(...) Ik heb gehoord van iemand die zei dat als je gemeenschap met elkaar hebt g...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Deze vraag is voor meneer Van Heijningen. Ik ben een oud leerling van u en ik vind het daarom ook wel fijn dat u hier op Refoweb actief bent om vragen te beantwoorden. Ik snap eigenlijk niet zoveel van die ouderen, ook niet van de kerk. Er wordt allemaal zo makkelijk over seks voor het huwelijk gepraat, alsof het normaal is dat je het niet doet. Ik zelf heb het al met mijn vriendin gedaan. We hebben allebei dezelfde mening: Dit kan echt niet. Iedereen zegt het als je het vraagt: nee, natuurlijk mag het niet. Maar het is zo ontzettend verleidelijk. Zeker als je met z’n tweeën bent. Je wilt toch verder gaan. Je voelt dat je bij elkaar past en verder met elkaar wilt gaan. En dan gebeurt het. Je hebt er daarna spijt van. Maar de volgende keer overkomt het je weer. Er wordt allemaal maar (vooral door de oudere mensen) zo makkelijk over gesproken: dat hoort niet. Maar het is voor een doorsnee jongere erg moeilijk om je hier aan te houden. De wereld trekt aan je. En nu we allemaal voorbehoedsmiddelen hebben is de verleiding alleen nog maar groter. Als er toch geen gevolgen van een zwangerschap op kunnen treden... Hier heb ik echt moeite mee en ik weet niet wat ik nu moet doen. Ik heb ook nog een andere vraag aan u. Ik heb gehoord van iemand die zei dat als je gemeenschap met elkaar hebt gehad voor het huwelijk, dat je dan getrouwd bent voor God. Wil dat dus betekenen dat als je dan met elkaar trouwt er niks aan de hand is? Ook heb ik gehoord van een Joodse rabbijn die mij het volgende vertelde. Hij vroeg: Jongen heb je een vriendin? Ik zei “ja”. Zegt hij: ”Zeg dan dat als ze ongesteld is, een jood geen hand mag geven.” Ik vroeg waarom dan niet? Hij zei, omdat ze dan onrein is. Klopt dit of is dit een praatje?

Vraag: Ik ken een Joodse man en die zegt dat als een vrouw ongesteld is ze geen handen mag schudden omdat ze ongesteld is. Klopt dit? Was dit vroeger ook al? Ik vind dit namelijk een vreemde gewoonte.

Antwoord

Beste vriend,

Je hebt lang moeten wachten op dit antwoord... Dat komt omdat voor mij de decembermaand dit keer erg vol was.  Mijn excuses dat het wat langer duurde.

Leuk om zo een berichtje van een (anonieme) oud-leerling te lezen. Erg fijn ook dat je zo eerlijk deze vraag stelt. Ik denk dat je de “spijker op de kop” geslagen hebt met je constatering dat ouderen wel wat makkelijk spreken over “geen seks voor het huwelijk”.  In dit geval is de praktijk vaak weerbarstiger dan de theorie.

Allereerst wil ik jullie de tip geven om samen veel te praten over de seksualiteit. Overigens doet de Bijbel dat ook, open een eerlijk. Lees bijvoorbeeld het boek Hooglied maar eens. Praten over hoe je de seksualiteit beleeft en over wat je mooi en wat je moeilijk vindt, verdiept ook je relatie. Het is daarnaast aan te raden om een of meerdere boekjes hierover aan te schaffen in een christelijke boekwinkel. Ik ken zelf de boekjes van Joyce Hugett (o.a. “Gewoon goede vrienden” echt een aanrader!) en van ds. R. van Kooten (2 delen “Gij zult niet echtbreken”). Ook zijn er boekjes van Alie Hoek-van Kooten (ook actief op deze site) en van Gerry Velema. Dit soort boekjes beschrijven eerlijk en open hoe je ook voor het trouwen van seksualiteit kan genieten in het elkaar(s lichaam)  steeds meer ontdekken en tegelijk helpen ze je om toch de grenzen die God voor ons bestwil heeft gegeven in acht te nemen.

Ik wil naar jullie concrete situatie toe. Een aantal punten:

1. Wees blij en dankbaar voor elkaar en voor je relatie.

2. Zorg dat je niet alleen lichamelijk maar ook emotioneel naar elkaar toegroeit. Praten dus!!

3. Jullie zijn te ver gegaan. Dat is zonde. God vraagt dat je dat samen en concreet aan Hem belijdt. Dan is er vergeving.

4. God wil je ook helpen om in het vervolg een “stapje terug” te doen. 1 Joh 1:7: Jezus bloed wast en reinigt van onze zonden. Dat betekent, het bloed van Jezus schenkt ons vergeving. En het geloof in Hem zorgt er voor dat we steeds meer naar Zijn geboden gaan leven. Alleen en ook samen redt je het niet!

5. Misschien is het goed om met iemand hierover te spreken. Iemand die je een seintje kan geven als je te lang samen bent en jullie zo als het ware remt.

6. De weg terug, die ik je dus aanraad is een moeilijke, maar tegelijk een begaanbare weg. Ik weet van stelletjes waarbij dit met Gods hulp gelukt is.

7. Wacht niet te lang met trouwen. Is tegelijk een antwoord op je volgende vraag. Voor God zijn  jullie getrouwd. Geslachtsgemeenschap hoort Bijbels gezien bij het huwelijk. Zoek een weg om snel te trouwen. Beter een eerlijk huwelijk en minder luxe en financiën dan zo doorgaan en over een aantal jaren een luxe bruiloft vieren een groot huis kopen. Ik heb in dit verband wel eens gehoord dat veel christenen in andere landen ook niet kunnen snappen waarom we in Nederland zo lang wachten met trouwen. Als je als maagd het huwelijk in wilt dan kost dat soms ook in dit opzicht offers. Verbeeld je niet dat je eerst compleet zeker moet zijn van elkaar voor je kan trouwen. Ook na de trouwdag heb je je handen vol om te werken aan je relatie. Er was ooit een gospelzanger die zong: liefde is geen gevoel, maar het is een daad van je wil.

Wat je vraag betreft over de Joodse rabbijn. In Leviticus 15:19-30 gaat het over een menstruerende vrouw. Die is volgens deze wet onrein en haar onreinheid is ook overdraagbaar. Vanuit de Joodse visie geldt deze wet nog steeds letterlijk. Vanuit Markus 5 : 25-34 en Jesaja 53:4 weten wij dat Jezus onze ziekten en onreinheden op Zich genomen heeft. Overigens mag je dit standpunt van een rabbijn best respecteren! Zeker als hij er zo uitdrukkelijk om vraagt.

Hopelijk heb ik jullie een klein beetje geholpen. Mocht je nog vragen overhouden, mag je ze rustig weer stellen. Waarschijnlijk krijg je dan sneller antwoord.

Met hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk