Ruw taalgebruik over dood

J.M. Strijbis / 1 reactie

Vraag

Als iemand overleden is, wordt in mijn familie altijd gepraat over die en die is dood. Ik vind dit erg ruw taalgebruik. Dit stoort me en doet me zeer. Hoe kan ik hier het beste iets over zeggen?

Antwoord

Dag vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Ik begrijp dat dit je stoort. De dood is niet natuurlijk en die hoort niet bij het leven. En in het woordje dood zit iets onveranderlijks, dat bij een dier hoort. Voor mensen verandert er wel degelijk iets. Beter is het om het woord gestorven te gebruiken. Nog mooier is “overleden”, maar dan moet je wel weten dat iemand over het lijden heen is.

Wat jouw vraag betreft: ik kan het niet mooier verwoorden dan dat je dat zelf gedaan hebt: “Dit stoort mij en doet mij zeer.” Dan blijf je dicht bij je eigen gevoelens. Je zal dan ook moeten kunnen verwoorden waarom het je stoort. Hopelijk kun je dat. De Bijbel gebruikt het refrein “en hij stierf.” Of: “hij werd tot zijn vaderen verzameld.” Bij de dood van de Heere Jezus gaat het ook over “gestorven.” In ieder geval voldoende bijbelse gegevens, die jouw gevoel ondersteunen. Hopelijk staat men daar open voor.

Verder: proef je een stukje verdriet als er over “hij gaat dood” gesproken wordt? “Hij gaat dood”, lijkt zo koud en ongevoelig. Sterkte bij het vervolg hiervan.

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

dood
1 reactie
Valk
Ik sluit me bij het antwoord aan: probeer je gevoelens te uiten. Zeg het dat het ruwe taalgebruik je stoort.