Droom uitleggen

Ds. A. Goedvree / 1 reactie

Vraag

Ik heb een droom gehad en wil heel graag weten wat deze zou kunnen betekenen. Misschien dat God u daar wijsheid in wil geven. Er waren drie broekriemen in mijn droom waar namen op stond waar ik uit kon kiezen “schuld”, “manna” en “genadebrood”. Schuld gaf mij een akelig gevoel, dus die koos ik sowieso niet. Ik koos voor “manna” en ik bevestigde de broekriem, waarna ik in een andere wereld terecht kwam. Ik was ergens en werd meteen gedoopt door een onbekende. Vlak voor het eind van dit ritueel riep ik “stop”, want ik wilde dat mijn eigen dominee mij zou dopen en niet de onbekende. Toen werd ik ergens tussen kaarten met teksten geplaatst en het verbaasde mij dat dit allemaal kaarten van ‘gelovigen’ waren. Ben ik dan gelovig? (achtergrond informatie; ik ga pas enkele jaren naar de kerk, maar twijfel aan mijzelf als gelovige; ik ben ook niet gedoopt).

Antwoord

Beste vragensteller,

Dat God door dromen kan spreken, weet ik uit eigen ervaring. Tegelijk is het belangrijk dat dromen 'Bijbels' getoetst moeten worden. In het Oude (en ook nog in het Nieuwe) Testament kon de Heere spreken door dromen, omdat een afgeronde openbaring er nog niet was. Dat is nu niet meer nodig. Daarom moet je de beelden, gedachten en gevoelens in en bij dromen 'nuchter' plaatsen bij het bijbelse getuigenis, om het te testen en te toetsen. Daarbij komt dat dromen -naast een religieuze dimensie- ook mijns inziens een psychologische uiting zijn van ons onderbewustzijn. Zeker als je 'religieus' droomt is het vrij moeilijk om enerzijds de 'eventuele boodschap' en anderzijds de 'psychologische onderlaag' te onderscheiden.

Om toch op de beelden in te gaan - alles roept allereerst toch een 'benauwend beeld' op. Broekriemen kunnen je aansnoeren. Dat is de teneur in je droom: je móet kiezen tussen die riemen wat je niet wilt, je komt in een wereld om gedoopt te worden waar je nog niet aan toe bent, vervolgens kom je tussen kaarten van gelovigen waar je je nog niet thuisvoelt. Verwarrend allemaal, omdat je blijkbaar zelf alle grip bent kwijtgeraakt op de zaken in de droom.

Ik zou denken dat jouw geest aangeeft dat je in een complexe situatie bent gekomen, waarin personen en processen van jou keuzes verwachten of misschien wel eisen. Jouw geest geeft blijkbaar aan dat je daar nog niet klaar voor bent. Je kunt de gevolgen nog niet goed overzien.

Punt is namelijk dat jij een keuze zou moeten maken tussen “schuld”, en “manna” en “genadebrood”. Die beelden hebben hun eigen Bijbelse betekenis, maar schuldbesef van zonde en genadebrood door het geloof in Christus zijn geen keuzes! Ze zijn wezenlijke delen van het geloofsleven die een eenheid vormen. Vandaar ook je verwarring: je moet kiezen, terwijl dat helemaal niet hoeft - zelfs niet mag.

Je droom lijkt een reflectie te zijn op jouw positie in het proces van christen worden. Ik ben geneigd om te zeggen: laat het proces door God en Zijn Woord geleid worden. Dan hoef jij geen geforceerde keuzes te maken, maar zal de Heilige Geest je duidelijk maken wat jouw weg mag zijn. Schuldbesef is geen keuze, maar iets wat je leert in de bekering. Genadebrood leer je eten door het geloof in Jezus Christus. Manna zul je dan dagelijks krijgen, door het Woord en het Gebed.

Het zijn snoerende broekriemen, het zijn facetten van het geloof die bij elkaar horen. Laat God je daarin leiden.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Lees meer artikelen over:

dromen
1 reactie
emaildfj1atgmailpuntcom
Je droom kan in ieder geval een bemoediging zijn om voor God te kiezen en een echte gelovige te worden. Jezus zegt hoe je een echte gelovige kan worden. Hier een paar teksten:
Mat. 13: 44-46
Mat. 7: 13-14
Mat. 7: 21-23
1 Joh 2: 15-17
Begrijp je wat Jezus/de bijbel in deze teksten wil zeggen? Reageer gerust: emaildfj1@gmail.com