(...) Ik was haar type niet (...) Wat adviseert u mij? Doorgaan in de zin van de...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik (16) ben al twee jaar verliefd op een meisje. In die tijd is bij mij het gevoel gegroeid dat ze meer voor me is dan alleen een verliefdheid. Ik had en heb heel sterk het gevoel dat ze mijn ware is. Nu ben ik via een vriendin van me erachter gekomen dat ze niets voor me voelt. Ik was haar type niet. Maar ik heb nog nooit echt met haar gepraat, dus ze kent me niet zoals ik werkelijk ben. Die vriendin zei toen: "Ze kent je niet, dus ze kan van haar kant makkelijk zeggen dat je haar type niet bent.” Maar ze geeft echt te kennen dat ze niets voor me voelt en elke toespeling op nader contact om elkaar te leren kennen loopt op niets uit. En als je elke keer dat je dat probeert merkt dat het niet van harte gaat, dan wordt het erg moeilijk om toch door te gaan. En toch zal ik het niet opgeven. Hoe kan ik het opgeven als ik twee jaar van haar gedacht heb dat ze mijn ware is?!! Maar als ik wil dat ze me leert kennen zoals ik ben, zal ik toch contact moeten maken, wat zij niet wil. Ik heb toch altijd gedacht dat ik in haar mijn ware was tegengekomen. Hoe heb ik me twee jaar lang zo voor de gek kunnen houden? Wat adviseert u mij? Doorgaan in de zin van de aanhouder wint, of toch maar proberen de liefde af te bouwen?

Antwoord

Als ik jou was, zou ik haar eerst eens een tijd(je) met rust laten. Het is voor een meisje heel vervelend als een jongen maar achter haar aan blijft lopen terwijl ze helemaal niets (meer) voor die jongen voelt. Als een jongen er dan toch mee doorgaat, kan ze zelfs het gevoel krijgen ‘gestalkt’ te worden en daarmee kom je alleen maar verder van huis. Misschien dat jij omdat zij niets voor jou voelt in een soort van strijd terecht komt dat je haar hoe dan ook wilt veroveren. Je zet er als het ware je tanden in en dat voelt een meisje op afstand omdat je dat dan uitstraalt en dat werkt alleen maar averechts. Dus laat haar met rust.

Zeg tegen die vriendin dat je het gaat afbouwen en haar met rust zult laten. Dat vertelt die vriendin vast wel door omdat ze dat ook al eerder heeft gedaan. Zo zal dat meisje zich durven ontspannen als je in haar buurt bent. Misschien dat je na verloop van tijd nog eens op een spontane manier met haar in contact kunt komen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verliefdheid