Ambulante woonbegeleiding

Ds. H. Korving / 2 reacties

Vraag

Ik woon op kamers, maar heb wel ambulante woonbegeleiding aan huis. Mijn ambulante woonbegeleider is een lief, zacht persoon waar ik goed mee kan praten. Zij is heel netjes en principieel (stichting Eleos), maar heeft een passieve houding richting God. God moet wel in je doordringen en werken. Het moet van God komen, daarom wil ze niet Bijbellezen en bidden, terwijl ik het juist wel belangrijk vind dat de Heere Jezus in de begeleiding centraal staat.  Moet ik om wille van Christus voor een andere stichting kiezen of is er nog een andere keuze?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedoel je dat je begeleider niet met jou wil bidden en Bijbellezen of dat ze dat voor zichzelf niet doet? Ik neem aan het laatste. In dat geval moet je dat voor de verantwoordelijkheid van die persoon laten.  Ik zou niet voor een andere stichting kiezen, gelet op de identiteit van Eleos en temeer omdat je verder goed me je begeleider overweg kunt.

Misschien kun je de vragen die je hebt over haar invulling van het geloof verder bespreken met een ouderling of de predikant van je gemeente. Die zullen zeker ook met je willen bijbellezen en bidden.

Ik hoop dat dit korte antwoord voldoende is.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

2 reacties
Daniel
Goed antwoord van Ds, H. Korving.

Zelf moest ik denken aan mijn moeder als ik zeurde om iets wat niet zo makkelijk was (soms om een andere moeder).
Ze zei dan "hunkert naar hetgeen hij zien zal, wenst terug 't geen hij eens had'. Ja ik weet het is niet de juiste tekst van Gezang 179, maar mijn moeder wist waar ze het over had.

Vraagsteller wees blij met zo'n goede begeleidster, ze is lief, zorgzaam en netjes en als klap op de vuurpijl ook nog van Eleos. Wees verstandig en ga niet zo moeilijk zitten doen, ik ken wel een begeleidster die de hele tijd wel met je over God wil praten, jou wil uitleggen hoe haar gebeden in elkaar zitten, maar waar je in de begeleiding niets aan hebt.
Zoals Ds. al schreef, zoek contact met een ouderling en de dominee en die staan dag en nacht voor je klaar om te bidden en over God te praten.

Tel uw zegeningen met zo'n begeleidster.
Sliedrechtman
Ik neem aan dat je woonbegeleiding krijgt zodat je straks zonder begeleiding op je kamer kan wonen. Dat is haar taak. Dan krijg je waarschijnlijk tips en handvaten van de ELEOS medewerkster. Ik denk dat jij moet veranderen zodat je zelfstandig verder kan in je eigen woning (kamer). Jij wilt de ELEOS medewerkster veranderen. Dat is NIET de bedoeling. Profiteer van haar kennis en kunde want ik neem aan dat je niet jaren gebruik kan maken van haar diensten. Ik vraag mij overigens af hoelang de zorgverzekering deze ondersteuning betaald.