Gedemotiveerd om ouders te gehoorzamen

Ds. D. van der Wal / 3 reacties

Vraag

In het vijfde gebod staat: eert uw vader en uw moeder opdat uw dagen verlegt worden in het land dat de Heere uw God geeft. Ik las de nieuwe Daniël  (reformatorisch jongerenblad) en daar ging het ook over dit onderwerp. Daar werd geschreven: “Je eert je ouders niet zomaar, je wordt er voor beloond! Je zal langer mogen leven en wanneer je bekeerd bent mag je eeuwig leven.” Maar wat ik me dus afvraag: we leven in de eindtijd en iedereen zegt dat het niet lang meer duurt dat Jezus terug zal komen. Dan heb je toch helemaal niks aan die belofte, want wanneer je je ouders eert en je mag langer leven, maar God komt binnen een jaar terug (voorbeeld), dan heb je in principe toch helemaal niks aan die belofte/beloning? Dat demotiveert mij alleen maar om m’n ouders te gehoorzamen...

Antwoord

Fijn dat je met deze vraag komt! Want dat laat zien dat je er mee bezig bent. Je zoekt naar de betekenis van Gods Woord voor je leven en dat is goed! Nu het antwoord op je vraag over het vijfde gebod (Eert uw vader en uw moeder, opdat...).

Laten we eerst kijken naar het gebod zelf. De Heere heeft ons dit en andere geboden gegeven omdat Hij het beste met ons voorheeft. Zo zijn er in de wereld mensen (zoals onze ouders) die gezag hebben over ons. Zonder die gezagsdragers zou het al snel een grote puinhoop worden. Als we in het vijfde gebod worden opgeroepen om onze ouders te eren, eren wij daarmee indirect de orde die de Heere in Zijn schepping heeft gelegd. Dat het bij je ouders begint is niet zomaar. Het respecteren van het gezag van je ouders vormt de basis voor het omgaan met alle vormen van gezag in de maatschappij (Romeinen 13).

Daarnaast heeft dit gebod (net zoals de rest van de Tien Geboden) een bepaalde achtergrond. In die tijd was de zorg voor ouderen niet zo goed gereld als nu. In het vijfde gebod klinkt door dat de Israëliet verantwoordelijk is voor de zorg voor zijn ouders. Het eren van jouw vader en moeder houdt dus in dat je voor ze zorgt in hun ouderdom. Zeker in de tijd van het Oude Testament was dat niet vanzelfsprekend.

Dan het punt van ‘beloning’. Of misschien beter gezegd, de belofte die de Heere ons meegeeft. Als wij onze ouders eren, dan eren wij daarmee het gezag dat de Heere in de wereld heeft gelegd. Ten diepste eren wij daarmee de Heere Zelf. Als wij zo leven tot eer van God en liefde tot onze naaste dan wil de Heere dat zegenen. Met andere woorden: Als wij onze ouders eren dan leven we dichtbij de Heere. En dichtbij de Heere is het leven goed! Dan zullen we merken dat de Heere het allerbeste met ons voorheeft.

We zien dit terug in Efeze 6:1-3: “Kinderen, wees je ouders gehoorzaam in de Heere, want dat is juist. Eer je vader en moeder (dat is het eerste gebod met een belofte), opdat het je goed gaat en je lang leeft op de aarde.”

Paulus citeert hier het vijfde gebod maar vult de belofte anders in. Er wordt niet meer gesproken over een lang leven in het beloofde land, want anders zouden alleen de Israëlieten er wat aan hebben. Paulus spreekt over dat het je goed gaat en je lang leeft op aarde. Dat “lang leven op aarde” heeft een diepere laag. Het gaat verder dan alleen maar ons leven hier en nu. Hier op aarde begint voor Gods kinderen het eeuwige leven al. Dat is ook wat in deze belofte zit. Want als wij de Heere Jezus kennen als onze Verlosser en in Zijn voetsporen willen gaan dan zijn wij op weg naar het Hemelse Vaderhuis. Daar zal het eeuwig leven verder gaan en volmaakt worden. En of dat moment nu nog 80 jaar op zich laat wachten of 80 seconden, tot die tijd willen wij toch zo dicht mogelijk bij de Heere zijn en blijven? Het is niet voor niets dat de Heidelbergse Catechismus de bespreking van de tien geboden plaatst in het stuk van de dankbaarheid. Uit liefde voor de Heere willen wij Hem navolgen.

Met vriendelijke groet,
Ds. D. van der Wal

Tags in dit artikel:

ouders erentien geboden
3 reacties
coby5
Tssss alleen gehoorzamen als het wat oplevert. Ik zei tegen m'n kids: God zegt dat je naar je ouders moet luisteren. Klaar. Dat accepteren ze dan en daarmee is de kous af. Dat zeggen ze ook tegen elkaar.
Hoe oud ben je eigenlijk? Als je boven de 18 bent moet je ze wel respecteren, maar hoef je ze niet te gehoorzamen. Dat is voor kinderen. Jezus gehoorzaamde Zijn ouders toen Hij 12 was, maar met 30 was het: vrouw wat heb Ik met u van node?
Race406
Het "eert uw vader en uw moeder" betekent in het Hebreeuws zoveel als "geef ze wat ze waard zijn". Dat betekent niet: ten koste van alles doen wat ze zeggen.
Als je vader of je moeder je leven kapot heeft gemaakt zijn ze geen knip voor de neus waard en vraagt God niet van je ze te eren. Klinkt ruig misschien, maar dat is wat het "eren" ten diepste betekent.
Sammie2016
Je ouders eren betekent hen respecteren voor wat ze zijn, namelijk degenen die jouw geboorte hebben veroorzaakt en daarmee het vermogen hebben gebruikt dat God in de mens heeft gelegd.

Terecht wordt op het forum verwezen naar het "gezagsbeginsel" (in de brief aan de Korinrthiërs) dat in het universum geldt, God (Jahweh), Jezus, de man, de vrouw ........
1Kor11:3 Maar ik wil dat jullie weten dat de Christus het hoofd is van elke man. En de man is het hoofd van de vrouw en God het hoofd van de Christus.

Ook al zijn wij volwassen dan moeten we het gebod (eer je ouders) blijven respecteren, want dan tonen we ook respect voor de insteller van het gebod, de Almachtige God Jahweh.

Mijn vrouw en ik hebben de zorg voor onze ouders (dik in de 80) samen met broers en zussen.
Eén heeft kanker, de ander is slecht ter been en de ander dementerend.
Wij eren hen door samen voor hen te zorgen en dat kost veel tijd en vrije tijd, opoffering en slapeloze nachten.
Maar er zijn vele met ons die datzelfde doen.