Onhandelbaar zoontje

M. Geluk / 6 reacties

Vraag

Onze oudste zoon van 5 jaar is sinds de komst van zijn jongere zusje, die nu 1,5 jaar oud is, vaak erg opstandig, boos en onhandelbaar. Sinds drie maanden heeft hij er een broertje bij en even leek dat juist beter te gaan, maar de laatste tijd is hij juist weer erg moeilijk in de omgang. Wij als ouders vinden het lastig om altijd liefdevol te blijven reageren. Hij slaat (zijn zusje, maar ook mij), pakt speelgoed af, gebruikt scheldwoorden en slaat zichzelf vaak op het hoofd wanneer iets niet lukt, of gaat dan heel hard gillen. Anderen vinden hem een erg druk, aanwezig kind en dat is hij ook. Zijn vriendjes zeggen dat hij het “drukste kindje van de klas” is. Dat druk zijn heeft hij altijd al gehad en daar kunnen we nog wel mee omgaan. We maken ons meer zorgen over zijn woede, die hij blijkbaar in zich heeft. Hoe kunnen we hiermee omgaan? Straf geven heeft weinig zin, hij is daarna vaak nog bozer dan hij al was. Het doet me veel verdriet om hem zo te zien. Kunnen jullie wat tips geven?

Antwoord

Alle kinderen moet leren om emoties in de hand te houden. Ik lees in uw beschrijving dat u een verband gelegd hebt met veranderende omstandigheden, zoals de komst van zijn zusje en recenter van zijn broertje. Ik snap dat u die situatie een moment hebt afgewacht. Maar als er nu geen verbetering zit in zijn gedrag, doet u er goed aan om hulp te zoeken. Zijn drukke gedrag en het onbereikbaar zijn voor u zijn redenen genoeg om eens goed verder te kijken en steun te krijgen. Zeker als dit gedrag ook op school voorkomt, is er extra reden om te denken aan een probleem in zijn ontwikkeling. U kunt de huisarts vragen om een gesprek en de problemen uitleggen. De huisarts kan dan gericht verwijzen.

Met vriendelijke groet,
Rien Geluk

Lees meer artikelen over:

gedragsprobleemonhandelbaaropvoedingzoon
6 reacties
Ryle
Beste ouders,
Wat zullen jullie het moeilijk hebben.
Natuurlijk gewoon de normale wegen bewandelen (zoals antwoord) en op herstel te hopen.

Maar ik zou, als jullie beiden kind van God zijn, er een gebedszaak van maken. (meer weten over een gelovig bidden: lees biografie van James Fraser, als het regent in de Bergen (zendeling in China, navolger van Hudson Taylor)

Wat ook nog kan is dat het een andere oorzaak heeft. Ds. M.J. Paul heeft hierover een lezing en begint in zijn introductie ook over een kind dat onhandelbaar was. Dat is in deze onderstaande link, even kopiëren in de url. Misschien de moeite om te luisteren. Het beste!

http://www.heartcrymedia.nl/mp3/jongerenavonden/deel6/bevrijding_van%20_occultisme.mp3
drernie
@Ryle: ik begrijp niet dat jij een link legt met occultisme. De vragensteller is hier niet mee geholpen. Ik begrijp dat occultisme een hot topic is in reformatorisch nederland maar om dat te pas en te onpas er bij te halen gaat wel heel erg ver.
Ryle
@drernie: je hebt gelijk, het kan inderdaad zo zijn dat alles maar hieraan wordt gelinkt, en in dit geval is het heel goed mogelijk, en ik verwacht het zelfs, dat het hier niet mee te maken heeft. Ik denk dat de ouders aan de hand van de lezing van ds. M.J. Paul wel vast kunnen stellen, of dit het geval is of niet. Ds. M.J. Paul is heel evenwichtig in zijn boodschap in die lezing.
Overtuigde07
Ik ben zelf vader van een zoontje van bijna 3. Deze heeft soms ook een karaktertrek die opvliegend en opstandig van aard is. Maar het is ons gelukt om hiermee om te gaan, al is dat niet altijd even makkelijk. We hebben veel gehad aan raad en suggesties uit verschillende bronnen. Één bron hiervan is het tijdschrift Ontwaakt! van Jehovah's Getuigen. In de link hieronder.

http://www.jw.org/nl/publicaties/tijdschriften/g201307/omgaan-met-driftbuien/

Ik wens u sterkte en Gods zegen met uw kinderen.
boulanger
Heel herkenbaar, wij hebben het zelfde met ons zoontje meegemaakt, ook na de komst van twee zusjes. Bij ons was het zo dat het enige waar hij om schreeuwde en naar hunkerde was liefde, liefde, liefde en positieve aandacht. Wij behandelde hem best op een volwassen manier, hij was immers de oudste...maar hij was nog maar 5! Dat probeerde hij ons duidelijk te maken, ik ben nog maar 5!, alleen wel op een negatieve manier, en het was moeilijk om dat te doorbreken. Wij hebben op een gegeven moment gezegd dat we alle boze woede uitbarstingen zouden negeren, en bleven eindeloos lief en geduldig, we gingen veel met hem kroelen, voorlezen, zeggen hoe lief hij was etc etc. En het hielp! Hij werd veel rustiger, en is nu weer het gezellige, vrolijke ventje wat hij altijd was!
moedervan2
Wat dingen die in mij opkwamen:

* Geef hem speciale tijd. Een halfuur per dag speciaal voor hem. Laat hem eens iets alleen doen met mama of met papa, omdat hij de oudste is. Positieve aandacht.

* geef hem een speciaal taakje, wat alleen voor hem is, omdat hij zo groot is...

* geef complimenten voor goed gedrag.

* Blijf zelf heel rustig, laat je niet boos maken als hij heel stout is. Vaak is jouw boosheid de aandacht die hij wil . Geef duidelijke grenzen, duidelijke consequenties, maar straf wel naar zijn leeftijd. Bijv... 5 minuten op een stoeltje. geef 1 waarschuwing... daarna moet hij op de stoel... leg uit waarom hij daar zit... loop weg... zet hem steeds zonder woorden terug als hij weg loopt (dit kan best wat tijd duren de eerste keren!)... na 5 minuten leg je het hem opnieuw uit... laat hem sorry zeggen... knuffel. Daarna is het voorbij en kom je er niet meer op terug.

* Vraag hulp aan professionals als het je over de hand loopt.

Succes!