Bijbel lezen met kinderen

Ds. M.F. van Binnendijk / 3 reacties

Vraag

Heel graag zouden wij willen weten hoe we met onze jonge kinderen de Bijbel door kunnen lezen. Is er een Bijbel met studievragen/quizvragen voor kinderen? Hoe kunnen we een goede uitleg geven? Het Nieuwe Leven erbij gebruiken? Onze kinderen zijn erg goed in informatie onthouden, zijn erg geïnteresseerd, kunnen goede vergelijkingen maken, verbanden leggen etc., er kunnen er twee zelf lezen. De kinderen zijn 6, 4 en 2 jaar oud. Heel graag horen wij uw reactie.

Antwoord

Een mooie vraag met een didactische spits. Fijn, dat jullie de opvoeding van jullie kinderen op dit punt -het verdiepend onderwijzen in de Bijbel- serieus nemen.

Wat betreft speciale boeken met uitleg ben je niet geholpen wanneer ik random een aantal titels aanreik. Ik raad je daarom aan om zélf een goede (Evangelische) boekhandel te bezoeken en ter plekke je eigen oordeel te vormen met het aangeboden materiaal. Kan een paar uurtjes duren maar dan weet je ook wat je hebt (of niet wilt hebben). Dan voel je zelf als vader en moeder aan wat wijs is, wat bij jullie eigen taalveld en opvoedingsmethode past. Laat je daarbij eventueel ook door de boekhandelaar adviseren. Ook online wordt er veel informatie aangeboden, naast de diverse forums.

Ook al zijn jullie kinderen nog jong, maak ze in deze leeftijdsfase vooral deelgenoot van jullie eigen persoonlijke en gezamenlijke levenservaring. Vooral de geloofswaarden, niet al te zeer geloofswaarheden. Een goede uitleg (de beste) is doorgaans de eenvoudigste uitleg. Waarbij de meest indrukwekkende uitleg geen ander is dan jullie eigen (christen-)leven in taalgebruik, gedrag, aandacht, houden aan afspraken, enz. enz.

Terugkomend op het lezen van de Bijbel: er is de laatste kwart eeuw bijzonder veel aandacht besteed aan kinderbijbels, waarbij smaak, ligging en richting nog wel eens bepalend zijn geweest. Houd het eenvoudig. Gebruik naast de Bijbel (HSV of Naardense Bijbel vind ik de meest waardevolle op dit moment) een dagboekje, waarbij één van de kids (in dit geval de oudste?) om beurten hardop kan lezen: óf het hele stukje, óf alleen de dagtekst. Wees hierbij vooral vindingrijk.

Lees ook -als vader en moeder- zelf vooraf iets uit een verklaring of commentaar bij de dagtekst, zodat je zelf iets te melden hebt als er om uitleg gevraagd wordt. Je kunt het beter zelf vertellen dan ‘voorlezen’. Kinderen kijken graag via de ogen (en ín het hart) van hun ouders. Daarbij is het aan jullie als ouders om te bepalen of je bepaalde (moeilijke) stukken al dan niet leest. Zeg er in ieder geval altijd wel bij, waaróm je een gedeelte of onderwerp zelf moeilijk vind. Dit zijn pedagogisch doorgaans niet de minste momenten.

Kortom: Houdt het persoonlijk, eenvoudig en dicht bij je hart. Hopelijk helpt dit jullie verder.

Ds. M. F. van Binnendijk,
Rotterdam

Lees meer artikelen over:

bijbellezenkinderbijbel
3 reacties
MaryJane
Je kunt kleine kinderen ook goed een gedeelte uit het hoofd laten leren. Bijv. elke dag een vers van psalm 23, en blijven herhalen.

Als ze iets ouder zijn geef ze allemaal een eigen bijbel om mee te lezen na het eten. Wij vonden dat dit de aandacht erbij houdt, en dat ze zo ook meer vragen hebben.
MFvanBinnendijk
Uit het hoofd leren (zgn. rote learning, "stampen") heeft weinig effect op lange termijn, als het niet ook en tegelijk een zaak van het hart is. Met hart bedoel ik in dit geval: sense and meaning.
Iets moet betekenis hebben wil het beklijven.
Vandaar mijn accent op uitleg door ouders/anderen, zelfs bij ogenschijnlijk 'bekende' teksten van Psalm 23, die overigens helemaal niet eenvoudig zijn.
juni
als uw kinderen straks kunnen lezen,is het spel, k,wist het,misschien ook iets voor u en uw gezin,als extraatje.
vraag en antwoorden over oud en nieuw testament.