Namen van afgoden uitspreken

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Pas las ik Exodus 23, toen stuitte ik op vers 13: “U mag niet aan de naam van andere goden denken, die mag niet uit uw mond gehoord worden!” (HSV). Dit vind ik wel apart, want onze weekdagen, maanden en planeten dragen namen van afgoden. Hoe moet ik hiermee omgaan?

Antwoord

Beste vragensteller, dank voor jouw vraag. Mooi dat je deze dingen opmerkt. Als je Exodus 23:13 leest, dan zou je inderdaad haast denken dat je niet de namen van afgoden noemen mag. Is dit wat er wordt bedoeld? Het is zeker waar dat de Heere alleen God is en dat er naast Hem geen andere afgoden mogen zijn. In vers 13 vindt je dan ook een verwijzing naar Exodus 20 waarin de HEERE oproept om naast Hem geen andere goden te dienen of te hebben, want “Ik ben de HEERE uw God.” Dus geen andere afgoden. Maar in de Bijbel worden talloos veel afgoden genoemd! Denk aan de vele Baäls en de Astartes. Daarmee is feitelijk de vraag beantwoord, want de namen van afgoden worden wel in de Bijbel genoemd en deze namen spreken we dus ook uit.

Wat bedoelt de HEERE dan? De God van Israël is alleen God en niemand meer, en de HEERE is een jaloers God, dat wil zeggen: Hij is jaloers op Zijn eer. En daarom verdraagt de HEERE het niet als wij afgoden in onze mond nemen om daarop ons vertrouwen te stellen en deze afgoden te betrekken bij een eed of een gebed. Hier geldt onverbiddelijk: de HEERE alleen en anders geen! Zijn naam is heilig. Laten we enkel op Zijn naam vertrouwen, want wie op Hem vertrouwt wordt -in tegenstelling tot de afgoden van menselijke makelij-  niet beschaamd (vgl. Ps.115 (berijmd) vers 2-6).

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda/Nieuw-Lekkerland

Lees meer artikelen over:

afgod