Normale gemeenschap niet mogelijk

M. Geluk / 29 reacties

Vraag

Om diverse fysieke redenen is het hebben van ''normale gemeenschap'' voor mijn man en mij (vrouw van begin 30) bij tijden niet mogelijk. Laat staan het krijgen van kinderen. De laatste tijd hebben wij verschillende keren anale seks gehad en ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat wij hiervan toch ook erg hebben genoten. We hebben dit onderling heel goed besproken of het wel geoorloofd is en daaruit voortvloeiend concludeerden wij dat wanneer de liefde centraal staat, het geen gewetensbezwaren hoeft op te roepen. Eerlijkheidshalve is dit voor ons beiden ook zeer zeker het geval. Maar is dit op bijbelse grond ook werkelijk zo? Of moeten wij hier toch mee stoppen?

Antwoord

Het lijkt een duidelijke en eenduidige vraag. Ik moet jullie echter zeggen dat het me wel bezig heeft gehouden. Als ik de vraag ook zo eenduidig oppak kan ik snel klaar zijn. Ik weet geen directe of indirecte plaats in de Bijbel die anaal contact verbiedt. Op het moment dat je als echtpaar het allebei goed vindt, dan zie ik geen bezwaren. Even een uitstapje over jullie opmerking over allebei genieten. Het kan een dwingende norm worden dat je alle dingen op het vlak van seksualiteit allebei heel fijn moet vinden. Maar dan gaat er niet zo veel goed. Want de kans dat je dingen allebei wilt en ook nog op hetzelfde moment, is niet groot. Van belang vind ik dat je het allebei goed vindt. En dan maakt het niet zo veel uit waar het over gaat.

Toch vraag ik me af of ik jullie van dienst ben met dit eenduidige antwoordt. De onrust komt ergens vandaan. Mogelijk heeft dat iets te maken met een spanningsveld wat altijd aanwezig is bij vrijen. Om goed opgewonden te raken zijn er prikkels nodig. De prikkel dat je de ander naakt of met lingerie ziet, of het uitproberen van een anderen houding of een romantische situatie of sfeer. Als we echter sterk gericht raken op het creëren van prikkels, kan dat ten koste gaan van het contact met elkaar. Gebrek aan contact kan een leegte achterlaten. Bevredigend vrijen vraagt een goede combinatie van aandacht voor opwinding en aandacht voor contact. Ik weet niet of het dat spanningsveld een rol speelt in jullie vraag.

Er is nog een reden waarom deze beantwoording me heeft bezig gehouden. Deze vraag past prima in de beslotenheid van een vertrouwelijk contact met een therapeut of pastor. Ik ervaar het wel anders om deze vraag te beantwoorden op een openbare plaats als Refoweb. Hoe is het voor mensen die helemaal niet met deze onderwerpen bezig zijn om dit te lezen? Past het om op een publiek forum op deze vragen in te gaan? Mag ik de bezoekers van Refoweb uitnodigen om op mijn vraag te reageren?

Met vriendelijke groet,
Rien Geluk

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk
29 reacties
Ineke
Wat is de volgende vraag: mag ik een zweep gebruiken want dat vinden we zo fijn? Kom op zeg er zijn grenzen aan zaken die openbaar behandeld moeten worden! Het liefdesleven met alle ins en outs mag wel een beetje prive blijven....
mortlach
Je hoeft het toch niet te lezen, en al helemaal niet te reageren. Waarom moeten anderen belast worden met de beperktheid van wat JIJ allemaal passend vindt?
John61
Met de privacy valt het wel mee, we weten immers niet wie vraagsteller is, die is anoniem. Er zijn zoveel taboe's rond seksualiteit in de refowereld, goed dat dit soort vragen op Refoweb gesteld kunnen worden.
Ineke
Mortlach: waarom moet ik belast worden met de losbandigheid die een ander wel passend vindt!?

Het is meneer Geluk die een oproep doet aan de lezers van Refoweb om te reageren! En waarom .....omdat hij in verlegenheid gebracht wordt door zulke vragen die in de beslotenheid van een face-to-face gesprek thuishoren.

En wat reeële problemen betreft.....bij mij vallen dan honger,gebrek aan voedsel,oorlog etc onder die noemer!!
Ineke
Gebrek aan kleding bedoelde ik.
moedervan2
Van mij hoeven deze vragen hier ook niet behandeld te worden. Maar goed.. het is een openbare site en refoweb zelf kan daar het beste over over oordelen, zij hebben deze site tenslotte gemaakt.
Ik zou nog wel een tip willen geven, gebruik bij anaal geslachtsverkeer altijd een condoom. Je kunt er nl vervelende infecties door oplopen als man.
mieptruus
Waarom kan deze vraag wel openbaar gezet worden door vraagsteller en niet de oorzaak waarom zij niet op normale manier kunnen vrijen?
Anale seks is al zeer beladen, hoe erg kan dan de de oorzaak klinken.
karlo
Dit wordt een wat vreemd webje!
tantetruus
Ik vind het ongepast om deze vraag openbaar te beantwoorden. Het antwoord kan ook gemaild worden naar vraagsteller.