Hoofddeksels in de kerk

Ds. A. Kot / Geen reacties

04-10-2003, 00:00

Vraag

Ik heb een vraag over hoofddeksels in de kerk. Zijn wij niet hetzelfde als de moslims als wij vrouwen gaan verplichten om sluiers of hoedjes te dragen in de kerk?


Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

(a) In jouw vraag proef ik enige aarzeling bij de PLICHT tot het dragen van een hoofdbedekking voor meisjes en vrouwen in de kerkdienst. Ik kan me die beduchtheid weel enigszins indenken. Het kan namelijk heel goed zijn dat er allerlei wetten en regels gemaakt worden die het leven zwaar maken om te dragen. Dat deden de farizeeën ook maar de Heere Jezus keurde het af (Lk. 11:46).

(b) Aan de andere kant moeten we ervoor oppassen om niet alle regels af te doen als wetticisme. De vraag moet altijd weer gesteld worden waarom wij belijden wat wij belijden, waarom wij doen wat wij doen, waarom wij nalaten wat wij nalaten. Het antwoord hierop kan slechts zijn dat een christen wil leven met het onfeilbare Woord van God. Dát Woord moet richtsnoer zijn voor geloof en leven. Niet om met deze gehoorzaamheid iets te verdienen. Dat is ten enen male onmogelijk. Want de zonde kleeft ons bij alles aan. Maar het moet gelóófsgehoorzaamheid zijn. Uit dankbaarheid, zo zingen wij (Tien geboden:9 berijmd).

(c) De vraag blijft dan tenslotte over wat het Woord van God over bepaalde zaken zegt. Zo ook in dit geval. Wat zegt het Woord van God over het dragen van een hoofdbedekking in de erediensten? Wij leggen ons oor dan te luisteren bij 1 Kor. 11:1-16. Daar wordt de goddelijke orde beschreven waarin Christus het Hoofd van de man is en de man het hoofd van de vrouw. Dat is scheppingsorde. En deze orde moet tot uitdrukking komen in de hoofdbedekking. De man mág zijn hoofd niet bedekken en de vrouw móét het doen. Wie deze dingen veronachtzaamt doet alsof hij of zij geen boodschap heeft aan de orde die God heeft ingesteld en waarin de engelen zich verblijden (vers 10).

(d) Is het voor een christin moeilijk om Gods Woord te volgen? In het geheel niet. Zijn juk is zacht en Zijn last is licht (Mt. 11:30). Zoals het altijd de wil van Christus was om de wil van Zijn Vader te doen (Lk. 22:42, Jh. 5:30, 6:38) zo is het de wens van een christen om de wil van God te doen. Dát is het kenmerk van de ware christen (Mt. 7:21, 12:50).

Hoe staat het in jouw leven? Is jouw wil onderworpen aan Gods wil? Ben je vol verlangen om Zijn wil te doen? Is Zijn Woord een lamp voor je voet en een licht op je pad? Alles uit dankbaarheid voor de verlossing die je gevonden hebt in het dierbare bloed van de Heere Jezus?

Je ds. A. Kot

Tags in dit artikel:

hoofdbedekking
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. Kot

  • Geboortedatum:
    25-12-1966
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Huizen
  • Status:
    Actief
79 artikelen
Ds. A. Kot

Bijzonderheden:

Bekijk ook:

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Er is een spel dat heet “Waar of niet waar?” Hierbij vertel je een verhaal en moet de ander raden of het waar is of niet. Dit betekent dat je dus soms liegt. Aan het einde van het spel biecht je dit n...
6 reacties
04-10-2017
Regelmatig hoor ik in een preek het volgende: geloof dat aangevochten wordt. Wat wordt hiermee bedoeld?
Geen reacties
04-10-2019
Over het algemeen wordt in de gereformeerde gezindte gezegd dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen. Maar waarom werden in het Oude Testament alleen de jongetjes besneden en worden nu z...
6 reacties
04-10-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering