Lidmaatschap Hersteld Hervormde Kerk

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Is het mogelijk om lid te worden van de Hersteld Hervormde Kerk in het algemeen en niet lokaal?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het antwoord kan kort zijn. Je bent altijd lid van een gemeente en mitsdien van de Hersteld Hervormde Kerk. Lid zijn van de kerk maar niet van een van haar gemeenten is onmogelijk. Daar is maar een uitzondering op: zij, die in het buitenland wonen en daar geen aansluiting hebben bij een kerk van overeenkomende confessie, kunnen op hun verzoek in een register worden ingeschreven dat wordt bijgehouden door het kerkelijk bureau.

Ook al woon je  binnen Nederland in een plaats of zelfs een streek waar geen Hersteld Hervormde gemeente is, iedere plaats en streek is bij een gemeente ingedeeld. Woon je daar en wil je lid zijn van de Hersteld Hervormde Kerk dan moet je ingeschreven staan bij die betreffende  gemeente. De classicale vergaderingen bepalen de gemeentegrenzen en dus ook bij welke gemeente je woonplaats behoort. Eventueel is het mogelijk te perforeren naar een andere gemeente maar dat moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Met dank voor de vraag,
Ds. J. L.Schreuders

Lees meer artikelen over:

gemeenteHersteld Hervormde Kerk (HHK)