De zon stond stil

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. A. Kot. Een hele tijd geleden beantwoordde hij een vraag m.b.t. wetenschap en geloof. Hij zei o.a. dat de wetenschap niet kan tegenspreken dat volgens de Bijbel de zon om de aarde draait. Hij refereerde hierbij aan “relatieve en absolute” beweging en ook aan de filosoof Russwell. Dus ds. Kot staat achter de boodschap dat de zon om de aarde draait en dat de Bijbel daarom terecht zegt dat de “zon stilstond?” Maar moet je dat laatste niet zien op hetzelfde niveau als de uitspraak dat de aarde op palen gegrondvest is? Wij weten ook allemaal dat dat niet letterlijk zo is, maar dat God in Zijn Woord Zich aanpaste aan de stand van de wetenschap van die dagen.

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Een paar opmerkingen over je vraag.

1. Ik ben er niet zeker van dat God Zich aanpaste aan de stand van de wetenschap van die dagen. Laten we het Woord maar gewoon laten staan zoals het er staat en ervan uitgaan dat God het precies zo bedoelde zoals Hij het liet opschrijven. Ik geloof dat we erg voorzichtig moeten zijn met het wegredeneren van hetgeen er staat bijvoorbeeld met het argument dat je nu zelf gebruikte.

2. Vervolgens heb ik ik destijds in mijn antwoord betoogd dat geleerden stellen dat zowel de ene theorie (de zon draait om de aarde) als de andere theorie (de aarde draait om de zon) houdbaar is. Mijn punt daarbij was en is daarbij hetzelfde als ik stelde onder 1 hiervoor. Laten we de boodschap laten staan en niet wegredeneren met onze zogenaamde wetenschap. Er is mij nog steeds geen enkel punt uit de Bijbel bekend dat ingaat tegen onze wetenschap. Sterker nog: iedere stelling van de Bijbel is wetenschappelijk te onderbouwen. Uiteraard is er -als ik het zo mag noemen- anti- of a-Bijbelse wetenschap. Maar ik heb sterk de indruk dat er ook wetenschap is die de Bijbelse gegevens onderbouwt. Ik wijs bijvoorbeeld op een boek als dat van Bert Hobrink: “moderne wetenschap in de Bijbel”. Zo zijn er vele. Ook van hoog wetenschappelijk gehalte.

3. De slotconclusie van dit alles is dat ik bij de Bijbelse gegevens blijf. Ik geloof dat een van de listen van satan vandaag de dag is ons daarbij weg te voeren, alles van vraagtekens te voorzien en een einde daarvan is dat we onze Bijbel verliezen, alles moeten interpreteren en ondertussen ons Schriftgeloof verliezen. En deze zaken spelen niet alleen op het terrein van de zgn. wetenschap maar ook van de geloofsleer, de dogmatiek en de ethiek. Maar het effect is hetzelfde: we houden geen Bijbel meer over. Daarom: houd dat gij hebt opdat niemand uw koren neme.

Je ds. A. Kot