Geen belijdenis kunnen doen

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik mee zit. Graag antwoord van een dominee van de Ger. Gem. Ik wil in de toekomst belijdenis doen, maar ik kan het helemaal niet, want dan je leg ik een eed af waar ik me nooit aan kan houden, zo’n zondig en nietig mens... En als ik toch belijdenis ga doen, dan zou ik het graag met een metgezel willen doen. Niet dat ik die al heb, maar het maakt het er allemaal niet makkelijker op en vooral omdat de kerkenraad er vanuit gaat dat ik de leeftijd (21) heb om het wel te doen. Ze zeiden op huisbezoek dat ze het al verwacht hadden dat ik belijdenis zou doen. Ik weet het even niet meer. Wat moet ik doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bekijk voor diverse relevante antwoorden de tag 'belijdenis' met daarin o.a. het artikel 'Klaar voor belijdeniscatechisatie'.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

2 reacties
John61
Vooral geen belijdenis doen omdat het door anderen van je verwacht wordt. Het moet jouw eigen vrije keus zijn. Je hebt gelijk dat je nooit aan al je beloften kunt voldoen, het is allemaal genade van de Heer, door het offer van Jezus. Omdat je nooit je eigen behoud kunt verdienen, zul je je steeds weer moeten verootmoedigen (= je nederig opstellen) voor de Heer. In de gelijkenis van de verloren zoon lees jou hoe de Heer daarop reageert. De Heer stuurt zijn verloren zonen (en dochters) niet weg, hij onthaalt ze op een feest als ze terug komen. Dat geldt ook voor jou, elke dag opnieuw.
passantje
Bedenk ook voordat je belijdenis gaat doen hoe en waar je dat wilt gaan doen. In de meeste afgescheide kerken doe je belijdenis van waarheid (dus geen belijdenis van je geloof , maar dan is een historisch geloof voldoende ) In de Hervormde kerken doe je bewust (omdat je het geheel vrijwillig wil doen) belijdenis van je geloof.

Persoonlijk zou ik nooit en tennimmer belijdenis van waarheid kunnen doen , ik doe belijdenis van mijn geloof of ik doe geen belijdenis .
Maar dit is persoonlijk , maar verdiep je jezelf daar eens in , ook wat daar de verschillen in zijn . En laat je niets opdringen door ouderlingen of kerkenraden , dat betekent alleen zieltjes winnen , maar heeft niets te maken met jou eigen bewuste keuze om vanuit je diepgevoelende geloof daar ook openbare belijdenis voor te doen.
Dus laat je niets wijs maken over leeftijd of wat dan ook , er staat voor belijdenis doen totaal geen leeftijd voorgeschreven , dit moet je eigen vrije keuze zijn . Sterkte in je zoektocht en ik hoop voor je dat je de goede keuze op jouw tijd en wijze mag maken . Dan kan er ook zegen op rusten .