Normale gemeenschap niet mogelijk

M. Geluk / 29 reacties

Vraag

Om diverse fysieke redenen is het hebben van ''normale gemeenschap'' voor mijn man en mij (vrouw van begin 30) bij tijden niet mogelijk. Laat staan het krijgen van kinderen. De laatste tijd hebben wij verschillende keren anale seks gehad en ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat wij hiervan toch ook erg hebben genoten. We hebben dit onderling heel goed besproken of het wel geoorloofd is en daaruit voortvloeiend concludeerden wij dat wanneer de liefde centraal staat, het geen gewetensbezwaren hoeft op te roepen. Eerlijkheidshalve is dit voor ons beiden ook zeer zeker het geval. Maar is dit op bijbelse grond ook werkelijk zo? Of moeten wij hier toch mee stoppen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het lijkt een duidelijke en eenduidige vraag. Ik moet jullie echter zeggen dat het me wel bezig heeft gehouden. Als ik de vraag ook zo eenduidig oppak kan ik snel klaar zijn. Ik weet geen directe of indirecte plaats in de Bijbel die anaal contact verbiedt. Op het moment dat je als echtpaar het allebei goed vindt, dan zie ik geen bezwaren. Even een uitstapje over jullie opmerking over allebei genieten. Het kan een dwingende norm worden dat je alle dingen op het vlak van seksualiteit allebei heel fijn moet vinden. Maar dan gaat er niet zo veel goed. Want de kans dat je dingen allebei wilt en ook nog op hetzelfde moment, is niet groot. Van belang vind ik dat je het allebei goed vindt. En dan maakt het niet zo veel uit waar het over gaat.

Toch vraag ik me af of ik jullie van dienst ben met dit eenduidige antwoordt. De onrust komt ergens vandaan. Mogelijk heeft dat iets te maken met een spanningsveld wat altijd aanwezig is bij vrijen. Om goed opgewonden te raken zijn er prikkels nodig. De prikkel dat je de ander naakt of met lingerie ziet, of het uitproberen van een anderen houding of een romantische situatie of sfeer. Als we echter sterk gericht raken op het creëren van prikkels, kan dat ten koste gaan van het contact met elkaar. Gebrek aan contact kan een leegte achterlaten. Bevredigend vrijen vraagt een goede combinatie van aandacht voor opwinding en aandacht voor contact. Ik weet niet of het dat spanningsveld een rol speelt in jullie vraag.

Er is nog een reden waarom deze beantwoording me heeft bezig gehouden. Deze vraag past prima in de beslotenheid van een vertrouwelijk contact met een therapeut of pastor. Ik ervaar het wel anders om deze vraag te beantwoorden op een openbare plaats als Refoweb. Hoe is het voor mensen die helemaal niet met deze onderwerpen bezig zijn om dit te lezen? Past het om op een publiek forum op deze vragen in te gaan? Mag ik de bezoekers van Refoweb uitnodigen om op mijn vraag te reageren?

Met vriendelijke groet,
Rien Geluk

M. Geluk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Eleos Jeugdzorg Amersfoort
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:
    Functie: relatie

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
29 reacties
AHHK76
Ik begrijp niet goed dat gewone gemeenschap niet mogelijk is en anaal wel... Maar dat komt natuurlijk doordat ik de reden hiervan niet weet?! Volgens mij is het ook mogelijk, door anale seks zwanger te worden. Dus dat lijkt mij sowieso iets om over na te denken!
Verder is anale seks iets wat ik associeer met een homoseksuele leefwijze. Daarom zou ik er zelf niet voor kiezen. Dan zou het voor mij eerder een mogelijkheid zijn om te proberen elkaar met de hand te stimuleren en bevredigen.

Alie Hoek-van Kooten schreef bij een andere vraag over anaal contact op deze site:
"Er valt niet duidelijk af te grenzen wat nu precies nog wel mag in een christelijk huwelijk en wat niet meer. Wel zie je aan de functie van bepaalde organen waar het wel of niet voor bedoeld is. De anus is gemaakt om de ontlasting op te houden en het vervolgens als dat nodig is door heen te laten gaan. Dat is de functie van de anus. En inderdaad is het ook nog eens zo dat daar veel bacteriën zitten. De meeste mensen hebben er dan ook terecht een natuurlijke aversie tegen om anaal seksueel contact te hebben.
Voor oraal seksueel contact ligt dat toch iets anders. De mond heb je ook gekregen om te zoenen. Vandaar dat de mond tot de erogene zones wordt gerekend. En als mensen elkaar dan zoenen en ze zijn seksueel geprikkeld, dan is het te begrijpen dat daarin ook de geslachtorganen betrokken kunnen worden. Dat ligt dus toch wel iets anders dan bij anaal seksueel contact. Lang niet alle echtparen zullen oraal seksueel contact hebben.
Je kunt zeggen dat alleen dat is binnen een huwelijk geoorloofd waar beiden achter staan en waarbij men elkaar geen schade berokkent. Degene die het minst ver wil gaan, zal het daarbij voor het zeggen hebben."
drj
Wat vervelend dat gemeenschap soms niet mogelijk is bij jullie. Meneer Geluk geeft op jullie direkte vraag een genuanceerd antwoord.

Wat ik mis in de vraag is informatie waarom gemeenschap "vanwege diverse fysieke redenen" bij "tijden" niet mogelijk is.
Voor het volledig beantwoorden van jullie vraag zou deze informatie zinvol zijn geweest. Er is blijkbaar een probleem, waarvoor jullie een oplossing hebben bedacht en nu wil je weten of die oplossing geoorloofd is.
Als jullie laten weten wat de precieze oorzaak van het probleem is, kan meneer Geluk met jullie meedenken over verschillende oplossingen voor jullie probleem.

Er schieten mij een paar problemen bij een te binnen waarom gemeenschap 'soms' niet gaat:
- vaginisme
- vruchtbare dagen (gaat natuurlijk wel, maar...)
- pijn bij het vrijen
- andere zeldzame (huid)aandoeningen
- infecties
- impotentie

Voor al deze problemen kunnen oplossingen worden gevonden waarbij je probeert de oorzaak van het probleem aan te pakken. Juist omdat het lichamelijk ook "moeilijker" is de weg te gaan die jullie gekozen hebben, vraag ik me af, of jullie de oplossingen misschien ook (letterlijk) in een andere richting kunnen zoeken.

De deskundigen helpen vast graag met brainstormen.
Darius
Citaat (AHHK76): "Volgens mij is het ook mogelijk, door anale seks zwanger te worden. Dus dat lijkt mij sowieso iets om over na te denken!"

En hoe wilde U dat voor elkaar krijgen mijn beste AHH76? Volgens mij praktizeren veel koppels juist anale seks om zwangerschap te vermijden...

drj: Ik denk niet dat het veel zin heeft om te gaan gissen naar de oorzaak van het probleem waar de vraagstelster mee zit. Dat is werk voor een gynaecoloog...
AHHK76
@ Darius: Het staat op internet dat je door anale seks zwanger kunt raken, als is de kans wel veel minder groot dan bij normale gemeenschap... En dat geloof ik ook! Want ik weet dat er veel vrouwen zijn die blaasontsteking hebben, doordat zij bacteriën uit de anus bij hun blaas krijgen. Nou als dat mogelijk is en je bedenkt dat daar nog een gaatje tussen zit... dan is het een logische conclusie dat zwangerschap dan dus ook voor kan komen.
Hermon
Ik betwijfel het of dit een serieuze vraag is. RW zou er naar mijn mening goed aan doen zulke vragen niet te plaatsen,. En voer deze discussie alsjeblieft ergens anders.
GG61
De vrouw is toch geen dier?
juni
geachte mijnheer Geluk.

typisch een vraag voor refoweb.

wel vreselijk voor degene,die gedwongen,misbruikt,gemanipuleerd zijn op dit gebied.
waar vragensteller van ''geniet''

wat zullen er ook een wonden open gaan.Als men dit leest.
prettig voor vragensteller,dat refoweb,altijd een antwoord voor zoiets als bovenstaande heeft.
de praktijk is vaak anders.
dan is er vaak niemand.als je geen echte r e f o bent.
dan zijn vragen om hulp vaak tevergeefs.

vragensteller zou er goed aan doen,dit met u onder vier/zes ogen te bespreken.is mijn mening
Pcrtje
@AHHK76 en Darius, zwanger geraken door anale seks is uiteraard niet mogelijk. Natuurlijk zwerven er op internet velerlei verhalen rond over gevallen die het door anale seks tóch kregen. Eerste vraag is natuurlijk: wat is er nog meer gebeurd dan de anale seks? Ik kan me voorstellen dat na een zaadlozing wat sperma de anus uit en vagina in kan lopen door bijvoorbeeld zwaartekracht; dan is zwangerschap mogelijk. Onthoud wel dat zaadcellen maximaal vijf minuten kunnen overleven buiten de vagina, dus het moet wel 'direct' gebeuren.

@AHHK76, de blaasontstekingen door darmbacteriën (zoals E. coli) zijn meestal het gevolg van het verkeerd afvegen van de billen na de toiletgang. Dat dienen vrouwen 'van voor naar achter' uit te voeren.
Darius
@ Pertje: Dan moet je toch wel héél acrobatische toeren uithalen om op die manier zwanger te worden. Serieus: Sperma dat vanuit de anus de vagina inloopt?

@ AHHK76: Wat op internet staat hoef je niet meteen te geloven ;)

Overigens, jouw associatie van anale seks met homoseksualiteit ontgaat me ook 'n beetje. Is dat alleen voorbehouden aan homo's dan?
drj
@Darius

Om zwanger te kunnen raken is het genoeg dat zaadcellen (via een slijmspoor) naar binnen kunnen zwemmen. Aangezien ze niet kunnen klimmen en kruipen is dat in een droge omgeving niet mogelijk . Natuurlijk is de kans wel groter naarmate er meer zaadcellen dichter bij de finish starten...
Maar dat was eigenlijk niet de vraag.

Wat betreft jouw opmerking dat het geen zin heeft naar de oorzaak van het probleem van de vragrnstellers te gissen, daar is een goede reden voor. Er schiet mij geen enkele medische oorzaak te binnen waardoor gemeenschap niet mogelijk zou zijn en dit alternatief wel.

Het gaat de vraagstellers toch denk ik in wezen om de oplossing van het probleem. Vooral ook omdat de aangedachte oplossing in tegenstelling tot wat de propaganda zegt echt niet geschikt is voor dagelijks gebruik.
Om "diverse fysieke redenen" overigens.
drj
Ik wil dit nuanceren, als iemand door een kwaadaardige aandoening aan de vrouwelijke geslachtsorganen en of de behandeling daarvoor problemen heeft en door enige zeer exotische oorzaken is zoiets natuurlijk denkbaar, maar zoals gezegd het is niet zinvol te speculeren.
mortlach
Er wordt beweerd dat we de mond (ook) hebben gekregen om te zoenen. Ik vraag me oprecht af waar dit idee vandaan komt. Ik kan wel cynisch gissen dat het een excuus is omdat er anders wel heel veel intiem/seksueel gedrag afvalt als onnatuurlijk. "Nee, zoenen is niet onnatuurlijk, DUS moeten we de mond wel hebben gekregen om te zoenen". Dat is uiteraard de redenering volledig omdraaien.

Eten is een belangrijk onderdeel van overleven. Daarom zitten er veel, heel veel, zenuwuiteinden in de lippen en de mond. Dan voelt eten lekker goed. En daarom is zoenen dus ook fijn. Nu zitten er ook heel veel zenuwuiteinden rond de anus. Daarom voelt stimulatie daar ook goed - als je niet geconditioneerd bent om het 'vies' te vinden, tenminste.

Wat het in het openbaar bespreken ervan betreft. Tja, ik zie daar het probleem niet zo van. Het is anoniem, dus voor de vraagsteller maakt het sowieso niet uit. Dus wat is het bezwaar dan? Dat het mensen maar op ideeën brengt? Dat jongeren deze vraag lezen en masaal aan de anale seks gaan? Die gedachte lijkt me nogal overtrokken. In het ergste geval leert iemand dat er meer mogelijk is dan de missionaris-stand met het licht uit.

Verder gaat het om iemand met een probleem. Het is goed dat er mensen zijn die betrokken willen meedenken over een oplossing. Wat dat probleem dan precies is, is in mijn ogen niet relevant.
Ineke
Ik vraag me werkelijk af of de vraag serieus bedoeld is? Hoezo bij tijden niet mogelijk om gemeenschap te hebben? Het kan dus wel! Daarnaast als de conclusie als getrokken is door het echtpaar dat het geen gewetensbezwaar oproept houd het dan binnenshuis. Of is het een actie om zo veel mogelijk commentaar te krijgen?
Gerard314
Dit is gewoon de vraag van een "trol". Een vraag van het type "kijk mij eens extreme zaken aan de orde stellen". Ik snap niet dat RW dit soort vragen serieus neemt. Is meer is voor de Ronkende Vlaswiek of GeenStijl.
Orchidee
Nou om antwoord te geven op de dominee; Van mij hoeven deze zaken niet op refoweb!
Ben getrouwd met alle praktijk van dien, maar deze vragen vind ik gewoon te ver gaan en hoeven van mij niet hier op de website.

Hiermee kun je ook gewoon zo naar Eleos o.i.d. bellen voor een antwoord.
Je kunt om antwoord te krijgen of iets goed is of niet - ook bidden - mocht je het te raar vinden om voor te bidden, lijkt mij dat al een duidelijk antwoord!
Celeste
Zijn er meer mensen die het lezen van dit soort vragen bijna gênant vinden? Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat het moeilijk is om met anderen te praten over problemen in je (seksuele) relatie, maar het lijkt me ook niet de juiste plaats om dit soort zaken via internet aan de orde te stellen.

Dit soort 'tere' zaken wil je toch juist alleen maar in een goed gesprek aan de orde stellen? Met een goede bekende, of zo nodig een relatietherapeut/seksuoloog? Door dit gesprek live te voeren laat je juist je kwetsbaarheid zien...
Daar gaat het toch om in een huwelijk?
AHHK76
@Darius: Ik zeg niet dat anale seks alleen voor homoseksuelen is, ik zeg alleen dat ik het daarmee associeer en dat het mij mede daarom niet aantrekkelijk lijkt!
De anus/sluitspier is hier niet voor gemaakt en kan erdoor beschadigd worden. Daarover schrijft Mevr. Hoek van Kooten elders op deze site: "De anus en de endeldarm waar de ontlasting verzameld wordt, zijn daar niet voor bedoeld. Ook kan er zo makkelijk beschadiging van de sluitspier van de anus plaatsvinden."
AHHK76
Ik begrijp dat mensen deze vragen gênant vinden... Maar om daarmee nou naar een dominee te gaan of een intake bij het Eleos aan te vragen, dat doe je ook niet zo gauw?!
Als je hierover informatie gaat zoeken op internet dan heb je kans dat je niet wijzer wordt, als het principiële zaken betreft. Of dat je niet verder komt, door je filter ;-)!
Mensen zitten meer met dit soort vragen, dan je denkt. De helft durft ze niet te stellen, dus kan die mooi, met de andere helft die dat wel durft, meelezen! Ik ben wel blij dat ik stiekempjes en anoniem op zoek gaan naar antwoorden op refoweb! Want over zulke dingen praat je niet met iedereen...
Ruben92
Tuurlijk is het een gênante vraag en zou je kunnen discussiëren of zo iets op RW moet, maarja stel als er echt iemand met dit probleem zit, kan je toch moeilijk zeggen: 'nee maar hier gaan we geen antwoord op geven, ga maar even verder zoeken'. Althans dat zou ik niet doen, maar ik snap dat sommige mensen dit te ver vinden gaan, toch denk ik dat meer christenen dit zich af vragen, meer dan wij wellicht denken...
mortlach
Taboes zijn zulke venijnige zaken. Je zou maar met een probleem zitten waar niemand over wil praten - want aangeleerde schaamte. Nee,magniet, kanniet, dus praten we er nietover. En zo blijft iemand met een reeel probleem in de kou staan.

Wie weet is het een 'trol', maar dat maakt mij niet uit. Alles moet bespreekbaar zijn.

Inhoudelijk: ja, er kleven wat meer risico's aan bepaalde vormen van contact, maar met voldoende voorbereiding en veel glijmiddel is er een hoop mogelijk hoor. Dat het er niet voor is bedoeld, heb ik al eerder ontkracht. Lippen zijnook niet 'bedoeld' om te zoenen. Dat het heel. prettig is is een zeer fijne bijkomstigheid van de aanwezigheid van al die zenuwuiteinden.