Doorn uit de middelaarskroon

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Simons. Er zijn predikanten die stellen dat Gods kerk een doorn ontvangt uit de middelaarskroon. Volgens onze dominee schijnt hier een verhaal over te zijn. Waar hij dat heeft gevonden vertelde hij er niet bij. Bij mij komt dit over alsof de mens ook nog iets moet doen om zalig te kunnen worden. Ik vind het een gevaarlijke uitspraak. Is dit een onbijbelse uitspraak?

Antwoord

De vraag is, wat bedoeld men met de uitspraak “Gods kerk ontvangt een doorn uit de Middelaarskroon.” Ik weet niet precies wat uw dominee erover gezegd heeft. Maar bijbels gezien is deze uitspraak alleen maar uit te leggen als het gaat om ‘navolging’. Voetstappen drukken van de Heere Jezus. In die zin krijgen al Gods kinderen een doorn. Als beeld, een doorn uit de kroon van de Middelaar. Doorn als beeld van het lijden. Niemand van Gods kinderen ontkomt aan het lijden. Gods kind lijdt om Christus wil. In die zin is het een doorn uit Zijn kroon. Als het beeld zo gebruikt wordt heeft het bijbelse wortels. 1 Petrus 2:21: “Want hiertoe zijt gij geroepen, dewijl ook Christus voor ons geleden heeft, ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijn voetstappen zoudt navolgen.”

Wanneer deze uitspraak gebruikt wordt in betrekking tot onze zaligheid, dan gaat het naar mijn mening fout. Ook het beeld raakt helemaal vervormd. Het gaat immers over doornen. Beeld van lijden en niet een doorn als iets van de mens tot zaligheid. Ik hoop zo het beeld wat uitgelegd te hebben.

Misschien een goede vraag om af te sluiten: lijd jij/u ook om Christus wil? Zijn pijn ook mijn pijn? Ze hebben Hem gehaat en zij zullen ook u haten? Ook zo’n doorn in uw leven? Paulus schrijft in Filippenzen 1:29: “Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden.”

Een hartelijke groet uw
Ds. A. Simons, Montfoort