bestaat en hem als alternatief gegeven dat hij zelf HBO theologie zou gaan studeren. Die opleiding zou ik voor hem betalen. Na afloop van de opleiding (onze predikant zou dan met emeritaat zijn) zou hij dan pastoraal werker worden. 2 preken op zondag, van iedereen de hele week commentaar krijgen, pastorale zorg verlenen, rouw- en trouwdiensten, catechese, vergaderingen leiden, en noem maar op. Hij zou dan van de kerk 24.000 per jaar krijgen. Maar dat was te weinig vond deze broeder. Van de roeping en liefdedienst was ineens niet veel.meer te merken.,..... :-)

Overigens: als het gaat om de roeping naar grote gemeenten: het woord eindigt op ping.... ;-)
Ali636
Een voorganger in onze plaats kreeg 1500 per maand. Toewijding dus.
Wij leven van 2200 per maand. Gaat best.
Anderen hebben minder.
Er staan veel predikingen op YouTube. De tijd komt nog dat we thuis zitten met anderen. Een piano of orgel erbij en dan de preek kijken of alleen luisteren op YouTube.
Ik ben altijd bang geweest voorhet grote geld. De macht. Het misbruik. De corruptie en schandalen...
Samanthi
We mogen niet alle predikanten over één kam scheren, niet alle kleine gemeente hebben geen predikant en soms is het financieel niet te doen.
Ik kom zelf uit een hele kleine gemeente CGK, daar hebben we toch regelmatig een eigen predikant gehad, helaas is dat kerkje nu opgeheven.

Als het echt alleen om de status of om het salaris is de predikant van zijn plaats, anderzijds predikanten hebben ook hun (soms grote) gezin en hun eerste taak is dat hij priester is in zijn gezin, dat is zowel geestelijk als lichamelijke zorg.
Samanthi
Vervolg: er moet ook gegeten worden, de kinderen moeten gekleed worden, daar is ook geldvoor nodig.
Samanthi
@Kip
Dat is niet netjes, je kunt niet oordelen in het wilde weg, je kunt de betreffende personen wel persoonlijk aanspreken ipv alle ger gempredikanten wegzetten.
Rembrand
Wanneer een kleine gemeente er voor kiest om zelfstandig te blijven en zich niet aan te sluiten bij een andere gemeente , is dat een keuze. Elke keuze heeft consequenties, in dit geval geen eigen dominee.
Henri58
In de gereformeerde gemeente (waar ook ik lid ben) wordt het aantal predikanten nu eenmaal laag gehouden, momenteel 65 predikanten op 150 gemeenten. Dit is blijkbaar een uitvloeisel van de visie binnen de gergem op het predikambt. Ik vermoed dat dit ook te maken met de sterke gerichtheid op de uitverkiezing, ook voor het predikambt. Zolang dit zo blijft binnen ons kerkverband zal de positie van vacante gemeentes niet veranderen. Diezelfde visie geld ook voor het aannemen van een beroep.
kip
nare reactie samantie

ik heb geen kerkverband bij de naam genoemd

refoweb laat deze beschuldiging staan zie ik

ook de beste wensen voor 2024
Samanthi
@kip de vraag gaat over de Ger Gem dan neem ik aan dat je reactie dan niet over de pkn gaat.
kip
samantie
ik heb geen moment aan een kerkverband gedacht

en ik heb over de ger gem heen gelezen.
dat zie ik nu pas.

ik had beter moeten lezen
Samanthi
@kip
Dat heb ik ook vaak hoor...
Maar toch... Ik zeg dit ook tegen mezelf, met dit soort dingen is het beter persoonlijk tegen de persoon te reageren.
CrA
Beste vraagsteller, Jezus zegt: De oogst is wel groot, maar er zijn weinig arbeiders.
Bid daarom tot de Heere van de oogst dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitzendt.
Het is bid en werk, dus weer beginnen met beroepen. De prediking is vooral bedoeld tot voeding van het geestelijk leven van de gelovigen. Is er geestelijke honger?

@ Henri58, je doet in je antwoord een aantal aannames, wil je die eens onderbouwen?
Samanthi
@CrA
Soms is het aantal predikanten tegenover het aantal gemeenten niet toereikend, dan heeft beroepen, menselijk gezien, weinig zin.
Een predikant kan maar 1 gemeente tegelijk dienen.
CrA
Als er honger naar het Woord is redeneert men niet zo @ Samanthi.
Samanthi
@CrA
Zo kun je elk argument doodslaan.
Als wij mensen te kort schieten, kun je met eerbied gezegt, niet God voor het karretje spannen.
CrA
@Samanthi, door niet te beroepen schiet men juist te kort.