Informatieve boeken voor kinderen

J.M. Strijbis / 1 reactie

Vraag

Ik zou graag een vraag willen stellen omtrent informatieve boeken voor kinderen. Ons zoontje houdt erg van lezen en wil heel graag meer weten over zaken als sterren kijken, de ruimte, de aarde, geschiedenis etc. Maar veel van deze boeken hebben geen christelijke grondslag en hebben dus een hele andere uitleg over het ontstaan van de aarde, over de oertijd, over het heelal etc. Graag wil ik weten hoe hiermee om te gaan. Hem toch gewoon deze boeken te laten lezen en hem hier zelf uitleg bij geven hoe niet-christenen soms antwoorden zoeken op ongrijpbare zaken? Zijn er eigenlijk christelijke boeken over geschiedenis, over het heelal, de sterren etc. Heel graag zou ik hier titels van willen hebben? Het liefst kinderboeken.

Antwoord

Dag vragensteller,

Bedankt voor je vragen. Ik lees niet hoe oud jullie zoontje is, maar ik ga er van uit dat hij in de bovenbouw van de basisschool zit. Kinderen komen om zich heen dingen tegen, die wij als ouders niet weg kunnen houden. Ze staan net als wij 'in de wereld'. Het heeft dan de sterke voorkeur om hen te begeleiden in dat proces van 'in de wereld en niet van de wereld'. Dan hoef je ze niet alles te laten lezen. Maar als je ze iets laat lezen dat een heel andere visie voor staat, lees het dan 'samen'. Titels van goede kinderboeken waar u naar verwijst zijn lastig te vinden. Christelijke, informatieve boeken worden nauwelijks uitgegeven en al helemaal niet over het heelal en de aarde. Geschiedenis misschien iets meer. De weinige dingen die verschijnen zijn voor VO, op basisschoolleeftijd is helemaal weinig te vinden.

Ik heb 3 titels:
- Koningskinderen: verhalen over Gods werk in het oranjehuis I en II/B. Hooghwerff
- Groen moet je doen: leren zorgen voor de schepping/Christina Goodings
- Christelijke boek over astronomie: Wat weten we van astronomie/Jonathan Henry

Dit is voor jongeren maar misschien kun je er wel informatie uithalen.

Wat ik kan aanbevelen is een abonnement op het tijdschrift “WEET”. Weet is een christelijk en populair wetenschappelijk magazine. Dit tijdschrift komt zes keer per jaar uit. Een proefabonnement is hier aan te vragen. Nogmaals aanbevolen.

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

kinderboekwetenschap
1 reactie
tfgelderblom_solcon9
Ik werk in de bibliotheek en heb de volgende boeken over dit onderwerp:
Andre, het astronautje (ong.7 a 8 jr.)
Droomvlucht, Sander Koenen (ong. 10 a 11 jr.)
Ruimteschip aarde, Sander Koenen
(deze boeken zijn ooit in het RD besproken en zijn verantwoorde boeken).
Leesboeken: In het donker van de eclips (over zonsverduistering) Jan van den Dool
Raadsels rond een zonnewijzer (over Niels en Nick) Janneke van Reenen
Site: www.regenboognieuwendijk.nl
museum: educatie museum Utrecht
Succes! Tonny G. Oud-Alblas