Geen nieuwe wijn in oude zakken

Ds. K. van den Geest / 2 reacties

Vraag

In Lukas 5: 36-39 spreekt Jezus over nieuwe en oude kleding en nieuwe en oude wijn(zakken). Ik begrijp voor mij persoonlijk en voor ons als (Zijn) Kerk niet goed wat Jezus hier precies mee bedoelt en wat Hij wil dat ik of wij (hiermee) doen. Hoe kunnen wij ermee aan de slag of waar moeten we daarbij op letten?

Antwoord

Jezus spreekt hier n.a.v. de vraag waarom de discipelen van Johannes wel vasten en die van Jezus niet. De discipelen van Johannes houden zich aan alle Joodse voorschriften, die van Jezus lijken dat niet te doen. Toch wil Jezus niet zo maar in één keer de wetten van Mozes opzij schuiven. Hij had zelf gezegd: Ik ben niet gekomen om Wet en Profeten af te schaffen. Wel is Hij gekomen om die te vervullen. Dat betekent dat Hij in Zijn leven en sterven, en in Zijn woorden en werken, wil laten zien dat Hij de waarheid van al die Oudtestamentische wetten en beloften is.

Dat is dan ook de reden waarom Zijn discipelen zich minder met die regels en wetten bezighouden. Hij leert ze dat er nieuwe tijden op komst zijn. En dat als die beloofde Waarheid van de Oudtestamentische wetten en beloften nu zelf in hun midden is in de Persoon van Jezus, zij ook moeten leren dat zij in een nieuwe bedeling zullen gaan leven: de tijd van de vervulling. De Bruidegom die op komst was is er nu! Dan wordt alles anders.

Dat is dan ook de les die Hij hier leert met de voorbeelden over oude en nieuwe kleding, oude en nieuwe wijnzakken. Oude kleren lap je niet op met een lap stof die je uit een nieuw kledingstuk knipt. En nieuwe wijn bewaar je niet in oude zakken, die scheuren als de wijn nog verder rijpt. Het is tijd om radicaal te veranderen: als de beloofde Bruidegom er nu is, is de tijd voorbij dat je leeft alsof je nog in de oude bedeling verkeert. Het oude moet weg, om volledig ruimte te geven aan het nieuwe. Het nieuwe is er niet om het oude op te lappen of aan te vullen. In Jezus is de nieuwe tijd aangebroken, en dat vraagt keuzes. Je moet dan breken met het oude systeem, om in een nieuw tijdperk te kunnen leven.

Wat dit voor ons betekent is dat we nu moeten leven in het besef dat het koninkrijk van de Hemel met Jezus’ komst is aangebroken. Wie zich aan Hem overgeeft, moet in dat nieuwe Koninkrijk leven. Dat heeft z’n eigen regels, feest- en ‘vastentijden’. We leven dan in de aanwezigheid van de Bruidegom en tegelijk in de verwachting van Zijn terugkomst. Niet langer beheerst door regels die de klok van Gods plan en werk terugzetten, maar in de vrijheid van de kinderen Gods. Als mensen die in een nieuwe ruimte leven.

De vraag (wat wil Hij dat wij hier mee doen, en hoe kunnen wij hier mee aan de slag) is in die zin lastig, dat het niet gaat om heldere leefregels die je simpel kunt volgen, maar om een veranderd hart, een nieuwe houding. Door geloof in Jezus en door de kracht van Zijn Geest word je een nieuwe mens, die anders kijkt, anders leeft, anders denkt. Hoe? Op de manier waarop Jezus zelf Zijn leven heeft geleefd, als God maar tegelijk mens die de Vader volmaakt gehoorzaamde en liefhad. Hij zegt nu tegen ons, als we als nieuwe mensen mogen leven: toe maar, kijk maar naar hoe Ik het deed, en leef net zo als Ik je voordeed. Wat dat is? Leven uit liefde, voor God en je naaste. Dat is de richtlijn, daaruit komt al het andere voort.

Dat kan ons beangstigen. Liever hebben we van nature een serie heldere leefregels, die zeggen wat goed is en fout. Leven in Christus’ vrijheid is niet meer leven met opgelegde regels maar met een in je hart gelegde gehoorzaamheid, door de Geest van Christus. Durf jij het aan?

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

gelijkenis
2 reacties
Jedidjas
Wat een duidelijk antwoord ! Het verschil tussen het oude en nieuwe verbond dus als ik het goed begrijp? .
MUS
Howard A. Snyder heeft een boek geschreven met de titel 'The problem of the wineskins today'. Hij benadert deze uitspraak van Jezus door de verhouding van de Wijn (het evangelie van Jezus Christus) tot de wijnzakken (de door mensen gemaakte structuren van de kerk) te beschrijven. Nieuwe visie op kerk-zijn heeft ook nieuwe vormen / structuren nodig om relevant te zijn in de huidige tijd en samenleving. Zeer lezenswaardig! https://www.alisonmorgan.co.uk/Books/Snyder%2096.pdf