Wisselende buien

Eleos / 2 reacties

Vraag

Is er een makkelijke manier waar ik zo mee kan beginnen om stabieler te worden? Ik heb echt hele wisselende buien.

Antwoord

Je wilt graag stabieler worden en je niet laten leiden door je hele wisselende buien. Begrijpelijk. Je wilt ook iets waar je zo mee kan beginnen.

We zullen voor het gemak uit gaan van een negatieve bui die aan komt drijven. Je voelt dat en eigenlijk zou je dan direct moeten reageren. Het begint dus met herkenning. Op het moment dat je herkent zou je direct aan de slag moeten. Waarmee? Het kan je helpen als je op een rijtje hebt waar je van kan genieten. Je zou tijdens je goede periode eens op een rijtje moeten zetten wat je leuk vindt waar je van geniet en waar je energie van krijgt. Dat kunnen verschillende dingen zijn. Begin eens met muziek: luisteren of zelf maken. Misschien geniet je wel van een heel leuk boek of een hobby, bijvoorbeeld tekenen; kan zomaar aan tafel. Bedenk in ieder geval waar je energie van krijgt.

Het kan ook zijn dat er verdriet in je naar boven komt over iets wat je meegemaakt hebt of waarover je teleurgesteld bent. Geef je verdriet ruimte: het mag er zijn, erken de moeite die er in het leven is. Het is wel belangrijk dat je wel de dingen blijft doen die bij jouw leven horen. Ik bedoel, laat je niet wegzinken en pak je levensopdracht op. Dit brengt stabiliteit.

Het kan ook helpen als je er bijvoorbeeld met een goede vriend of vriendin een afspraak over maakt. Dit helpt je in het afbakenen en het biedt de ruimte om het te delen. Je verantwoording blijven nemen geeft voldoening. Je moeite en verdriet serieus nemen geeft erkenning. Dit zou een mooie balans aan kunnen brengen.

Met vriendelijke groet,
Ria van der Leer

Lees meer artikelen over:

psychologie
2 reacties
Annah
Beste vraagsteller,

Ik heb een tijd geleden op een vraag over een onregelmatige menstruatiecyclus gereageerd, dat ik naar een homeopaat ben geweest, druppeltjes heb gehad en dat dit mijn cyclus weer een beetje op peil heeft geholpen. (Je denkt nu: wat heeft dat er nu weer mee te maken).

De homeopaat kwam erachter dat niet alleen mijn cyclus onregelmatig is, maar ook mijn stemmingen. Ik werd me daar toen pas bewust van, eerder gaf ik altijd de omstandigheden (een gebeurtenis, stress, drukte) de schuld. Inderdaad schommelde ik altijd van veel energie en vrolijk, naar somber huilerig en neerslachtig. De druppeltjes hebben ook dit een heel eind verholpen, ik ben veel stabieler dan voorheen.

Wil hiermee niet zeggen dat dit bij jou ook zo werkt, maar een bezoek is toch het proberen waard. Want wisselende stemmingen zijn niet prettig. Voor jou niet, maar ook niet voor de mensen om je heen.

Zo zie je ook maar weer dat een psychisch iets samen kan hangen met een lichamelijk iets, en ook met een 'simpel' medicijn kan verbeteren.

Hartelijke groetjes, en succes ermee!
Annah
Alphonsus
@Annah,

Goede aanvulling Annah.