Dichtklappen

G. Hoogakker / Geen reacties

Vraag

Wat kun je het beste doen tegen dichtklappen? In de puberteit ben ik helemaal dichtgeklapt op het voortgezet onderwijs. In de derde en vooral in de vierde zei ik geen woord in de klas. Spijbelen was niet zo moeilijk, want ze misten me toch niet. Thuis was ik juist ontzettend druk. Daarna ben ik naar het mbo gegaan. Daar kon ik mezelf zijn in de klas en ben ik er aardig overheen gegroeid. Nu merk ik bij mezelf dat ik, als ik me ergens niet veilig voel of op mijn gemak, dichtklap en niks meer zeg. In gedachten haal ik mezelf helemaal naar beneden. Eigenlijk accepteer ik niet van mezelf dat ik rustig ben. Ik vind mezelf saai, niet boeiend genoeg. Ik wil graag gewoon mezelf zijn en mezelf laten zien aan anderen, maar vind dit ontzettend moeilijk. Ik heb een keer een relatie gehad, maar dit is helemaal verkeerd geëindigd. Het ging goed tot het uit ging en hij me de grond in trapte. Soms zit ik vast in een cirkel van denken, denken en denken. Ik wil er graag uitstappen, maar hoe?

Antwoord

Beste vragensteller,

Volgens mij is het zinvol om je af te vragen waar het dichtklappen vandaan komt. Als ik je verhaal lees heb ik het idee dat er onzekerheid achter zit. Je worstelt met ‘jezelf kunnen (en willen) zijn’ waarbij het afhankelijk is van de situatie of je dit wel of niet kan. Hierbij staan een aantal overtuigingen in de weg, zoals je bijvoorbeeld noemt: ‘ik vind mezelf saai, niet boeiend’. Tegelijkertijd wil je graag jezelf zijn, blijkbaar vind je jezelf toch interessant genoeg! En dat ben je vast en zeker!

Het is lastig om na een afwijzing je zelfvertrouwen niet te verliezen, helaas blijven negatieve uitspraken van anderen meer hangen dan positieve dingen. Wat gebeurt er als je wél zegt wat er in je hoofd omgaat? Als je jezelf wat meer ruimte geeft en op de voorgrond plaatst? Zullen anderen je dan direct afwijzen of is dat wat je nu denkt? Vaak zijn deze angsten ongegrond en een gevolg van onze eigen denkpatronen.

Bedenk dat zelfvertrouwen opbouwen tijd kost. Je bent al heel lang gewend om op een bepaalde manier te denken en je te gedragen en dat is niet zomaar van de ene op de andere dag anders. Je mag je ten eerste door God aanvaard weten, Hij heeft jou gemaakt en wil je helpen jezelf te zien zoals Hij jou ziet: een waardevol persoon! Vanuit die basis en door zelf (kleine) stappen te zetten zal je zelfvertrouwen groeien.

Ik wil je tot slot twee boeken aanbevelen die je wellicht verder kunnen helpen om te kijken waar het dichtklappen vandaan komt en wat je er aan kan doen:

-    ‘Waardevol zijn, de wens van ieder mens’ van Robert S. McGee
-    ‘Strijd in je denken’ van Joyce Meyer.

Succes ermee!

Groeten,
Germa

Lees meer artikelen over:

verlegen