Stormen in een mensenleven

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 1 reactie

Vraag

In deze tijd komt er veel op ons af: werkloos worden, soms familieproblemen, psychische problemen... Hoe kun je tegenwoordig nog tijd vrij blijven maken om achter God aan te komen, God te blijven dienen?

Antwoord

Beste vrienden,

Het kan soms stormen in een mensenleven. Soms heb je een tijd van voorspoed. Nu, in jullie geval, tegenslag op tegenslag. Dat raakt je hele wezen, inclusief je geloofsleven.

Hoe kan je in zo'n periode tijd vrijmaken voor God, zo is jullie vraag. Omdat ik jullie niet ken en ook uit zo'n korte vraag weinig van jullie weet, geef ik op twee manieren antwoord. Waarschijnlijk zal één van beide manieren bij jullie passen en wellicht beide...

1. Wanneer het ons soms even niet lukt om ons te concentreren op God, mogen we vertrouwen dat Hij ook dan er bij is en ons leven in Zijn Handen houdt. Het is goed om te bidden en Bijbel te lezen, maar wanneer het niet kan, vertrouw dan maar op Hem die voor ons bidt (Rom 8:34). Aan Gods rechterhand zit onze Heiland die ons in het oog houdt en ons met Zijn liefdevolle zorg omringt. Hij weet wat we nodig hebben. In het geloofsleven krijg je Hem al meer nodig, ook als de biddende en dankende Hogepriester. Want wat stelt ons bidden en danken nu voor? Ook als we er wel tijd voor hebben. We schieten altijd tekort. Geloven is meer en meer gaan leven uit de Volmaakte. Hij zorgt ook nu voor jullie.

2. Bovenstaande mag nooit een excuus voor ons zijn zodat we lauw en lui worden in ons geestelijk leven. Blijf bidden en Bijbel lezen, al lees je maar kleine stukjes. Wees trouw in de kerkgang.  Anderen zeggen weer dat ze geen tijd hebben omdat hun werk zoveel tijd opslokt... God dienen vraagt altijd weer een keuze. Juist als ik geen tijd en geen zin heb, toch maar doen. Ook al lijkt het dat ik er niets van opsteek, toch maar doorgaan. In die weg wil God Zijn zegen schenken.

Nogmaals omdat ik jullie situatie niet ken, twee lijnen. Ik wens jullie wijsheid en Gods nabijheid toe en hoop ook dat jullie mensen hebben die jullie helpen...

Hartelijk groeten,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

geloofsleventegenspoedverdriet
1 reactie
juni
allereerst sterkte in alles vragensteller.

en bemoediging uit een van de gebeden van Luther.schenk mij Uw Heilge Geest,
opdat die mijn hart verlicht,
mij in mijn angst en nood
sterke en troostte

dit kan u de hele dag,zelfs op de fiets herhalen.
en...in de psalmen,staat uw toestand ook in he?

vraag maar of God bij u komt,i.p.van andersom.Veel sterkte en rust wens ik u.