Stoppen van de borstvoeding

Henk Jan Westeneng / 9 reacties

Vraag

Ik heb een vraag met betrekking tot het stoppen van de borstvoeding. Ik heb altijd met veel liefde mijn vier kinderen borstvoeding gegeven. Het liep altijd probleemloos en ook mijn kinderen genoten ervan. Omdat het allemaal zo goed ging ben ik altijd vrij lang doorgegaan met borstvoeding, net zolang totdat ze zelf niet meer wilden, vaak tot 2/ 2,5 jaar. Mijn kindjes stopten er altijd uit zichzelf mee als de volgende werd geboren. Volgens het consultatiebureau omdat de samenstelling van borstvoeding verandert als je opnieuw bevalt. Je voeding gaat zich dan weer aanpassen aan de 'zwakste drinker'. Om een lang verhaal kort te maken, mijn jongste is nu 1,5 jaar en waarschijnlijk ons laatste kindje. Hij drinkt nog heel graag bij mij, zeker twee keer per dag. Ik merk dat ik steeds minder plezier ga beleven aan het borstvoeden. Omdat mijn kindjes elkaar opvolgden, geef ik al ruim acht jaar onafgebroken borstvoeding en ik merk dat ik mijn lichaam weer heel graag voor 'mezelf' wil hebben. Echter vind ik het heel moeilijk om ermee te stoppen. Ik voel me schuldig dat hij minder lang borstvoeding krijgt dan zijn broer en zussen. Ik voel me schuldig omdat de WHO twee jaar voorschrijft en vooral omdat mijn zoontje er nog zo ontzettend van geniet. Ik heb het hier met anderen over (o.a. consultatiebureau maar ook vrienden en familie) en die zeggen allemaal dat ik gewoon moet stoppen en dat het lang genoeg is geweest. Mijn man vindt dat het mijn keuze is, omdat het mijn lichaam is en doet hier daarom geen uitspraken over. Doe ik mijn zoontje tekort door de borstvoeding te stoppen en hoe kan ik dit het beste aanpakken? Als ik namelijk een paar dagen weg ben voor een beurs voor mijn werk, merkt mijn man ook dat ons zoontje jengelig en huilerig is omdat hij niet kan drinken.

Antwoord

Allereerst zou ik graag inhoudelijk op je vraag willen reageren. Het klopt inderdaad dat de WHO twee jaar borstvoeding adviseert (met vanaf ongeveer een half jaar aangevuld met extra voeding). Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de waarde van borstvoeding bij baby’s. Hieruit bleek dat voeden met enkel moedermelk het beste is voor kinderen tot zes maanden. Voor de periode daarna is veel minder bewijs voorhanden. De WHO erkent zelf in één van de brochures dat het gunstige effect van het geven van moedermelk na het eerste levensjaar niet onomstotelijk bewezen is en dat hier door verschillende onderzoekers verschillend over gedacht wordt.

Als ik probeer om het onderzoek wat gedaan is naar borstvoeding enigszins te overzien lijkt het mij dat de eerste zes maanden het belangrijkste zijn voor het kindje (m.b.t. borstvoeding). Het is begrijpelijk dat de WHO adviseert om langer door te gaan met borstvoeding omdat deze organisatie richtlijnen opstelt voor de medische zorg in de hele wereld. Nederland neemt als ontwikkeld land hierin uiteraard wel een meer aparte plaats in omdat wij kunnen beschikken over geavanceerde voedingsproducten voor kinderen en tevens toegang hebben tot veilig en gezond eten wat in grote delen van de wereld niet vanzelfsprekend of zelfs helemaal niet mogelijk is. Dit samenvattend denk ik dat er medisch gezien geen reden is om te denken dat u uw kindje te kort doet als u stopt met borstvoeding.

Verder is het ook belangrijk om te beseffen dat het voor u zelf en ook voor uw man en kinderen van groot belang is dat u zelf gezond bent en “lekker in uw vel zit”. Ook denk ik dat u in dit geval beter geen borstvoeding kunt geven dan het met tegenzin te geven. Het kan dan in plaats van verbindend juist verwijderend werken. Kortom, ik kan me zowel medisch als persoonlijk goed voorstellen als u stopt met borstvoeding en ik denk dat daar geen bezwaar tegen bestaat.

H. J. Westeneng

Lees meer artikelen over:

borstvoeding
9 reacties
Catherine
Moeders en schuldgevoel, een vaak gevonden combinatie. Volgens mij voed je je eerste kindje meestal zo goed mogelijk, volgens het boekje, op. Maar als er meer kindjes komen, zijn er andere dingen die meespelen. Moe, tijdgebrek, aandacht moet verdeeld worden en je wordt het als moeder wel eens "zat". Want het is toch heel veel geven. En je wilt vooral de jongste niet anders behandelen dan de oudste. Maar het gekke is, dat oudste kinderen vaak denken dat hun jongere broer/zus meer verwend wordt en dat ouders toegeeflijker worden. En volgens mij is dat ook wel zo. Ik vind anderhalf jaar een prima periode, meer dan dat zelfs! Onze jongste wilde er op deze leeftijd opeens zelf mee stoppen en weigerde op een avond gewoon.
Ik heb dus ook niet al mijn kinderen even lang gevoed. En zet dat schuldgevoel vanwege de b.v. maar aan de kant hoor. Ik zou het langzaam afbouwen, bijv. door alleen voor het slapengaan nog even te voeden. Dan loopt het vanzelf terug en zal de zin bij je kindje ook afnemen.
Hanna
Petje af, hoor!
Dat je al je kinderen zolang gevoed hebt,en dan nog zonder problemen!
er zijn niet veel moeders die je dit na kunnen zeggen!

En ik zeg dit wel met een beetje jaloezie;
onze kinderen hebben allemaal allergie, dus moest ik op dieet voor hen,
dit is eigenlijk niet lang vol te houden, het korste was 4 mnd en het langste 12 maanden.
Maar ik zou het zo weer doen! 1 kind heb ik helemaal geen bv gegeven,
en dat vind ik nog altijd moeilijk...We zoeken toch het beste voor onze kinderen.

Ik denk dat je gewoon de knop om moet zetten, en idd voor jezelf moet kiezen!
Daar kan je zoveel fitter door worden, en dat is voor man en kinderen ook erg fijn.
Zie het maar als een zegen dat je al zo láng en ál je kinderen hebt kúnnen voeden,
er zijn ook moeders waarbij het helemaal niet lukt of niet zo lang als ze zouden willen.
Sterkte met de keuze!
Boda6
Ik vind het knap dat je zo lang heb mogen voeden, ik heb er zes, 1 daarvan heb ik 8 maanden gevoed en derest van 2 tot 4 maanden, en als je gaat stoppen is dit erg moeilijk, vooral jij hebt contact met je kind,helemaal alleen, en dan wil je stoppen een soort afscheid nemen/loslaten ik ken dat gevoel, maar na een week is het weg, en jij kan dan een ander ook eens de fles laten geven, en je hebt je handen vrij als een ander het overneemt b.v gewoon eten geven, het is ook vermoeiend als je nog meer kinderen om je heen hebt want ook zij willen de aandacht.
Respect voor je hoor en voel je niet schuldig dat de 1 langer voeding heeft gehad dan de ander, want dat hebben ze toch niet in de gaten.
berea
Als dit echt jullie laatste kindje is, probeer het dan nog even vol te houden.
Je hoeft je dan niet schuldig te voelen dat je je jongste tekort hebt gedaan.
Geef hem dan alleen 's avonds nog en geniet ervan.
Het komt nooit meer terug.
Zelf heb ik borstvoeding gegeven tot de kinderen naar school gingen, vier jaar dus.
Ik heb dit met veel plezier gedaan.
Hanna
Hoe kan je nu echt weten dat dit jullie laatste kindje is??
meribel
@hanna, kunnen heel veel redenen voor zijn. Bijv. vraagstelster is in de overgang, of andere medische oorzaken bij haar of haar man.( ik zou van alles kunnen verzinnen maar kan jij ook )

@vraagsteller; ontzettend knap en hulde dat je het zo lang heb gedaan!! Ik hoop dat je het antwoord van harte neemt dat je kindje echt niets tekort komt als je er mee stopt en dat je een besluit kan nemen waar je voor de volle 100% achter kan staan zodat je geen schuldgevoel houdt. ( wat catherine zegt; moeders en schuldgevoel..het is onlosmakelijk met elkaar verbonden zo voelt en lijkt het vaak )
Hanna
de vraagstelster zegt: en is waarschijnlijk ons laatste kindje.

berea zegt; als dit echt jullie laatste kindje is.

daarom is mijn vraag; hoe kan je het echt weten?

die redenen die jij zegt, kunnen zeker van toepassing zijn,
en andere dingen verzinnen kan ik ook, maar dat geeft nog geen 100% zekerheid dat het je laatste is!

ik probeer ermee te zeggen dat je nu wel kan zeggen; ik ga door tot het kindje 4 jaar is,
dan heb ik geen schuldgevoel, maar ondertussen kan je toch weer zwanger raken.
en dan begin je weer van voren af aan ;-)

als jij als moeder wilt stoppen na zo lang bv gegeven te hebben, dan zou ik stoppen.
of het nu je laatste is of er komen er nog 2 bij, dat maakt niet uit!

ik vind het gewoon een vreemd argument om bovenstaande te zeggen en het daar van af te laten hangen!
meribel
ja nu snap ik je.

nee, of het nu je laatste is of er nog 10 mogen volgen, dat hoeft natuurlijk niets te maken te hebben met het wel of niet stoppen van de borstvoeding ( maar ja, "moeders en schuldgevoel" vaak heb je ook de rare combinatie 'moeder en onlogisch en enkel emotionele argumenten' als bijv. iets met een mogelijk laatste kindje en daarom toch nog maar volhouden tegen heug en meug )
Hanna
Ja, zeer zeker herken ik het schuldgevoel!

heb er ook iedere keer mee te maken, en vooral bij onze 1-na jongste, die heb ik helemaal geen bv gegeven op medisch advies, terwijl het achteraf een verkeerd advies was, en dat blijf je voelen.

maar als je zolang bv gegeven hebt en je wilt je lijf weer voor jezelf,
vind ik dat je in alle eerlijkheid kan zeggen dat je er meer dan voor gegaan bent!
of het nu je 1ste kind is of je laatste!

maar goed, de vraagstelster moet beslissen ;-)