Prekenweb voor Christelijk Gereformeerde Kerk (2)

Ds. R. Kok / Geen reacties

Vraag

Beste ds. Kok, Met enige verbazing heb ik uw antwoord over een Prekenweb voor de CGK niet wat kort door de bocht? Ziet u niet veel meer voordelen in het via internet toegankelijk maken van de verkondiging van het Evangelie? En is het reëel dit nadeel te noemen? Zou u bij het verschijnen van een mooie prekenbundel zeggen dat het nadeel is dat mensen dan niet meer naar de kerk komen?

Nee, we mogen ons verblijden over reacties dat preken worden beluisterd over de gehele wereld (zoals u al aan gaf), maar ook in Nederland doordeweeks en op zaterdagavond in de gezinnen, in de auto tijdens lange autoritten, door mensen die tijdelijk ziek zijn en niet de beschikking hebben over kerktelefoon of een verzameling preekcassettes, ouders die eenmaal per zondag moeten oppassen, mensen met een visuele handicap die niet kunnen lezen, mensen in de scheepvaart, etc, etc. Overigens bezoeken ook mensen van andere kerkgenootschappen de website, dus het is niet alleen intern gericht!

We hopen en bidden dat God Zijn zegen wil geven ook onder deze niet-traditionele middelen! Naast genoemde zaken proberen we het initiatief van Prekenweb ook steeds meer een evangeliserend karakter te geven! Uiteraard zijn er ook argumenten tegen het op deze manier verspreiden van het evangelie te verzinnen. Misschien kunt u uw visie in een meer genuanceerde uiteenzetting met ons delen?

Hartelijke groeten en Gods zegen, persoonlijk en in uw ambtelijk werk!

Antwoord

Je vindt mijn antwoord over Prekenweb wat kort door de bocht. Nou, ja, er werd toch geen uitgebreide argumentatie of beschouwing gevraagd?

Kort nog enkele zaken. De vergelijking met een prekenbundel gaat niet helemaal op. Dat is geen complete kerkdienst. Bovendien weten de predikanten precies wat zij uitgegeven hebben. Stel dat je als predikant ’s morgens via internet een preek hebt gehouden en ’s middags of de week er na (vrije zondag) in een andere plaats over dezelfde tekst wilt preken. Mensen die ’s morgens geluisterd hebben, weten dan voor een groot gedeelte, voordat je de preekstoel opgaat, al wat er komt. Dat kan met bandjes ook gebeuren, maar niet zo snel.

In Sliedrecht werd de kerkdienst uitgezonden via de kabel en was deze dus in heel veel huizen te beluisteren. Eén keer per maand via de ether. Ik weet heel goed hoe zegenrijk dat kan werken. Diverse reacties, enz. Maar de nadelen waren er ook: shoppen. Er waren mensen die de eigen kerkdiensten daarvoor verzuimden. Bovendien wordt de kerkdienst wel heel erg openbaar. Dat is soms met bepaalde afkondigingen en mededelingen een nadeel. Het lijkt mij niet goed dat alles wat in een preek soms tegen de eigen gemeente gezegd wordt ‘op straat’ terecht komt.

Evangeliseren is een opdracht. En dat kan ook heel goed via dit medium. Maar of we de kant op moeten van de kerkdiensten op internet? Het lijkt mij nodig dat daar nog eens goed over na gedacht wordt. Een meer gesloten net (intranet) lijkt mij dan beter.

Hartelijke groet, ds. R. Kok