Avondmaal met chips en cola

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Beste predikant. Ik heb zes maanden een relatie met een hele lieve jongen. Door hem heb ik hele leuke mensen leren kennen, waaronder een vriendengroep die heel actief met elkaar afspreekt. Mijn vriend en de vriendengroep komen allemaal uit een een reformatorische kerk. Toch werd ik heel onaangenaam verrast dat deze vriendengroep als ze een weekend weg gaan, met elkaar avondmaal viert zonder enige ambtsdrager, dienst o. i. d. Tot mijn verbazing hoorde ik dat in de vakantie in de Alpen, toen er volgens hen geen brood en wijn bij de hand was, ze het avondmaal vierden met chips en cola. Daarnaast vierden verschillende uit de groep thuis iedere dag of iedere week avondmaal. Ik ben zelf belijdend lid in de Gereformeerde Gemeente en vanaf mijn kinderjaren een kind van God. Maar zelf vind ik dat die wel in de gemeente thuishoort. Ik heb dit benoemd bij mijn vriend en die zei: “Iedere huis wat samenkomt is een gemeente. Jij bent met wetjes en regeltjes opgevoed tijdens avondmaal. Onze groep heeft daar geen boodschap aan.” Ook belegt de groep met elkaar gebedsavonden waarmee men elkaar de handen oplegt. Ik merk dat deze situatie tussen mij en m'n vriend in komt te staan. Wat moet ik doen, als ik met deze groep breek? Dan kan ik mijn vriend wel vergeten en hij maakt mijn leven echt compleet. Wat is verstandig dominee?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Ik weet niet of je wel zo’n christelijke vriendengroep heb gevonden. Wanneer ik lees over hoe zij samen avondmaal vieren en jouw vragen afdoen met regeltjes en wetjes uit de reformatorische hoek, heb ik daar mijn twijfels bij.

Maar dan nu ter zake. Als in onze NGB art. 35 staat dat wij dit sacrament ontvangen in de verzameling van het volk Gods, dat is in de samenkomst van de gemeente, dan hebben zij dit niet zo maar gezegd. Wanneer in de Bijbel over het Avondmaal wordt gesproken, wordt ook altijd gesproken over de samenkomst der gemeente en de gemeenschap der heiligen. Denk aan Hand. 4:42 en 1 Kor. 10:18-20 enz. Ook de plaats van het Avondmaal is belangrijk, namelijk na de prediking. Het sacrament is een zegel op de verkondigde boodschap. De aard van het sacrament is dat het een zegel is die God aan Zijn Woord hangt.

Het sacrament mag ook niet gescheiden worden van het ambtelijk opzicht over de gemeente. Ambtsdragers moeten het sacrament heilig houden en de tafel niet open stellen voor ketters en die openlijk in zonde leven. Christus is onze profeet en priester, maar ook onze koning. We moeten ons buigen onder Zijn koninklijk bevel om het in Zijn gemeente, na zelfbeproeving en onder ambtelijk opzicht, te houden. Alleen zij die geroepen zijn om het Woord te prediken hebben ook de opdracht ontvangen de sacramenten te bedienen: Mark. 16 en Matth. 28, Hand. 2:46, 5:42 en Rom. 16:5. Het is niet voor individuele personen ingesteld.

Ik vind het heiligschennis en eigenwillige godsdienst wat deze jonge mensen durven te doen (Kol. 2:23). Zij denken zelf een godsdienst uit die bij hen past. Het OT en NT leert dat God naar Zijn gebod gediend wil worden en niet naar ons inzicht. Denk aan Nadab en Abihu. Jes. 29:13 en Matth 15:8 zijn duidelijk.

Indien je God wil dienen en geen gemeenschap wil hebben met de werken der duisternis raad ik je aan met die vriend te kappen. Ik vind dit echt een uiting eigenwillige godsdienst, mensen die hun eigen mening boven de Bijbel en alles stellen. Het is zondig zelfbedrog om hun eigen gemaakte godsdienst boven alles te stellen en het vasthouden aan de Schrift af te doen als menselijke wetten en regels. Het zal een offer voor je zijn, maar als je werkelijk de Heere liefhebt moet je Hem meer liefhebben dan je vriend.

Veel sterkte,
Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

gemeenteHeilig Avondmaal