Rouwdienst vastleggen

Ds. H. van der Ham / 4 reacties

Vraag

Ik verlang er naar om als er wat met mij gebeurt waarbij ik plotseling overlijd, mijn ouders en andere gezinsleden zekerheid te geven over hoe ik mijn rouwdienst zou willen hebben. Als jongere heb ik jaren geleden een rouwdienst meegemaakt, maar ik weet niet hoe de opzet is van de liturgie in een rouwdienst en op google vind je daar ook weinig bijzonders over. Kan iemand me misschien daar aan helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongere,

Het is goed dat je ook aan deze zaak denkt. Je kunt het beste een sobere aanwijzing geven, bijvoorbeeld een of twee psalmen die gezongen kunnen worden. En een Bijbeltekst of Bijbelgedeelte wat gelezen kan worden. Dat is ruim voldoende. Het hoeft echt niet helemaal compleet te zijn.

Hartelijke groeten,
Ds. H. van der Ham

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Driebergen-Rijssenburg
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant

Tags in dit artikel:

doodliturgie
4 reacties
AHHK76
Het is heel verschillend per kerk/gemeente. Bij ons kun je ook andere liederen laten zingen, als Psalmen... Terwijl dit in de gewone diensten bij ons ook niet de gewoonte is.

Er zijn ook rouwdiensten waar helemaal niet gezongen word! Dan is er alleen een gebed, een schriftlezing, een meditatie en weer een gebed. Dan kan er op het graf een persoonlijk (dank)woord gesproken worden.
Dit niet-zingen kan verschillende redenen hebben volgens mij:
Het is geen gewoonte om tijdens rouwdiensten te zingen
Mensen zijn te verdrietig om te zingen
Mensen weten niet goed wat ze moeten zingen, omdat de gelovige geen zekerheid van zijn behoud had.

Maar in onze gemeente gebeurt het ook wel dat iemand tijdens de rouwdienst een terugblik geeft op het leven van de overledene. Dus het hangt er vanaf bij wat voor gemeente je hoort en wat jouw wensen zijn en die van de nabestaanden...!

Zelf heb ik tegen mijn man en dochter gezegd, welke tekst ik boven mijn rouwkaart zou willen hebben. Ook heb ik een keer tegen mijn man gezegd dat zij van mij wel mogen zingen. De dominee en nabestaanden kunnen dan event. de rouwdienst aanpassen op die tekst voor de rouwdienst, als ze dat willen. Verder kunnen ze er hun eigen invulling aan geven.

Onze dominee heeft weleens geadviseerd om dingen op te schrijven. Allereerst de tekst die boven de kaart moet. Hij zegt dat het voor nabestaanden best moeilijk is, als ze alles snel (en onverwachts) moeten beslissen! Dat dan soms aan de dominee wordt gevraagd wat er boven de kaart moet... Dat kan dan voor de dominee ook lastig zijn.

De dingen die je hebt opgeschreven, kun je natuurlijk in de loop van je leven aanpassen (als er dingen anders worden).
intro
Er bestaan ook 'laatste-wens-boekjes'. Zie bijvoorbeeld deze link: http://www.kosteruitvaartzorg.nl/download/wensenboekje.pdf
Hubert
Ik heb verschillende uitvaartliturgieën geschreven voor bv mijn moeder, mijn vader en mijzelf.
Toen mijn moeder onverwacht overleed en ik in het buitenland was, was mijn vader en de dominee er heel blij mee. De dienst is bijna geheel conform gebeurd. De dominee had wel zelf een overweging gemaakt.
De mijne pas ik regelmatig aan bv onlangs met de nieuwe bijbelvertaling en het nieuwe liedboek.
juni
k,zou het zelf iedereen aanraden.
al weet de overledene er niks meer van,toch is het vreselijk te zien,als de rouwdienst contra de wens van de overledene is.