Niets verdiend en nergens recht op

Ds. R. Kok / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over zondekennis. Ze zeggen wel dat je zoveel zondekennis moet hebben dat het je uitdrijft naar Christus. Ik heb wel het gevoel dat ik niet zonder Hem kan. Maar ik vind het zo moeilijk om te leren dat we niets verdiend en het recht leren achten als de Heere ons niet aan zou nemen: dus leren nergens recht op te hebben en evenveel van de Heere te houden of je gered bent van je zonden of niet.

Antwoord

Je vindt het zo moeilijk om te leren dat we niets verdiend hebben. Ook om het recht te leren achten als de Heere je niet zou aannemen. Dat is ook één van de moeilijkste lessen op de leerschool van de Heere Jezus Christus. We willen immers niet van genade leven! Dat moeten Gods kinderen hun leven lang leren (zie HC 44, vr.115). Steeds weer en meer.

De Heere wil het ons door Zijn Geest en Woord leren. Je mag een beroep doen op de Heilige Geest. Die overtuigt van zonde (Joh. 16:8). Hij werkt ook het verdriet over de zonde en de hekel aan de zonde. Bij het echte zondebesef is er verdriet vanwege het feit dat je tegen de Heere, Die zo goed is, gezondigd hebt. Ik heb gedaan wat kwaad was in Zijn oog. Dat komt voort uit de liefde tot de Heere, gewerkt door de Heilige Geest. Je gaat erkennen: "Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig".

Nu wordt het soms zo voorgesteld dat het je dan om het even moet zijn of je zalig zult worden of niet! Maar zo spreekt de Bijbel er niet over. De moordenaar aan het kruis erkende voluit dat hij straf verdiend had en tegelijk vroeg hij: "Heere, gedenk mijner..." Wat een heerlijk antwoord
kreeg hij!

Ds. R. Kok