Onzekerheid wordt steeds erger

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben een meisje van 21 jaar. Ik ben altijd al een beetje onzeker over mezelf geweest, maar de laatste tijd is het veel meer geworden. Het lijkt wel een obsessie: ik ben steeds bezig met hoe ik eruit zie en hoe mensen tegen me aan kijken. Het is echt zo vermoeiend, maar ik kan het zo moeilijk stoppen. Al die negatieve gedachten gaan maar niet uit m'n hoofd. En daarbij komt nog dat ik ook ontzettend jaloers ben op mijn schoonzusje. Jaloers op haar figuur. Ik vind het zo erg, jaloezie kan echt veel kapot maken. Het beïnvloed mijn relatie met God en de relatie met mijn vriend... Hoe kan ik dit stoppen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe krijg je negatieve gedachten uit je hoofd? Door er positieve tegenover te plaatsen! Zo eenvoudig is het. In theorie dan, want de praktijk vraagt veel oefening! Maar: álles is te leren, nietwaar. Probeer maar door gewoon voor jezelf je gedachten op te schrijven.

Ik neem een zin uit je brief als voorbeeld: “ik zie er niet uit.” Dat is een gedachte die natúúrlijk geen vrolijke gevoelens oproept. Schrijf dus op: wát er niet uit ziet. Is dat je kleding, je lange benen, grote voeten, rode haar, dikke brillenglazen... benoem het precies (en dat zal ongetwijfeld iets anders zijn, dan ik hier nu opnoem!). Daarna schrijf je op wat je zou kunnen veranderen.

Met kleding, een ander kapsel en een beetje make-up kun je bijvoorbeeld al heel veel doen. Er zijn deskundigen die je daarbij kunnen helpen: goede kledingzaak, kapper en/of schoonheidsspecialiste. Ga die verandering dóén en je zult zien dat je je béter gaat vóélen. Vervolgens ga je voor de spiegel staan en zegt tegen jezelf: “Ik ben mooi, ik mag er zijn, God heeft ook mij geschapen, precies zoals ik ben.” Nou, als je dáár niet méér rechtop van gaat lopen, dan weet ik het niet meer!

Nog een leuke oefening die wel wat discipline vraagt, maar de moeite van het proberen zeker waard is: schrijf elke avond drie dingen op die goed gingen met betrekking tot de relaties waarin of waarover je je onzeker voelt. Ofwel: waardoor voel je je dankbaar? Dat betekent, dat je je aandacht vanzelf richt op goede en/of positieve dingen. Waardoor je je vervolgens ook beter gaat voelen.

Jaloers op je schoonzusje? Nergens voor nodig, als jij bovenstaande hebt geleerd. Zij mag misschien een slank figuurtje hebben, maar is niet zo belezen als jij bent, of ze heeft niet zoveel voor een ander over, of... vul maar in. Stop dus vandaag nog met jezelf te vergelijken met wie dan ook. Jij bent uniek, anders dan alle anderen. En dat is bijzonder. Zó heeft God jou gewild.

Kortom: maak jezelf niet kleiner dan je bent door die negatieve gedachten te laten bestaan! Zet er iets tegenover wat echt van jóu is en wat je hélpt: geef jezelf complimenten en schouderklopjes, die je tastbaar kunt maken in kleine cadeautjes die je jezelf geeft (een leuke sjaal, dat ene boekje, die mooie bos bloemen, een lekker geurtje, enzovoort).

Vandaag las ik nog een leuke uitspraak, die ik je niet wil onthouden. Coco Chanel (Franse mode-ontwerpster) zou ooit gezegd hebben: “elke dag is een modeshow en de wereld is je catwalk.” Met andere woorden: loop rechtop met je neus in de wind als zelfverzekerd meisje. Probeer het maar.

Schrijf me, na een poosje geoefend te hebben, nog eens!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

onzekerheid
1 reactie
mortlach
En je kunt je huisarts ook om milde angstremmers vragen. Dat kan een wereld van verschil maken.