Maanden geen menstruatie

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben 18 jaar oud en ik heb altijd al problemen gehad met menstrueren. Altijd heel onregelmatig. Maar sinds mijn zeventiende is het echt 1 x per 3 maanden. En ik ben al sinds begin oktober 18 en ben sinds mijn verjaardag niet meer ongesteld geweest. Eergisteren letterlijk twee druppels bloed en voor de rest een heel klein beetje lichtbruine afscheiding. Ik weet niet wat ik moet doen, want ik wil het liefst niet aan de pil.

Antwoord

Je hoeft niets te doen. Je bent een van de vrouwen die minder frequent menstrueert. Je hoeft daarvoor niet aan de pil. Het bloedverlies veroorzaakt door de pil is geen natuurlijke menstruatie.

Wegblijven van de menstruatie kan door: sommige medicijnen. Bijvoorbeeld door medicijnen tegen somberheid (antidepressiva); medicijnen tegen verwardheid (antipsychotica); ‘de pil’ (anticonceptie-pil). Tijdens pilgebruik maar ook als je gestopt bent met de pil kan de menstruatie wegblijven. Vrijwel altijd komt de menstruatie weer binnen een halfjaar terug; ‘de prikpil’ (‘de pil’ via een driemaandelijkse injectie). Hierbij kan de menstruatie lang wegblijven, soms wel twee jaar; het hormoonspiraaltje. Als je een hormoonspiraaltje hebt of hebt gehad kan de menstruatie een paar maanden wegblijven.

Ook lichamelijke of geestelijke spanningen kunnen ervoor zorgen dat de menstruatie wegblijft, bijvoorbeeld: stress of ingrijpende gebeurtenissen; zeer intensieve sport (topsport); eetproblemen, sterk afvallen of erg mager zijn.

Mogelijk is er sprake van een aandoening waardoor je minder frequent menstrueert. Bij een van deze ziektes is het bekend dat je veel minder vaak menstrueert dan elke maand; daardoor kan het zijn dat je minder vruchtbaar bent (er zijn nl. minder eisprongen per jaar).  Deze ziekte heet PCO (zoek het evt op bij thuisarts.nl: polycysteus ovariumsyndroom).

Wanneer de tijd is dat je een kinderwens hebt, adviseer ik je contact op te nemen met je huisarts voor verder onderzoek. Hij kan evt. bloed prikken en een inwendige echo laten verrichten. Misschien spreek je met je huisarts af dat je stopt met bepaalde medicijnen omdat ze de menstruatie tegenhouden. Dan kan het belangrijk zijn om regelmatig samen te bespreken hoe het gaat. Als je problemen heeft met eten of met je gewicht, dan kan een gesprek met een diëtist of psycholoog helpen.

De meeste vrouwen worden vanzelf weer ongesteld, vaak binnen enkele maanden, soms pas na een jaar. Gebeurt dat niet, maak dan weer een afspraak met je huisarts.

Zie ook www.thuisarts.nl -> Ik menstrueer al een paar maanden niet meer.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medischmenstruatie