Psalmen in mijn hoofd

Ds. H. van der Ham / 3 reacties

Vraag

Ik hoor vaak psalmen in mijn hoofd. Is dat van God?

Antwoord

Beste jongere,

Psalmen in je hoofd. Hadden maar meer mensen dat in deze coronacrisis! Want vaak kan er niet eens gezongen worden in de kerk.

Je vraagt: “Ik hoor vaak psalmen in mijn hoofd. Is dat van God?” Die psalmen zijn in ieder geval niet van de boze. Het is positief als je veel psalmen kent en graag zingt en als ze in je hoofd opkomen. Dat is echt niet verkeerd. De Heere geeft de goede, godsdienstige opvoeding. Vaak leren we als kind reeds veel psalmen. En in de prediking komen de psalmen aan de orde. En in de erediensten, zeker. Dat zijn zaken, die geeft de Heere.

Als je vraagt: “Is dat van God?”, wat wil je dan? Wat wil je daaruit concluderen? Ze zijn van God, maar je kunt niet heel je zaligheid daarop bouwen. Je hebt namelijk een Borg nodig voor je ziel. De apostel schrijft: “Niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.” Dat fundament heb je nodig. De Heere Jezus Christus (de Borg) heb je nodig. Rust niet, voordat je Hem mag kennen/omhelzen!

Laten we erg verlangen naar de zekerheid van het geloof. Daar ook om vragen. En het is zeker goed als je vaak psalmen in je hoofd en in je hart hebt.

Hartelijke groet,

Ds. H. van der Ham

3 reacties
JK21
Ja, ik denk zeker dat dat van God is, omdat de duivel helemaal niet wil dat je met dingen van de Bijbel bezig bent. Hij houdt je er juist vandaan. Dus ik denk dat zeker. Maar ten tweede is het ook zoals ds. H. van der Ham in het antwoord ook al zegt: het is zeker geen grond om bekeerd te zijn. Wel kan de Heere dat gebruiken.
Ali636
Hoe meer de wereld ons confronteert met zonde hoe meer wij de psalmen voor nu in ons hoofd pompen.
Elf cd's en vaak de Bijbel erbij om te zien hoe het er echt staat. Goed voor je leven. En inderdaad 's nachts hoor je het nog.
Niks slechts met veel Gods Woord te horen!
Samanthi
Ik vraag me af wat de vraag achter de vraag is.. ds van der Ham zegt terecht dat je de rust alleen in de Heere Jezus kan vinden.