Voor alle mensen betaald

Redactie Refoweb / 54 reacties

Vraag

Aan ds. G. A. van den Brink. Ik hoor en zie (bijv. op geloofstoerusting.nl) regelmatig mensen tot het geloof in Christus oproepen met ongeveer de volgende bewoordingen: “Hij heeft voor alle mensen betaald. Hij heeft Zichzelf voor jou gegeven. Zal jij dan niet tot Hem gaan? Hij heeft betaald, ook voor jou! Geloof dan!” Dit roept bij mij twee vragen op: 1. Zijn die mensen zalig die geloven dat Christus voor allen en dus ook voor hen gestorven is of worden zij zalig die in Christus geloven? Of is daar geen verschil tussen? 2. Is het bijbels om tegen ongelovigen te zeggen dat God ook voor jou gestorven is?

Antwoord

54 reacties
emaildfj1atgmailpuntcom
1 Joh 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.

God biedt het alle mensen aan. Maar om werkelijk bij God te horen is het niet genoeg Jezus je Heer te noemen. Je moet wel de wil van de Vader doen:
Mat. 7: 21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Het is natuurlijk de vraag wat de wil van de Vader is. Jezus spreekt vaak daarover als hij ons roept om hem te volgen:
Luk 9: 23 Hij zei tegen allen: Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen. 24 Want wie zijn leven wil behouden, die zal het verliezen; maar wie zijn leven verliezen zal omwille van Mij, die zal het behouden. 25 Want wat baat het een mens heel de wereld te winnen en zichzelf te verliezen of zelf schade te lijden? 26 Want wie zich voor Mij en Mijn woorden geschaamd zal hebben, voor hem zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij zal komen in Zijn heerlijkheid en in die van de Vader en in die van de heilige engelen.

Wie Jezus wil volgen moet alles loslaten voor Hem. Zo iemand zal God niet verwerpen.
Ik communiceer er graag over: emaildfj1@gmail.com
jsml
Beste vraagsteller,
Wat verandert het voor jouw aan de zaak, welke andere mensen er nu precies zalig worden? Gaat het niet veelmeer om je persoonlijk geloof in de Heere Jezus Christus? In Lukas 13 werd een dergelijke vraag aan de Heere Jezus gesteld: “Heere, zijn het weinigen, die zalig worden?” De Heere Jezus antwoordt hier niet bevestigend en niet ontkennend: “Strijd om binnen te gaan door de nauwe poort, want velen, zeg Ik u, zullen proberen binnen te gaan en het niet kunnen, namelijk vanaf het ogenblik dat de Heer des huizes is opgestaan en de deur heeft gesloten.” Zorg dat je erbij bent nu het nog genadetijd is en verdoe je tijd niet met jezelf ‘blind’ te staren op anderen.

En zoals emaildfj…. al aangaf: “Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld”. Betekent dit dat iedereen zalig wordt? NEE, waar het om draait is of je het persoonlijk gelooft. Volgens 1 Tim. 2:4 wil God dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen. Vers 6 stelt dat de Heere Jezus als een losprijs gekomen is voor ALLEN. God schept namelijk helemaal geen behagen in de dood van de goddeloze (Ezechiël 18:23).

Ook Paulus beweert ‘te pas en te onpas’: “geloof in de Heere Jezus en je ZULT zalig worden”. Hij was helemaal niet bang dat dat bij íemand niet zou werken omdat hij wist dat de Heere Jezus voor ons allen gekomen was waarom hij ook iedereen ervan probeert te overtuigen zodat het ook hun behoud betekent. Lees het verhaal van de cipier nog eens nuchter door (Hand. 16).

Daarbij staat in Hebr. 10:28-29: “Als iemand de wet van Mozes tenietgedaan heeft, moet hij sterven zonder barmhartigheid, op het woord van twee of drie getuigen. Hoeveel zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft?”
Het vertrappen van de Zoon van God en het onrein achten van het bloed veronderstellen dat het daadwerkelijk voor jou bestemd was, waarom zou er anders sprake zijn van vertrappen en onrein achten? Zie eens hoe zwaar dit voor God weegt. Waarom zou God zo boos moeten worden als je iets links liet liggen wat tóch al niet voor jou bedoeld was?

“Is het bijbels om tegen ongelovigen te zeggen dat God ook voor jou gestorven is?”
Stel je nu eens voor dat dat NIET bijbels zou zijn; dat je daar NIET met zekerheid vanuit mocht gaan; dan kun je anderen toch ook nooit oproepen tot bekering en geloof? Of moeten we zeggen: “Geloof in de Heere Jezus, want misschien gelooft Hij ook wel in jouw, en dán zul je zalig worden…” ? ? ? ? ?

Misschien zul je nu vragen: “En de uitverkiezing dan?” Ach weet je, als er geen uitverkiezing was wist ik zeker dat dit betoog je niet zou raken. Doordat God mensen verkiest bestaat de kans dat je bovenstaande teksten wél serieus neemt en gelooft. Ik denk dat we de uitverkiezing niet verder moeten willen ontrafelen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Van harte Gods zegen toegewenst.
juni
Vragensteller,je kan toch nooit tegen een ongelovige zeggen dat Hij voor je gestorven is?
begin bij Adam.
zo,n mens weet toch niet wie God is?

zou toch vreselijk zijn om tegen de mensen te zeggen,,je moet voor Jezus kiezen,t,is je plicht!
je bent het verplicht aan God,om te geloven.
als je iets niet geloofd,toch proberen,tis je plicht! al voel je het niet!

hier is de christus daar is de christus...
kies voor jezus,al praten mensen over hun vakantie,hun kippehok,half luid in de kerk, het avondmaal staat gereed ...kies Hij wacht op je!o, als je blijft zitten....word je voor joker gezet vanaf de kansel....

maar....vraag niet hoe men er aan gekomen is!
vraag niet hoe Hij Zich heeft geopenbaard
vraag niets, want... dan word je buitengeworpen......
in deze tijd leven we
en....je hoort direct in de psychiaterie
niks nieuw onder de zon,lees ik in mn oude boekjes....

Heere bekeer mij,zo zal ik bekeerd zijn,is voldoende voor een ongelovige,geef een Bijbel mee,begin bij Adam!!!!!behandel de naaste eerlijk!
alles vertellen tegen Die onbekende God!
karlo
@juni, ik denk het wel vaker bij ons in de rechterflank van de ger gezindte en ik denk het nu ook bij jouw reactie, nl. dat op de vertwijfelde vraag van de stokbewaarder door de apostelen een heel ander antwoord werd gegeven, dan wij tegenwoordig veelal horen.
GG61
Tegen ongelovigen moet niet gezegd worden dat Jezus voor hen gestorven is, maar dat ze alrede veroordeeld zijn, zolang ze zich niet bekeren. Het is gewoon bedriegerij. Heel dat dwangmatige van je moet geloven, is niet anders dan men van het Evangelie een nieuwe wet maakt. Een nieuw werkverbond. Geloof is een belofte van het Genadeverbond.
@ karlo, de stokbewaarder was radeloos. Hij was aan het einde van de wet, en dan is er plaats voor het Evangelie van Jezus Christus. en niet eerder. Er moet plaats gemaakt worden voor Christus. Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
jsml
@GG61,
En waarom zijn die ongelovigen dan 'alrede veroordeeld'? => Joh. 3:18b: "dewijl hij NIET HEEFT GELOOFD in den Naam des eniggeboren Zoons van God". En waarom is dat nou zo erg dat hij niet geloofd heeft? Omdat de Zoon van God blijkbaar wel voor hem gekomen was, anders was het namelijk ook niet zo erg dat hij niet geloofd heeft, maar nu, omdat de Zoon van God WEL voor hem gekomen is en voor hem gestorven is, DAAROM is het zo erg, want nu heeft de Zoon van God, wat hem aangaat, tevergeefs geleden.

Ennuh..die stokbewaarder aan het einde van de wet? Wat bedoeld u met aan het einde van de wet? Hij had zich zojuist bijna van het leven beroofd omdat hij dacht dat alle gevangenen ontsnapt waren. Kunt u zich de verwondering voorstellen toen hij hoorde dat Paulus en de rest van de gevangenen er nog gewoon waren? En al helemaal na Paulus' vriendelijke reactie terwijl hijzelf Paulus waarschijnlijk helemaal niet zo vriendelijk had bejegend...??? Misschien zag hij IETS van de liefde van Christus in Paulus en maakte hem dat jaloers..

En nog iets, dat van die medicijnmeester zegt de Heere Jezus tegen mensen die MENEN RECHTVAARDIG te zijn en niet tegen mensen die NIET GOED GENOEG BESEFFEN dat ze ziek zijn...
drj
@juni, GG61

Hoewel ik op een keurige reformatorische school heb gezeten en de bijbel praktisch van kaft tot kaft ken en niet dom ben, snap ik niet wat jullie eigenlijk proberen te zeggen.

Kunnen jullie mij vertellen hoeveel mensen jullie met deze woorden van God verteld hebben? Nodigen jullie wel eens een ongelovige collega mee naar de kerk? Stop je foldertjes in de bus bij mensen die dat kunnen gebruiken? Help je je ongelovige bekenden als ze zorgen of moeiten hebben? Wanneer hebben wij voor de laatste keer een dakloze gehuisvest? Heb je die alleenstaande buurvrouw met kerst uitgenodigd?

We zouden ons allemaal wel mogen afvragen of wij werkelijk een zoutend zout zijn. Wordt er over ons gepraat zoals men over Dorcas praatte? Voor onze oude overbuurman kan het morgen te last zijn. Heeft niet de Heere Jezus de opdracht gegeven, uit te gaan en alle volken tot zijn discipelen te maken? Hoeveel zaadjes hebben wij al gezaaid? Of dat zaad op de weg, op de rotsen, of in vruchtbare aarde valt, dat weet alleen God. Hij kan wasdom geven, maar wij worden opgeroepen te helpen zaaien.
karlo
@GG61, ik zou wel willen dat je antwoordde op de vraag van @jsml. De stokbewaarder aan het einde van de wet gekomen? Waar staat dit? Waar haal je dit vandaan eigenlijk??
juni
drj@uw vragen die eindigen met en vraag teken,zijn voor ons heel gewoon om te doen.
naaste liefhebben als u zelf,dan kan elke zwerver,behoeftige,ellendige terecht en hoeft niet te betalen voor de warme soep,hun brood,hun warme onderkomen.

gewent ons eten uit onze mond te sparen voor een ander.
nooit te leven met,,wat wil ik....

de ziel van de naaste op het oog hebben.

u hebt vreemde vragen,u die de bijbel van kaft tot kaft kent....
niet dom bent....

u hebt voor mij niets aantrekkelijks,k,zou niet kunnen bedenken van u iets te kunnen leren.

overal waar u een vraagteken in uw zinnetjes hebt,ga daar zelf mee aan de slag zou, k zeggen.
zonde van mn kostbare tijd,er is zoveel ellende,.....als je het maar zien wil........drj
GG61
@drj,@jsml, @ karlo
Laat ik snel een paar vragen beantwoorden. Druk met het ontvangen van een aantal arme weduwen, die ook een hapje mee willen eten.
Wat is de wet? Doe dat en gij zult leven!. Aan het einde van de wet betekent dus, dat je aan het einde bent met al je doen en laten. Nu de stokbewaarder(Hand. 16), hij werd zeer bevende( vs 30). Waar was hij bevreesd voor? Dat hij straf kreeg van de Romeinse overheid? Nee, want Paulus had al gezegd in vs 28:"Doe jezelf geen kwaad, want wij zijn allen hier". Daar hoefde hij dus niet meer bang voor te zijn. Waar kwam zijn vrees dan vandaan? Hij had een ontwaakt geweten. Hij was bekommert over zijn zonden. De stokbewaarder was aan het einde van zijn doen(wet), dat zegt hijzelf: "Lieve heeren, wat moet ik doen opdat ik zalig worde?" en uit het antwoord dat Paulus hem gaf: "Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden..." "En gij zult Zijn Naam heten Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden".
In het paradijs zijn we in een staat van ongeloof gevallen. We geloven God niet meer in Zijn bedreigingen en ook niet meer in Zijn beloften. Geloven we al, dat we niet geloven? Die ziek zijn(ongelovig), die hebben de Medicijnmeester nodig. Als we menen te geloven(rechtvaardig zijn), dan hebben we Hem niet nodig. Hoe zijn we aan Het geloof gekomen, want Het geloof is niet aller?
juni
drj@iets belangrijks vergeten uit te leggen....

elk onchristelijk mens kan dit,al is het uit plicht,of omdat het zo hoort!iets zielig vinden,geen leed kunnen zien,graag helpen.beslist niet de bedoeling,,kijk hoe goed ik ben''Maar achter de schermen....

het echte Christen zijn voor hun naaste is alleen uit God.u begrijpt dat ik mij DAAR NIET bijzet drj.deze mensen hebben de Liefde.dat is echt,dat wordt gezegend uit de Rechterhand!

van mij is dat niet,alles linkerhand...,maar k,blijf het toch doen,zolang ik leef,k,drj
van u gaan er 13 in een dozijn
AHHK76
Ik ben het eens met de eerste en tweede reactie.
Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Dat is de opdracht die de mensen kregen op de Pinksterdag (Hand. 2) en die opdracht geldt ook voor ons.
God heeft genoeg liefde en verzoening voor de hele wereld. Maar niet allen vragen erom. Wie er om echt vraagt, die krijgt het. Zelfs de moordenaar aan het kruis. Onze opdracht is: Strijd om in te gaan!
Als wij niet bij Jezus in de hemel komen, zal er geen verontschuldiging voor ons zijn. (Rom. 1)
Dat sommigen mensen zeggen dat ze geloven en er niet naar leven, dat is niet onze verantwoording JUNI! Wij mogen voor hen bidden en met hen in gesprek gaan en ook zeggen dat we het niet merken, dat zij kinderen van God zijn. Tenminste als we dat vanuit de Bijbel kunnen onderbouwen. Maar onze verantwoording is dat wij zelf wel echt geloven en daaruit leven!
jsml
@GG61
Wat de wet inhoudt begrijp ik. Maar het doel van de wet is om ons te leren dat wij Christus nodig hebben (Gal. 3:24, Rom. 10:4). God heeft de wet gegeven, NADAT Hij de belofte van Christus al lang gegeven had, zodat wij in zouden zien dat wij die Christus daadwerkelijk nodig hebben. Meer hoeft de wet niet te doen. En ik lees nergens dat we eerst zelf moeten proberen alles te doen en te laten voordat we tot Christus mogen gaan.

Los van dit alles zegt het bovenstaande nog NIETS over het feit of de Heere Jezus al dan niet heeft betaald voor mensen die (nog) niet inzien dat ze Hem nodig hebben. Die stokbewaarder mocht dan, volgens uw mening, aan het einde van de wet zijn, maar hoe kon Paulus nu weten of hij daadwerkelijk aan het einde van de wet was? Tegenwoordig zou ‘Paulus’ zeggen: “HO ho, je bent nog niet eens begonnen met je doen en laten!” En TOCH zegt Paulus in alle vrijmoedigheid tegen die man: “Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huisgenoten”. Omdat hij er vast van overtuigd was dat de Heere Jezus óók voor hén gekomen was.
Kortom: het feit of iemand een geschenk waardeert en/of aanneemt zegt niets over het feit of dat het geschenk nu wél of níet voor diegene bedoeld is. Daarvoor zijn andere argumenten nodig.

U gaat, aan de hand van het verhaal over de Medicijnmeester, over op de discussie ‘waar geloof/vals geloof’. Ook dat zegt, op grond van dezelfde conclusie als hierboven, niet zo veel over het feit of er al dan niet betaald is.
Daarbij wordt in dit verhaal geen onderscheid gemaakt tussen ‘echt geloven’ of ‘menen te geloven’. De Heere Jezus had zojuist Mattheüs geroepen (Matt. 9:9), en was samen met Zijn discipelen bij Mattheüs en zijn vrienden gaan eten (vers 10). Dat zagen de Farizeeën, die meenden dat zij de hemel wel verdienden omdat ze de wet tot in de puntjes hielden, terwijl die tollenaars….. dat was uitschot voor hen, die hadden lak aan God en gebod. Dus vroegen die ‘rechtvaardige’ Farizeeën aan de discipelen: “Waarom eet uw Meester met de tollenaars en zondaars?” (vers 11). En dáárop reageert de Heere Jezus met “Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn”.
Hij bedoelt hier dus met ‘rechtvaardig’ níét ‘menen te geloven’ maar ‘menen de wet te vervullen’.
jehovra
@GG61 Opmerkelijk begin van je reactie... Je eerste regels: "Je was net bezig wat weduwen vol te stoppen?" Mattheus 6 spreekt hier over.

Wat me opvalt is dat je een eigen interpretatie geeft op gevoel niet gebaseerd op het directe Woord maar op eigen bevinding. Een praktische, niet mis te verstane leefregel gebaseerd op het Woord(zie Mattheus 6) negeer je.

Zo komt je verdere betoog enigszins onder druk te staan.

@juni Niet om vervelend te zijn maar je reactie is voor mij (en misschien ook voor anderen) echt niet te volgen. Wellicht is het goed te letten op de interpuncties / je verhaal eens over te lezen voordat je het publiceert.
juni
@jehovra
ik lees altijd mijn verhaal.voordat.....

wel eens een defecte computer gehad?

waarschijnlijk niet,anders begreep u het direct,dat zoiet KAN gebeuren.

bedankt voor de tip
elisdewaard
Zeggen dat je eerst zonde moet leren kennen en vervolgens pas tot Christus kan gaan, en dat dat ten allen tijde opgaat, is krankzinnig. Wanneer we dat zeggen, beperken we het vermogen van de Heilige Geest. Ja, de Heere leert ons onze zonde kennen. Ja, de Heilige Geest is het die ons tot Christus brengt, en meestal door ons onze zonde te laten zien, maar dat is absoluut niet altijd zo! De Heilige Geest kan ook ons eerst tot Christus brengen door het liefdebeeld, en langzamerhand laten zijn waar wij, zondige mensen, staan.
De bewering dat de stokbewaarder aan het einde van de wet was, slaat kant noch wal - in de eerste plaats omdat het er niet staat, in de tweede plaats omdat de stokbewaarder de Wet niet heeft gekend. Nee, hij zag het werk van een almachtig God, en ik ben de overtuiging toegedaan dat hij daarom beefde, en besefte dat hij die God niet kende.
Antonia
@elisdewaard. De stokbewaarder kende de wet niet? "Doe uzelven geen kwaad" zegt Paulus Hand 16:28
karlo
@Antonia, ja en.....
Antonia
En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.Romeinen 7:9 en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij;Galaten 2:20
Bijbelse volgorde:Het gebod(de wet) gekomen, de zonde levend geworden, gestorven, leven in Christus(Evangelie)
Mona
Antonia,
Hoe God een mens bekeerd doet Hij geheel volgens Zijn wil.
Uiteraard zal de mens dan zondaar voor God worden, en Christus als zijn Borg nodig hebben.
Maar er is niet 1 vaste weg.
Wil je daar meer over weten lees dan Brakels redelijke godsdienst maar eens, daar staat het uitgebreid in beschreven.