Brazilian wax

C. M. Chr. Rots - de Weger / 29 reacties

Vraag

Ik heb sinds 1,5 jaar verkering. Zij laat van tijd tot tijd een brazilian wax (ontharen van de schaamstreek) uitvoeren door een schoonheidsspecialiste. Nu heeft ze me dat al verteld in het begin van de verkering, maar nog steeds als ik eraan denk voel ik me somber worden over het feit dat zij daarvoor kiest. Er werd al eens tegen mijn vriendin gezegd door de specialiste dat ik jaloers ben. Nu is mijn vraag, is het jaloersheid? Is het omdat ik het niet kan hebben omdat ik zelf haar nog nooit naakt heb gezien? Is het gezond en normaal en te verantwoorden tegenover God om een brazilian wax uit te laten voeren? Of is het meer een probleem in mijn hoofd?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is maar goed dat je de vertaling van die wax erbij geeft, anders had ik geen idee waar je het over hebt! Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet zo goed met welke reden je vriendin naar een schoonheidsspecialiste gaat om haar schaamhaar te laten verwijderen. Maar goed, het gaat nu om jóúw gevoelens daarover. Ik zou zeggen, láát je niet jaloers maken! Neem het niet te hoog op, want het gaat op deze manier met jouw gevoelens op de loop. Vraag je vriendin om haar beweegredenen. En als jij dáár niet mee uit de voeten kunt, vraag jezelf dan af of je met haar wel verder wilt. Het lijkt een drastische stap om eventueel je relatie met haar te beëindigen, maar als er -voor jou en/of voor haar- belangrijke dingen in de weg staan aan het begín van jullie verkeringstijd (anderhalf jaar is een 'begin' van elkaar leren kennen!) dan zegt dat iets over het vervolg! Uitpraten dus, of afscheid nemen.

Mocht het 'slechts' zo zijn, dat jij jaloerse gevoelens hebt omdat jij haar nog niet naakt hebt gezien, terwijl een ander dat wel heeft, dan schaar ik dìt naakt-zien onder 'functioneel' (denk ook aan een dokter) en niet onder een vorm van liefde.

Op je vraag of het verwijderen van schaamhaar medisch gezien gezond is weet ik niet, maar wellicht heeft een andere deskundige daar een antwoord op. En een bijbels gefundeerd antwoord heeft te maken met háár beweegredenen, niet met jouw gevoelens!

Marijke Rots

Reactie van Marijke Rots op 31/12/2011:

Beste Eli, doordat jijzelf op de reacties op mijn antwoord aan jou reageerde, krijg ik een beter inzicht in jouw motieven. En dan blijkt dat ik met mijn eerste antwoord er behoorlijk naast zat. Ik dacht nog, dat jij een 'onschuldige' jongeman was, terwijl je vriendin dingen deed waar jij niet mee overweg kon. Dat is het gevolg van het anonieme gebeuren dat het Refoweb is. Niet erg, maar soms blijkt er teveel inlegkunde in het antwoord. Zo ook hier! Maar goed, waarschijnlijk wil de redactie dit nieuwe antwoord van mij op jouw vraag wel plaatsen… want het gaat om heel andere dingen!

Ik schreef al dat ik de motieven van je vriendin om haar schaamhaar te laten weghalen niet goed begrijp, maar je vraag gaat niet over datgene wat zíj doet, maar over jóú. Over jouw gevoelens. Jaloersheid? Niks ervan! Het gaat over heel ándere dingen: jij reageert jouw eigen gevoelens van begéérte af op je vriendin. Dat is geen jaloersheid over het feit dat een ander haar naakt ziet terwijl jij dat (nog) niet mag. Het gaat over jouw gevoelens van seksuele opwinding en begeerte, die je op haar doen en laten projecteert! Waar heb ik dat meer gehoord… "die vrouw, die U mij hebt gegeven  verleidt mij tot zonde, tot zondige gedachten"??!!

Het gaat dus niet om haar schaamte, maar om jouw eigen lustgevoelens. Om jouw gevoelens van opwinding. Die de kop opsteken. En die je doen herinneren aan eerder bedreven zonden, zoals je dat beschrijft. Beste Eli, wees een man en sta voor je eigen verantwoordelijkheid in deze: jíj begaat zonde als je een relatie aangaat voor je eigen bevrediging! Liefhebben is iets heel anders dan "sexuele ervaringen nastreven". Liefhebben is gericht op het gelukkig maken van de ander. Níét uitsluitend op eigen lustgevoelens en op de bevrediging van jezelf.

Mannen kunnen zich misschien tegenover elkaar -en mogelijk zelfs tegenover hun partner (vriendin, vrouw)- voordoen alsof zij de grote verleidster is en hij er niks aan kan doen dat hij gevoelens van opwinding ervaart… maar tegenover God zul je je eigen daden dienen te verantwoorden, je eigen zonden moeten belijden!

Ik reageer wellicht wat fel, maar de kern van een relatie hebben is de gerichtheid op de ander en juist niet op jezelf. Liefde is géven. Daarbij staat de ander centraal. En ín dat geven mag jezelf ontvangen. Zie je, dat dat een totaal ándere benadering is dan jij beschrijft? Jij zegt: ík vind iets en daar moet zij maar naar leven/handelen. Terwijl iemand liefhebben uitgaat van het geluk van de ander waar jij een hulp bij mag zijn.

Het is een hele ontdekkingstocht om een meisje te leren kennen. Natuurlijk hoort daar ook lichamelijke aantrekkingskracht bij. God heeft het mooi gemaakt. Maar de ander uitnemender achten dan jezelf mag bij die zoektocht naar het hart van de ander een meer voorname plaats innemen dan de zoektocht naar haar schaamstreek (al dan niet onthaard)!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

beharing
29 reacties
dkw
Zelf zou ik het als functioneel zien, dokter, sport --> douches enzo, daar is ook naaktheid bij.
We moeten natuurlijk wel uitkijken daar niet mee te koop te lopen, en het kan een persoonlijke mening zijn of in dit geval wel of niet verantwoord is.
Catherine
Wat is de zin om in het begin van je verkeringstijd dergelijke intieme bekentenissen te doen, vraag ik me af. Jij voelt je somber worden, weet zij dat ook ? En zo ja, kennelijk is haar eigen mening hierover sterker dan de jouwe.
Is het echt zo'n belangrijk punt of is er onderhuids toch meer aan de hand.
Ze is trouwens wel een bikkel, want het schijnt enorm pijn te doen !
anna30
heb je met haar besproken waarom zij specifiek voor die wax kiest? Ik denk dat haar redenen je misschien kunnen helpen je hier minder somber om te voelen.
Ik kan me voorstellen dat een vrouw zichzelf daar graag netjes en schoon wil houden. Ik ben zelf een vrouw en vind het erg onhychienisch als er veel haar zit. Met name in de menstruatieperiode. Ikzelf zou het niet laten waxen maar scheren.
Of het jaloersheid is kun je alleen zelf beantwoorden. Zou je ook jaloers zijn op een arts die haar daar zou onderzoeken? Of de vrouwen in de vrouwenkleedkamer die haar naakt zien na het sporten? Lijkt mij van niet.
Zolang het functioneel is dat zij daar haar haren laat waxen zou ik me geen zorgen maken is mijn tip.

Of het voor God zou mogen? Tja... zolang ze het doet om netjes en hygienisch verzorgd te zijn lijkt me het geen probleem. Iets anders is als ze het doet puur om modieus te zijn...
Praat er met haar over, een open gesprek kan misschien veel goeddoen.
waldboy
Bedankt voor de tip! Wist niet dat dit kon. Scheren is ook niet alles.
Wilkes
Gaat het nu om het waxen van schaamhaar? Om jaloersheid, of.....
Een vrouw die haar schaamhaar scheert, waxt, of netjes bijhoud, voelt zich daardoor veel zelfverzekerder! Misschien is het in onze kringen taboe, maar dat zou niet moeten! Verzorging van je lichaam! Of je nu je baard scheert of je schaamhaar.... geen verschil in!

En echt niet alleen om hygiënische reden! Ik begrijp niet waar je jaloersheid vandaan komt. Ik denk dat er een andere oorzaak is. Waarom zou je jaloers zijn op een specialiste (vrouw) die bij een andere vrouw het schaamhaar waxt! Geen probleem van maken dus!

Ik zou er echter niet over piekeren! En daarom helemaal geen verkering uitmaken! Liefde prikt daar wel doorheen toch! En anders klopt er iets met de liefde niet.

En of het voor God zou mogen? Hoeveel dingen doen we wel! die niet mogen (wet) en waar we lak aan hebben... Ik zou het maar bij de tien geboden houden...
Eli
Het is zo dat zij dat laat doen omdat ze het fijn vind als het clean is daar. En zij weet ervan dat ik het daar moeilijk mee heb. Ik vind het nogal een intiem iets, om daar op die plek haar te laten verwijderen door iemand anders, ook al is zij dan professioneel. Vooral als ik nadenk over welke standen en (lig) posities ervoor nodig zijn om daar het haar te verwijderen. Het wordt namelijk tot en met de bilnaad verwijderd. Dus ik denk dan, waar is je schaamte gebleven? Maar het is ook zo dat ik het associeer met opwinding. In mijn vorige relatie, ongetrouwd, hoe fout ook, scheerde ik dat bij haar. Dat was voor mij opwindend. Scheren is voor mijn vriendin geen optie, omdat dat jeukt.
waldboy
@Eli, het zijn jouw gedachtes en fantasieën die jou een rol spelen.

-Dat was voor mij opwindend-
Wil je die opwinding weer en ben je daarom jaloers?
meribel
@eli
het probleem lig bij jou.
jij denkt waar is je schaamte gebleven..echter jij bent degene die al grenzen bent gepasseerd die je nog niet had moeten passeren .
Had je dat nooit gedaan, had je nu die associaties niet gehad. Was het een functionele specialist/client relatie geweest. Wat het eigenlijk ook is voor je vriendin.
anna30
Eli, je antwoord zegt mij dat jij er zelf een probleem van maakt. Jij hebt je herinneringen en emoties daarbij. Logisch dat je je dan somber gaat voelen. Echter moet je dat zien los te koppelen van je huidige vriendin. Als ze daar schoon wil zijn door te waxen: prima toch?
Als ze ooit zal zwanger raken en moet gaan bevallen dan zijn er wel raardere standjes nodig, op functioneel gebied heel normaal.
Ik heb als vrouw veel gynaecologische onderzoeken gehad, iedere 2 dagen met de benen wijd voor inwendige onderzoeken, uitstrijkjes enzovoort... niet erg comfortabel maar wel nodig.
Maak je er dus niet druk om. Als het goed is hebben jullie samen besproken tot hoe ver je gaat in je verkeringstijd. Als je wilt wachten met elkaar naakt te zien dan is dat het geduld straks zeker waard.
naam
Ik kijk er echt van op dat zoveel mensen dit normaal vinden!
Afgezien van persoonlijke meningen (mij gaat dat allemaal veel te ver, vind dat niet meer bij verzorging horen, wie ziet dat? Inderdaad, alleen je man. En hygiene; als je menstrueert ga je toch al een keer vaker onder de douche). Maar dat is maar mijn mening. Maar Bijbels is het m.i. ook niet verantwoord. Je hebt je SCHAAMTE te bedekken! Dat is een eis, geen aanbeveling ofzo. Dat is iets wat je alleen in een huwelijk bloodlegt tussen man en vrouw. (om medische (noodzakelijke!) redenen is natuurlijk een heel ander verhaal).
Droppie
ik ben het met naam eens, en als een dr jou van onder ziet moet dat vaak heeft een reden dat hij jou helpt.
En schaamhaar groeit er niet voor niks.
Is ook een soort bescherming.
Net als haar op je hoofd.
ik kan me wel voorstellen dat de vraagsteller het liever niet heeft.
Je ligt als vrouw zijnde tocht ook niet lekker als iemand dat bij jou doet een dr is toch weer anders.
anna30
@naam: je schaamte bedekken? Tuurlijk, maar dan met kleding. Dat heeft niets met schaamhaar te maken mijns inziens. Dat haar groeit daar omdat het een functie heeft: geurtjes tegenhouden. Als iemand dat niet wil daar, of zich niet prettig erbij voelt of het niet hygienisch vind, dan mag hij/zij het toch afscheren? Evenals okselhaar, baardhaar of borsthaar.
Ter illustratie: vrouwen douchen gezamenlijk op sportscholen, is dat ook bezwaarlijk dan? (mannen trouwens ook) Ik denk dat het prima kan, je bent met vrouwen onderling!

@droppie: haar op je hoofd verzorg je toch ook? Dat laat je toch ook niet oneindig doorgroeien?
En welke vrouw laat haar okselhaar oneindig groeien? Ik denk dat toch wel 90% van (ook de reformatorische) vrouwen haar oksels scheert. Daar is toch ook niets op tegen?
De vraagsteller heeft het liever niet omdat hij jaloers is, zie zijn reactie (eli). Hij deed het zelf bij zijn vorige vriendin en dat wond hem op. Nu wil hij niet dat een vrouwelijk specialiste zijn vriendin naakt ziet.

Of het bij persoonlijke verzorging hoort? Ik zeg ja, een ander zegt nee... is een mening dus. Wie dat gebied ziet? je man, klopt... en jijzelf. Je kunt echt last hebben van 'wildgroei' om het maar zo te zeggen. Ellendig lang en flinke haargroei, dat is zeer vervelend. En als je menstrueer dan is het erg vies als alles tussen het schaamhaar komt, zeker als je dat fors hebt.
En er is niks mis met een stukje persoonlijke verzorging lijkt mij.

Ik zie dat het een discussie wordt rondom persoonlijke meningen. De één vind het bij de dagelijkse verzorging horen, een ander niet. Dat heeft alles te maken met persoonlijke meningen, de bijbel zegt hier niets over. Als iemand er van overtuigd is dat het bij de verzorging van het lichaam hoort dan is het toch goed?
dkw
En niet alleen vrouwen, ook mannen scheren zich, oksel, schaamhaar.
Waarom zou je wel een baard mogen scheren en je haar knippen en je nagels bijwerken en geen oksel/schaamhaar?
Zeker, we hoeven die intieme plaatsen niet aan Jan en alleman te laten zien, dat is onzin, maar wat dacht je inderdaad van sportschool?
Daniel
Baard scheren, oksels scheren, nagels knippen en zelfs de 'badpak/bikinie lijn scheren is voor mij ok, maar........je hele schaamhaar wegscheren gaat mij te ver, dan willen vrouwen op een kind lijken en mannen die dat mooi vinden zijn verkapte pedofielen.
Zo dat is er uit.
Wie beweert het tegendeel?
dkw
Daniel, hoe kom je erbij?
Laatje bron eens zien dat dit inderdaad zo is?
Ik weet wel een andere bron (Wikipedia) die zegt:
Ht scheren of waxen van de schaamstreek en de intieme delen doet men voornamelijk uit esthetisch en hygiënisch oogpunt.
Het werd al meerdere eeuwen gedaan in Arabië, Perzië, bij de Grieken en de Romeinen als teken van reinheid, schoonheid en vitaliteit
anna30
@Daniel, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op wat je daar zegt. Kan merken dat jij geen vrouw bent en je ook nooit verdiept lijkt te hebben in een vrouw of in haar hygiene.

Als ik op een kind zou willen lijken dan deed ik wel kniekousen aan, 2 staartjes in mijn haren en liep ik met een knuffelbeer.
Ik wil echter een schone en volwassen vrouw zijn die het vanuit hygienisch oogpunt zou willen scheren. Niks mis mee.
Het is nogal wat om mannen uit te maken voor pedofielen, weet je wel wat je zegt? Wat is er mis mee als mannen het prettig vinden dat hun vrouw daar schoon en geschoren is? Ik vind het ook prettig als mijn man daar netjes is. Hoeft echt niet helemaal weg, maar een beetje onderhouden mag toch wel.
Als je niks weet toe te voegen aan de reacties, hou dan je mond.
Zo dat is er uit.

Net wat @dkw zegt: dit wordt vanuit de oudheid al gedaan.
Cloudsadmirer
@naam,
" wie ziet dat? Inderdaad, alleen je man. "

Ow dan is het niet zo belangrijk..... het is maar m'n man.
naam
Anna30; ik bedoelde met schaamte bedekken ook niet dat je dat met schaamhaar moet bedekken ;-).
Maar dat je dat niet open en bloot legt voor een schoonheidspecialist (geen medische noodzakelijkheid). Dat hoort thuis binnen een huwelijksrelatie.
Je gaat als christen toch ook niet in je naakie bij andere mensen onder de douche staan (sportschool). Precies omdat dat onbijbels is en je schaamte ONTdekken alleen thuishoort in een relatie tussen man en vrouw
tamara72
Ik ben verbaasd welke onderwerpen hier aan bod komen ...
En dan nog (felle) de reakties waaar op gereageerd wordt..
anna30
@naam: ik ken zeer veel christenen die wel gewoon douchen na het sporten hoor... vrouwen met vrouwen, mannen met mannen. Ik geloof niet dat daar iets kwaads in zit.

Ik ben wel benieuwd naar meer bijbelse onderbouwingen eigenlijk. Er waren vroeger (en nog steeds overigens) in de bijbel toch badhuizen? Iedereen baadde daar toch met elkaar? (vrouwen met vrouwen) Of ging dat toen anders?

Ik ga zelf graag met mijn kindjes zwemmen, en ja dan sta ik ook in een grote kleedkamers tussen de andere mama's mezelf om te kleden. Niks mis mee toch? Je gaat toch niet bewust naar elkaar staat te kijken? Je mag er zijn zoals je bent, ook in je naaktheid. Het is maar net hoe je er mee omgaat.
En natuurlijk is de schaamte er, die moet er ook zijn (na de zondeval) Maar er is een verschil tussen elkaar 'functioneel' naakt zien (zwembad, schoonheidsspecialiste) of elkaar naakt zien uit opwinding, seksualiteit, bewondering of modeverschijnsels.