Alternatieve geneeswijzen en homeopathische middelen

Ds. R. Kok / Geen reacties

Vraag

Wat zegt de bijbel over alternatieve geneeswijzen en homeopathische middelen?

Antwoord

Deze vraag is niet in een paar zinnen te beantwoorden. Wel wil ik een weg te wijzen om heel goede informatie hierover te ontvangen.

Veel alternatieve geneeswijzen gaan uit van een visie op de mens en de wereld die haaks staat op wat de Bijbel hierover zegt. Dikwijls is er ook sprake van een verbinding met occulte machten.

Een boek dat een evenwichtige benadering geeft is: "Mag ik alternatief behandeld worden?" Het is een uitgave van Groen en Zoon 1993 (ISBN 90 5030 266 1) en samengesteld door de werkgroep Alternatieve geneeswijzen onder auspiciën van het Prof.dr. G. A. Lindeboom Instituut te Ede.

Het boek is helaas officieel uitverkocht, maar bij het genoemde instituut zijn nog enkele exemplaren te verkrijgen. In dit boek worden een aantal criteria genoemd aan de hand waarvan geneeswijzen geestelijk kunnen beoordeeld  worden. Dat is ook nodig, want het gaat er immers niet om of het 'werkt', maar of het in het licht van Gods Woord verantwoord is.

Een ander boekje, waarin je terecht kunt voor een antwoord op de vraag is: "Hoe occult is occult?" van ds. H. Veldhuizen.

We zullen uiterst voorzichtig om moeten gaan met alternatieve geneeswijzen. Dat geldt ook voor homeopathie, hoewel de homeopathische methode op zichzelf niet occult en verkeerd behoeft te zijn.

Laten we er vooral voor waken -en dat geldt evengoed ten aanzien van de reguliere geneeskunde- dat we ons vertrouwen niet stellen op de middelen, maar op de Heere. En dat er een hogere en betere 'genezing' nodig is voor zieken en gezonden: Gods genade in Christus.

Ds. R. Kok

Lees meer artikelen over:

homeopathienatuurgeneeskunde