Onzuivere huid

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

26-03-2012, 13:38

Vraag

Ik ben een vrouw van 33 jaar en heb al jaren last van een onzuivere huid/acne. Ontzettend veel geprobeerd: pillen geslikt, schoonheidsspecialistes bezocht enz. Nu slik ik sinds acht maanden Minocycline 100. Dit helpt erg goed. Het is nu zo dat ik geen grote ontstekingen meer heb, die altijd erg pijnlijk waren. Mijn huid is niet helemaal zuiver (nog oneffenheden en putjes) maar ik hoef ook niet perfect te zijn. Toen ik na vier maanden stopte met de Minocycline kwamen er na twee weken weer ontstekingen op die pijnlijk waren. De huisarts vertelde mij dat Minocycline een antibiotica is dat je voor langere tijd kan slikken, zonder nadelige gevolgen. Nu slik ik Minocycline weer en het helpt weer goed, geen ontstekingen meer. Met dit beeld ben ik tevreden. Toch voel ik mij er niet helemaal lekker bij. Heeft het echt geen nadelige gevolgen? Ik heb altijd gehoord dat antibiotica helemaal niet goed is voor een mens om dat zomaar te slikken. Maar wat moet ik anders? De pil slikken vind ik moeilijk omdat hormonen altijd grote nadelige gevolgen hebben voor mijn gemoedsgesteldheid. Ik heb de pil wel geslikt (Microgynon 30), maar hier kreeg ik alleen maar ergere acne van. Toen ik aankaartte bij de dokter dat de Diane35-pil toch dé pil was voor acne, zei hij dat hij die liever niet gaf omdat die pil grotere nadelige effecten heeft op je gezondheid.  Roacuttane vind ik zelf een erg heftig middel, daarbij komt dat je dan alsnog aan de pil 'moet' omdat je  met dat medicijn niet zwanger mag raken. Ik zag in een andere vraag de verwijzing staan naar Vital Veldhoven, dit zou mooi zijn, maar ik woon daar ver uit de buurt en het kost heel veel geld. Zoals ik al schreef: ik hoef niet perfect te zijn, maar ik raak wel onzeker als er altijd een aantal ontstekingen aanwezig zijn op mijn gezicht die voortduren mee 'bewegen' als ik praat, lach of anderszins. Daarbij komt dat het ook pijn doet. Dat is nu dus niet het geval met het gebruik van Minocycline. In het kort mijn vraag: Is het veilig om voor langere tijd Minocycline te slikken? En zo niet wat zou dan een goed alternatief kunnen zijn?

Antwoord

Minocycline is een veel gebruikt middel bij acne met ontstekingen. Meestal wordt deze drie tot zes maanden gebruikt – daarna krijgen mensen vaak een of twee cremes (een voor ’s avonds, een voor ’s ochtends) om te kijken of  de acne nu wel redelijk wegblijft. Zo niet hervatten we de antibiotica tabletten weer…

Ik hoor van weinig bijwerkingen bij het gebruik van minocycline, ook wanneer deze lang wordt gebruikt. Heb je de nhg patiëntenbrieven al gelezen?

Groeten,
José de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
    30-11-1967
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

acnede pilhuid
2 reacties
machiels
26-03-2012 / 17:28
Wanneer start Refoweb een medische rubriek? Lijkt me zo langzamerhand wel nuttig........
Daniel
26-03-2012 / 18:12
onzekerheid over je uiterlijk is een niet te onderschatten probleem, ik begrijp vraagstelster wel, als je een mooie gladde brutale hondenkop hebt valt er heel goed mee te leven, maar als je huid vol zit met acne dan is het wel moeilijk.
Voor vragenstelster heb ik geen oplossing, maar ik voel wel met haar mee.

Terug in de tijd

Over twee weken ga ik belijdenis doen. Vorige week kwam het ineens zo erg op me af: Ik moet een antwoord gaan geven op v...
geen reacties
26-03-2008
Ik ben een meid van 21 jaar en zit met een probleem. Ik heb al langer dan vier jaar een gelukkige relatie, ik hou veel v...
5 reacties
26-03-2015
Ik zit met een best wel een lastig probleem waar ik met anderen niet over durf te praten, wat ik eigenlijk hier nog niet...
geen reacties
27-03-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering