Gevoelens uitspreken

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 20 jaar en heb een vriendin waar ik echt van hou. Nu heb ik het volgende probleem. Deels door mijn opvoeding en deels doordat ik last heb van depressiviteit, ben ik vaak gevoelloos. Toch zou ik heel graag aan m'n vriendin willen laten blijken (in woorden) dat ik van haar hou. Ik vind het heel moeilijk om in woorden uit te drukken dat ik van haar hou en wat ze voor me betekent omdat ik vaak geen gevoelens heb. Zou u me kunnen helpen hoe ik dat toch kan doen? Voor mijn vriendin is het namelijk heel belangrijk dat ze in woorden hoort wat ik voor haar voel...

Antwoord

Beste jongeman,

Gevoelloos? Daar geloof ik niks van! Uit je woorden spreekt echt wel gevoel, hoor! Nu alleen nog úitspreken... en dat kan op verschillende manieren. Misschien ‘gewoon’ een kwestie van oefenen! Zeg de in gedachten genomen woorden eens tegen jezelf: hardop, terwijl je voor de spiegel gaat staan. Gek? Nog een keer, of tien keer. Oefenen voor de spiegel is wellicht heel confronterend, maar ook ontzettend leerzaam!

Als je het te lastig vindt om direct te zijn, probeer het dan met een bloemetje in de hand (of iets anders leuks: de woorden in chocola, een doos vol hartjeszeep, ik noem maar wat). Je kunt ook beginnen met de moeilijk-uit-te-spreken-zinnen op te schrijven: geef háár de briefjes, beloon jezélf met een schouderklopje bij iedere gelukte poging tot contact! Oefening baart kunst, moet je maar denken!

En dan nog dit: schuif geen verantwoordelijkheid af op je opvoeding of je depressieve gevoelens. Dat brengt je nergens. Wees een man en stá voor de keuzes die je wilt maken in je leven. Als jij dit meisje voor je wilt winnen, gá er dan voor! Mét alle moeiten die dit jou kost in verwoorden van “ik hou van jou”! Vóóruit kijken als je je leven wilt gaan delen met iemand brengt je verder dan blijven hangen in verleden of in het hier en nu.

Succes gewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

communicatiewaardering
5 reacties
helmuthoorn
Beste jongen....

Bedenk dat de liefde tussen een man en een vrouw, en tussen een jongen en een meisje, een gave Gods is, waarmee hij ook jou nog heeft willen zegenen.
Er is en blijft, hoe dan ook en altijd, Een, Die onvoorwaardelijk van je houdt, en Die je het geluk en de liefde van en voor je meisje harte gunt, hoe ''waardeloos'' en ''gevoelloos'' je van jezelf dan ook denkt te zijn.
Naast het best wel goede en praktische advies van mevr. Rots zou ik je daarnaast willen aanraden om het van Hem te bidden, of Hij jou de kracht en de genade wil geven, om de liefde voor je vriendin aan haar bekend te maken.
Waar liefde woont gebiedt de HEERE Zijn zegen.
En dan kan die mensenmoordenaar, die jou depressief en ''gevoelloos' wil maken en daarmee alleen maar jouw verdriet een eenzaamheid op het oog heeft, ook niks meer beginnen.
AHHK76
Er zijn veel verschillende manieren om liefde te uiten: complimentjes, samen dingen doen, luisteren, praten, kadootjes enz. De ene persoon is beter in het geven van complimentjes en de andere beter in het bieden van een luisterend oor. De ene persoon heeft meer behoefte aan dingen samen doen en de ander aan het ontvangen van een kadootje. Zowel in het geven als in het ontvangen kun je leren... en het is handig als je weet waar de ander het meest behoefte aan heeft. ("5 talen van de liefde" van G. Chapman)
Verder kun je ook briefjes schrijven als je niet zo'n prater bent. Dan kun je langer nadenken over hoe en wat je wilt vertellen. Wandelen kan ook een ontspannen manier van samen praten bevorderen.
Ik wens je toe dat het goed gaat met jou en jouw relatie. Vooral dat je ook hulp en kracht van God verwacht...!
Bontje
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
tja
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
sydneylover
Voor iemand van 67 is mevrouw Rots in ieder geval nog verrassend creatief ;-)