Aan een Ger. Gem.-beantwoorder. Wat ik merk is dat er in de Ger. Gem. zo weinig ...

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem.-beantwoorder. Wat ik merk is dat er in de Ger. Gem. zo weinig tot niets over bepaalde stukken in de Bijbel gepreekt wordt. Dan denk ik aan de profetieën van Daniël, Openbaringen vanaf hoofdstuk 5, het boek Leviticus, etc. En ik weet wel dat dit vaak zeer moeilijke onderwerpen zijn, zoals de wederkomst, maar deze onderwerpen staan niet voor niets in de Bijbel. Een stukje bescheidenheid vind ik dan ook goed, maar kun je zulke wezenlijke onderwerpen, zoals wederkomst, overslaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Sorry dat het even duurde voor je antwoord krijgt. Ik wist niet zo goed wat ik met je vraag aan moet. Ik preek zelf ook veel maar voel me niet aangesproken door je opmerking. Ik vind het Openbaringenboek altijd weer een boek vol vreugde om er uit te preken. Daniël net zo. Als je speciaal Leviticus noemt is er misschien een andere zaak aan de orde. De rijen wetten voor Israël, de geslachtsregisters, etcetera, zijn nou niet direct onderwerpen voor de prediking.

Je zegt dat dit er in de Gereformeerde Gemeenten zo weinig over gepreekt word. Ik denk dat het niet veel verandert als je bij je buren gaat luisteren. De nadruk van de prediking moet liggen op de Heiland, op Jezus. Zijn Naam is gegeven tot zaligheid.

Moeilijke onderwerpen uit de bedoelde boeken zijn mijns inziens niet in de eerste plaats voor de prediking aan de gemeente. Daar zitten de “kinderen”, de “jongelingen” in het geloof. Die verwachten geen diep doorwrochte meningsuiteenzettingen of veronderstellingen over allerlei vraagstukken die opkomen uit bepaalde teksten. Ik denk dat het beter is om de moeilijkere gedeelten van de Bijbel op bijbelstudieavonden  met elkaar te bespreken. De dominee, of iemand anders bereidt het onderwerp grondig voor en samen hebben we een leerzame avond speciaal over dat bepaalde onderwerp. De prediking mag open, spontaan, direct en vreugdevol zijn, maar geen college. Wat denk je van een preek die ik hoorde over dat kleed van de priester... 40 minuten over dat kleed, de stof, de koordjes, de muts, de schoenen... Zou de Heere dat bedoelen voor de prediking? Ik denk het niet.

Of die preek over de Antichrist, waarin de bewuste dominee (evangelische gemeente) meer dan een uur preekte over de Paus van Rome. Dat in hem alles vervuld is wat er over de Antichrist geschreven staat. Met bewijsteksten, enzovoort. En de mensen gaan naar huis met nog meer haat tegen de Paus. En zonder verlangen om de Heere te leren kennen. Dit zijn zomaar een paar gedachten  die ik neerschrijf.

Verder wil ik nog graag aan iets anders aandacht geven: Deze vraag hoort niet op deze wijze op Refoweb thuis. Het is in de eerste plaats een vraag waar je zelf mee naar je dominee of kerkenraad behoort te gaan. Daar kun je in alle liefde met elkaar over spreken. Het probleem waar jij mee zit speelt misschien in andere gemeenten helemaal niet. En nu staat er zo generaliserend: “Wat ik merk is dat er in de Ger. Gem. zo weinig tot niets over bepaalde stukken in de Bijbel gepreekt wordt.” Het staat gelijk zo veroordelend en beschuldigend op papier.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn antwoord.

Hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert