Het echte evangelie

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Aan evangelist Van Dooijeweert. Ik heb een vraag waar ik al best even mee zit. Wat is nu echt het evangelie van de onderstaande drie opties?

1. De boodschap dat Jezus voor de zonden van Zijn volk/uitverkorenen/degenen die God Hem gegeven heeft gestorven is en die met de Vader verzoend heeft. Alle uitverkoren worden behouden.

2. De boodschap dat Jezus voor de zonden van de hele wereld gestorven is en dat de wereld met God verzoend is. Dat de prijs al betaald is en dat een ieder die dit gelooft en aanneemt behouden wordt.

3. Anders dan 1 en 2. Ik heb het even in twee opties verwoord om ongeveer een beeld te geven hoe ik het in m'n hoofd bedenk.

Bij optie 1 denk ik het volgende: dit is voor mij ‘niet direct’ evangelie (een blijde boodschap) omdat ik niet weet of ik bij die groep hoor. Dit wordt voor mij pas evangelie als ik weet dat ik uitverkoren ben. Een gedachte die nog verder gaat is: er is voor mensen die niet door de Vader aan Jezus gegeven zijn geen mogelijkheid van behoud. Want de zonden kunnen alleen vergeven worden omdat ze aan Jezus gestraft zijn. En dat deed Jezus alleen voor Zijn volk.

Optie 2 is voor iedereen evangelie. Omdat je altijd bij de wereld hoort. De schuld is door Jezus betaald. Als je dat mag geloven is er vrijheid. Maar ik denk dan weer, ja maar, als optie 1 waar is bedrieg ik mezelf straks door aan te nemen dat Jezus mijn schuld al heeft weg gedragen (optie 2).

Ik hoop dat u er nog uitkomt. Het is wel een heel ingewikkeld verhaal geworden. Maar zo ingewikkeld is het ook wel eens in m'n hoofd.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik vind je vragen bijzonder moeilijk om zomaar even uit te leggen in een vragenrubriek! Maar ik ga proberen of ik je kan helpen om op het goede spoor te komen.

Punt 1 is natuurlijk helemaal waar. Keiharde werkelijkheid. Goddelijke zekerheid: “Alle uitverkorenen worden zalig!” Theologisch moet ik zelfs  zeggen: “Alleen de uitverkorenen worden zalig!!” Maar daar moet dan wel een aantekening bij: Een paar Bijbelteksten (Statenvertaling): Efeze 1:4: “Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;” Zie je dat dit geen harde werkelijkheid is maar juist heel liefdevol! Uitverkoren? Ja! Maar “in Hem”, in Christus.

Het heeft dus duidelijk met Jezus te maken en het “zijn” in Hem. De uitverkorenen zijn niet een groep mensen die bericht gehad hebben dat God hen uitgezocht heeft om zalig te worden. Nee!! Het zijn de mensen die in hun leven tot echt geloof in Jezus gekomen zijn. Ze zijn niet gaan geloven omdat ze wisten dat ze uitverkoren waren. Zij hebben ontdekt dat zij zondaar waren, dat ze een Verlosser nodig hadden. En zijn in geloof naar Jezus gegaan. In geloof hebben ze Hem aangenomen. Zijn ze op Hem gaan vertrouwen. Later hebben ze pas begrepen hoe wonderheerlijk het was dat God hen had uitgekozen om het Evangelie te horen. En dat Hij dit ook liet doordringen in hun hart. Miljoenen horen het nooit...  en ik wel. O, wonder van Gods opzoekende liefde! Zij zijn op de leer van de uitverkiezing niet stuk gelopen, maar hebben zich erover verwonderd dat God naar hen heeft omgezien. Zij hebben niet geroepen: “Als je niet uitverkoren bent kun je niet zalig worden.” Zij slaan ook niet op hun borst: “Toen heb IK Jezus aangenomen en ik ben een kind van God.” Zij zijn gelukkig, prijzen God voor Zijn genade en willen niets anders dan Jezus volgen. Proef maar hoe Petrus dat geschreven heeft: 1 Petrus 2:9: “Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat u zou verkondigen de deugden van Degene, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;”

Punt 2 is in de reformatorische theologie als volgt opgesteld: “Voorts is de belofte van het Evangelie, dat een ieder die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderft, maar het eeuwige leven heeft; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God (naar Zijn welbehagen) Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof” (Dordtse Leerregels II / 5).

Een andere stelling zegt: “Het Evangelie van Jezus Christus moet gepredikt worden als een: “Welmenend, algemeen aanbod van genade”. Conclusie: “2. De boodschap dat Jezus voor de zonden van de hele wereld gestorven is en dat de wereld met God verzoend is. Dat de prijs al betaald is en dat een ieder die dit gelooft en aanneemt behouden wordt”? Gelukkig! Het onvoorwaardelijke is dat die aanbieding komt tot iedereen die het hoort. Niet alleen tot mensen die aan hun zonde zijn ontdekt, of die een schuldverslagen hart hebben, of alleen tot die hongeren naar de gerechtigheid. De aanbieding van genade komt tot iedereen die het hoort, maar voor schuldverslagen zondaren, die hongeren naar de Heere, krijgt het aanbod waarde (ds. A. Vergunst).

Ik hoop dat je het verschil kunt vatten. Hier ligt de werkelijkheid! Een mens hoort dat heerlijk Evangelie, genade, vergeving, hoop, vreugde, blijdschap als je gelooft in Jezus. Maar de werking van de Heilige Geest is nodig om een mens te bewegen om als een zondaar naar Jezus te vluchten. Daar zijn we te trots voor en we zeggen dan “dat kan ik niet.” Maar zeggen “ik wil niet” zou beter passen. Het Evangelie is dus niet zoals het soms voorgesteld wordt: “Het Evangelie biedt jou Jezus en al Zijn weldaden aan. Hij heeft alles gedaan. Hij heeft voor jouw zonden betaald... Je hoeft het alleen maar aan te nemen...” Hier zit het probleem! De mens van nature, zoals hij geboren wordt, wil deze weg niet! Daarom is er dat pertinente: “dat het Evangelie... zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.” Daarom staat er in Openbaring 3:20: “Zie, Ik sta aan de deur en ik klop.” En de dringende nodiging: “Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt!”

Weet je; er zijn twee dingen: De kant van de Heere; wie wordt er zalig, wie is er straks op die nieuwe aarde? Dat is niet onze zaak. Maar de andere kant wel: “Zo gij Zijn stem dan heden hoort, gelooft Zijn heil en troostrijk Woord. Verhardt u niet, maar laat u leiden...” Naar de Heiland, naar de Heere Jezus. Hij is de nodigende Zaligmaker, die nog nooit iemand heeft afgewezen.

Hartelijke groeten en Gods zegen,
Evangelist Jan van Dooijeweert

J.W.N. van Dooijeweert

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

evangelie