Reageren van man

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Nog niet zo lang geleden zijn wij getrouwd. Sinds enige tijd krijg ik meer en meer last van de manier van reageren van mijn man. Diverse malen per dag krijg ik kritiek op hoe ik iets doe en krijg ik te horen op welke manier ik het beter kan doen. Daarnaast is het zo dat hij in een gesprek/discussie het bijna altijd beter weet en vindt dat hij gelijk heeft. Verder gebeurt het zeer regelmatig dat hij in gezelschap naar anderen een grapje maakt over in zijn ogen mijn domme/onhandige gedrag. Hier word ik allereerst onzeker van, daarnaast krijg ik hierdoor ook het gevoel dat hij me dom vindt en niet van me houdt. Overigens geeft hij wel aan van me te houden maar door dit gedrag trek ik dit vaak in twijfel. Ook geeft hij vaak aan dat hij onzeker is en dat ik de slimme en verstandige vrouw van hem ben, maar gezien bovengenoemde manier van reageren kan ik hier niet veel mee. Ik heb op verschillende manieren geprobeerd deze manier van reageren te stoppen. Benoemen en er boos om worden, benoemen en aangeven wat het met me doet, negeren, prijzen als het wel goed gaat en uitvragen waarom hij zo reageert. Maar niets lijkt te helpen. Als hij moe is en/of slecht in zijn vel zit, vertoont hij nog vaker deze manier van reageren. In de verkeringstijd deed hij dit ook al maar in veel mindere mate en had ik er dus ook niet zoveel last van. Inmiddels vind ik het meestal fijn om alleen te zijn omdat ik dan even rust heb. Dit is natuurlijk absoluut geen goede ontwikkeling. Heeft u tips en adviezen hoe ik hier mee om kan gaan?

Antwoord

Beste mevrouw,

Natuurlijk is het zo, dat hoe meer u gefocust bent op de houding van uw echtgenoot, hij de dingen niet meer goed kan doen. Probeer dus wat afstand te nemen door inderdaad maar gewoon even alleen te zijn. Dat lost echter helaas het ‘probleem’ niet op. En hoe u moet omgaan met zogenaamde grapjes die u absoluut niet als grappig ervaart... ik weet het niet. U hebt alles al geprobeerd, schrijft u.

Deze ook? Schrijf hem een brief. Of laat dit schrijven lezen. Uw man heeft het óf niet in de gaten dat hij u kwetst, óf hij heeft er plezier in. Ik denk dat het eerste meer speelt dan het tweede, gezien het feit dat hij ook zegt van u te houden! Het kan ook onmacht zijn, onmacht tot ‘normale’ communicatie. Herkenbaar uit zijn verleden, opvoeding?

Ik ken ook zulke mannen die dit gedrag hebben aangeleerd en die daarbij hun vrouw absoluut onrecht aandoen. Vooral daar waar de non-verbale communicatie veel meer impact heeft dan de gesproken woorden. Het heet voor hen ‘uit liefde’, maar ze hebben niet begrepen dat hun vrouw een andere liefdestaal wil horen! En in hun gezelschap vind ik het gênant, omdat er meestal ook een beroep wordt gedaan op de andere toehoorders, die maar een beetje mee lachen zonder dat zij zich een houding weten te geven.

Het enige wat ú echt alleen maar zélf kunt doen is uw gedrag en/of houding veranderen! Misschien kan een beetje (echte) humor van uw kant wonderen doen, of u meet uzelf een houding aan van weglopen, negeren...

Mocht er echt geen verandering komen, dan wens ik u een ondoordringbare olifantshuid toe of een giraffennek waar veel langs weg glijdt en waarmee u boven de ‘plaaggeest’ uitsteekt!

En ik wens u, naast wijsheid, veel trouw aan uw echtgenoot toe!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

communicatieminderwaardigheidscomplex
3 reacties
levensbron
Beste vragensteller,

Diverse malen per dag? schrijft u, dat is toch geen leven? daar kan toch geen mens tegen?

Wat moeilijk moet dat voor u zijn, zo je best te doen en dan zo n kritiek te krijgen.

Misschien komt het omdat u nog een beetje aan elkaar moet wennen nu u 1 op 1 met elkaar leeft.
Dan vallen dingen meer op.

Als hij kritiek op wat dan ook heeft, kunt u het hem de volgende keer zelf laten doen.

Jammer dat u voor uw huwelijk niet over deze zaak gesproken heeft met elkaar.

Ik vind het erg voor u dat hij u beledigd waar andere bij zijn, zo krijgt u een minderwaardigheids- complex.

Geen mens is volmaakt.

Het zou hem strelen als hij zijn vrouw op een voetstuk zet.
Dat komt meer tot zijn recht dat hij van u houdt.

Misschien een aanrader om eens samen Galaten 5 te lezen en daar uit te leven.

De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid,ZELFBEHEERSING

Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen.
Laten wij geen mensen met EIGEN DUNK worden, elkaar niet UITDAGEN en BENIJDEN.

Dit zijn niet mijn woorden maar Gods woorden.
Het is toch prachtig om de Bijbel als leidraad te hebben.

Zijn naam is Wonderlijk, Raadgever, sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst.

Ik zal u onderwijzen en leren de weg die u moet gaan.
Ik zal raad geven Mijn oog zal op u zijn.

Misschien is het inderdaad een aanrader dit schrijven, te laten lezen zoals Mevr Rots zegt.

Ik wens u veel sterkte en Gods wijsheid toe.
tja
Stichting Koinonia organiseert sinds kort huwelijksweekenden. Heel leerzaam, wie weet iets voor jullie?http://www.koinonia.nl
ariane
Oef hoe oud zijn jullie? Te kort verkering gehad?
Uit dit verhaal komt geen jong huwelijk na voren.
Net getrouwd dat moet toch spetteren?

Het klinkt verdrietig en zielig. Probeer te praten en misschien
kun je dan met je man hulp zoeken. Er zijn tegenwoordig veel trainingen binnen kerkelijke kringen

En met onderdanig zijn en kniezen daar komt geen lang en gelukkig huwelijk uit voort!