Oude trouwfoto weghalen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 10 reacties

Vraag

Ik zit met een moeilijke kwestie. Ik ben negen jaar geleden gescheiden. Heb daarna een andere man ontmoet. Mijn moeder had ik als getuige gevraagd, zij heeft dat ook gedaan. Nu heb ik een zoon uit mijn vorige huwelijk. Die heeft uiteraard contact met zijn vader. Daar ben ik blij om, want dat heeft hij nodig. Alleen mijn moeder toonde mij iets te veel interesse voor mijn ex. Zij heeft een trouwfoto van mijn vorige huwelijk in huis. Toen ik vorig jaar trouwde heb ik haar verzocht deze foto weg te halen. Maar dan had ze geen foto meer van mijn zoon z'n vader, zei ze. Daar hebben we voor gezorgd. Een foto van mijn zoon met zijn vader. Maar nog haalt ze de oude trouwfoto niet weg. Wij hebben haar zeker vier keer gevraagd deze foto weg te halen, want het stoort mijn man en mij ook. Bij de vijfde keer vragen heb ik haar gezegd dat mijn man dat helemaal niet fijn vindt dat hij daar staat. Zij vroeg toen of dat echt zo was, terwijl ze dat heus wel weet na vier keer vragen. Mijn man wil nu niet meer naar haar toe. Dat moet ik dus vertellen, wat ik heel moeilijk vind. Ze zegt dan vast: Eert uw vader en uw moeder of: het is mijn huis. Maar ik wil ook niet denken van, ach laat maar. Want zo krijgt ze ook haar zin bij de andere broers en zussen. Het liefst zeg ik dit door de telefoon. Hoef ik niet weer een koude sfeer te ondergaan vol met spanning.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vraagsteller... maar wat is de vraag precies? U wilt dat uw moeder een foto wegzet die voor u belastend is. Ja, dat kan, maar uw moeder is toch baas in eigen huis? Geef haar een trouwfoto van uw nieuwe huwelijk en vraag of ze die naast de andere plaatst! Dan is aan beide huwelijken dezelfde plaats toegekend in het huis van uw moeder, nietwaar.

Of dat meteen dezelfde plaats in het hárt is, betwijfel ik, maar dat is dan ook wezenlijk iets anders. Vindt u dat u van uw moeder dezelfde gevoelens voor de schoonzoon, die ex-schoonzoon is geworden, en de nieuwe schoonzoon (die uw keuze is, maar mogelijk (nog) niet die van haar) gevraagd mag worden?

Probeer wanneer u 'thuis' wilt blijven komen, dan kunt u het beste de foto negeren of eventueel tijdens uw bezoek -zonder één woord ervan te zeggen- de foto omdraaien (níét weg zetten). Misschien heeft uw moeder meer problemen met het voorbije huwelijk dan u denkt of weet. Wellicht viel ook voor haar een droom in duigen. Opnieuw een discussie aangaan zou ik niet doen, want dat heeft al vier keer niets geholpen en maakt meer kapot dan nodig is, lijkt me!

Nu u opnieuw een man hebt getrouwd kunt u níét uw eerste huwelijk ontkennen. Probeer van de ongemakkelijke situatie dus het beste te maken. Zónder veel woorden (die toch niets uithalen volgens uw verhaal). Mét een beetje humor. Uw ouders éren betekent niet slechts doen wat zij zeggen, maar heeft veel meer te maken met respect tonen. Daarbij mag u best zeggen, dat u moeite heeft met de aanblik van vroeger geluk dat kapot gegaan is. Maar u kunt uw moeder niet de wet voorschrijven. Zelfs niet na een aantal keren vragen.

Het beste toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

hertrouwen
10 reacties
Catherine
Wat een uitstekend antwoord van mevrouw Rots! Mijn complimenten.
Vraagstelster: hoe verdrietig ook, deze foto laat wel een stuk van je verleden zien. Dat kun je niet wegpoetsen.
Mijn ouders waren heel verdrietig als er een relatie van één van hun kinderen stukliep. Ze hadden hun aanstaande schoondochter of zoon al in hun hart gesloten en dan was er nog niet eens sprake van een huwelijk, laat staan een kind.
Misschien houdt jouw moeder heel veel van haar schoonzoon, wat het dus nu niet meer is.
Jij bent gescheiden, je moeder toch niet?
zandkasteel
Helemaal gelijk! Het is het huis van je moeder en zij heeft (waarschijnlijk) een goede band met haar nu ex-schoonzoon. Waarom moet dat nu onder de tafel worden geschoven. Zij is op de trouwdag geweest en de foto staat voor een bepaalde periode in haar leven (die ze waarschijnlijk prettig heeft gevonden). Dat jij het niet prettig vindt, is niet een reden om te eisen dat de foto weg moet. Dat is haar keuze en je kunt het verleden ook niet weg poetsen. Dat je nieuwe man niet wil komen om een foto, vindt ik niet volwassen over komen.
Je blijft toch niet weg om een foto? Botsende karakters, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar een foto????
Dan had je er niet voor moeten kiezen om met een gescheiden vrouw te trouwen! Je zult gewoon moeten accepteren dat deze ex-man er is en door de scheiding niet opeens ex-vader of ex-schoonzoon is geworden.
Mona
Ik kan de moeder begrijpen en ook de vragenstelster.
De moeder, omdat zij misschien een goede band had met haar ex-schoonzoon. En zij het moeilijk vindt dat die relatie over is. De moeder toont nog veel interesse in haar ex-schoonzoon. Door de 'oude'trouwfoto te laten staan, kan de moeder een signaal afgeven.

Dit signaal is voor de nieuwe man van de vragensteller niet fijn. Ook dat kan ik begrijpen. Denk je maar eens in dat het jezelf zal overkomen. Je trouwt met een gescheiden man, en de 'oude' trouwfoto blijft je maar aankijken, elke keer als je komt.
Nee, dat lijkt me ook niet fijn. Wat kan jij als nieuwe persoon daar aan doen? Ik kan me voorstellen dan je je dan nog niet helemaal door je schoonmoeder geaccepteerd voelt.

de moeder kan beter de foto een ander plaatsje geven, bijvoorbeeld op haar slaapkamer.
dat lijkt me voor alle partijen beter.
mieptruus
Vraagsteller geeft aan dat er een foto van zoon met vader is geplaatst. Dus gaat het meer om het feit dat moeder de 1e trouwfoto laat staan. Dat lijkt me zeker een raar signaal afgeven.

En of is het moeders huis is of niet, je toont zo geen respect voor je dochter en haar partner.
Waarschijnlijk heeft de dochter geen fijne tijd in dat huwelijk gehad.
Verder zegt zo'n foto ook tegen nieuwe schoonzoon, sorry, maar ik heb liever mijn andere schoonzoon dan jou.
Het zijn mogelijkheden.....
vlokje
Het gaat om een trouwfoto, jullie zijn gescheiden.... Je moeder ziet de werkelijkheid niet onder ogen en koestert een illusie die niet meer bestaat.
Het lijkt me heel billijk om haar nogmaals zeer beslist te vragen de trouwfoto weg te doen. Ze klampt zich vast aan een verleden dat door jullie verbroken is en accepteert dit nog steeds niet als een vaststaand feit. Een foto van haar ex-schoonzoon, oké, maar géén trouwfoto, dit is afgedaan.
Ineke
Moeder houdt krampachtig vast aan iets wat voorbij is....laat ze die foto dan in haar slaapkamer zetten als die zo belangrijk voor haar is.Kan me voorstellen dat je als exvrouw het niet prettig vindt om steeds tegen je ex aan te kijken het is niets voor niets je ex!Wie weet wat je voor verdrietigs hebt meegemaakt in je vorige huwelijk....En voor de nieuwe partner lijkt het me ook confronterend om steeds tegen jullie als toen gelukkig gehuwd stel aan te kijken.Dat is geweest en dat wil je achter je laten....ik vind het niet getuigen van fijngevoeligheid van moeder.
Uit je hele bericht blijkt echter dat moeders wil wet is....tijd om in actie te komen en een compromis te sluiten.En als moeder echt om jullie geeft zal ze toch haar verstand moeten gebruiken.
En ex blijft toch vaak een beladen ontwerp in een nieuwe relatie...
blommeke
Hoi, het verhaal is van mij.
Mijn moeder heeft al een trouwfoto van ons staan. Daarnaast is het zo dat toen ik haar voor de eerste keer vroeg om de foto weg te halen, zij zei een foto te willen hebben van mijn x. De vader van mijn zoon. Daaraan heb ik voldaan. Een foto van mijn x met onze zoon samen.

Dit heeft niet geholpen. Een trouwfoto van ons met een lijstje erom met de vraag opnieuw om de oude weg te halen ook niet.
Mijn man ziet dat als disrespect en ik ook. Dat ze mijn x man aardig vind mag ze zelf weten.
Ik haat hem niet. Hij heeft me wel veel verdriet gedaan. Maar daar maak ik geen probleem van.
Zijn zoon en hij zien elkaar gewoon. En ik praat gewoon met hem.

Maar die oude trouwfoto geeft signalen af.En ze neemt mij niet serieus in mijn vraag. Geen respect voor wat ik haar vraag. Wat Vlokje zegt klopt. Zij wil altijd de baas zijn. Luisteren kan ze niet, dan gaat ze op haar achterste benen staan.
Maar ik ben niet de enige die problemen met haar heeft. Eigenlijk bijna alle kinderen hebben problemen met haar.

Weet je het is gewoon moeilijk om hiermee om et gaan.
Ik heb altijd respect voor haar gehad. Maar op de manier die ik heb en niet zoals zij het wilt.
Eert uw vader en uw moeder.... Daar zwaait ze nog wel eens mee. Ik ben ook geen klein kind meer. Ben moeder en ruim volwassen.
blommeke
Ik bedoelde ook Ineke, die ziet dat moeders wil wet is. Altijd zo geweest
Jess
Zou hem zelf verwijderen, al of niet dat ze het ziet.

Ze is toch ook wel eens uit de kamer dat je hem gewoon weghaalt en in je tas stopt. Desnoods haal je de foto uit de lijst en hang je een lege lijst op zodat je niet haar lijst meepikt.
Spatie
Zou het helpen als je de foto weghaalt? Of ziet de moeder dat als een overwinning?
Misschien is het beter om te zwijgen over de foto. Negeren doet denk ik meer met haar.
Je kunt ook een toneelstuk opvoeren als je op visite gaat. De foto pakken en met lieve blik in je ogen naar kijken. Praten hoe geweldig deze dag was en hoe geweldig je ex was. Als je man je dan ook nog bijvalt is het helemaal compleet....
Als je weer thuis komt val je plat van de lach samen op de bank om de mop die je hebt uitgehaald.