Geloof is een keuze

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag is of je belijdenis een eigen keuze is of dat God voor je kiest en je trekt? Mijn vriendin wil namelijk niet zeggen dat het haar eigen keuze is. Maar je moet toch zelf wel die stap zetten? Of is het toch ten diepste God die de keuze maakt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Ik neem aan dat je vraag gaat over het doen van openbare belijdenis van het geloof. Is dat een keuze van God of van jezelf?

Het is allereerst belangrijk om te beseffen wat het doen van geloofsbelijdenis inhoudt. Het is niets minder dan een getuigenis afleggen in het midden van de gemeente van je geloof in de Heere Jezus Christus. Je belijdt ermee Hem gevonden te hebben als je Zaligmaker en enige troost in leven en sterven. Je drukt ermee uit dat je zonder Hem niet meer kunt leven. Het betekent niet dat je zonder zonde bent. Integendeel. Je belijdt juist je eigen verdorvenheid. Dat is je verdriet. Daarom kun je ook geen dag zonder Christus. En het is je verlangen -als het zou kunnen- om voor Hem te leven in alle dingen die je doet.

Hoe kom je nu tot het doen van belijdenis? Ik zou willen zeggen: Er komt een moment waarop je het niet meer kunt laten. Waar je het voorgaande hebt leren kennen in je leven komt er een moment dat je Christus wilt belijden in de gemeente. Dat is tot eer van Hem die je gered heeft.

Is dat nu jouw keuze of Gods keuze? Het is Gods genade als je Christus hebt gevonden door het geloof. Dan zul je belijden dat wij Hem liefhebben omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Maar God werkt in je hart het verlangen om Hem te belijden voor de mensen. En zo wordt het ook jouw keuze.

Ik hoop van harte dat je Christus vindt. Want in Hem alleen is het leven. En dat het zo je liefste wens wordt Zijn Naam vrijmoedig te belijden in de gemeente (en tegenover allen die op je weg geplaatst worden).

Je ds. A. Kot

Ds. A. Kot

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Huizen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Predikant Vrije Hervormde Gemeente van Huizen

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

belijdenis