Wratje in gezicht

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb een klein wratje in mijn gezicht. De huisarts wil die wel weghalen maar ik heb wel eens gehoord dat als het je gezicht betreft, de dermatoloog dat moet doen. Klopt dat?

Antwoord

De eerste vraag is of er een goede reden is het 'wratje' weg te halen. Is het plekje verdacht, geeft het klachten, of is het een kosmetisch probleem? Wanneer er een goede reden is het weg te halen, dan kan dat met verschillende technieken, afhankelijk van soort, plaats etc. Op de rug is het in wezen niet anders dan in het gezicht.

Een huisarts mag pukkels weghalen wanneer hij/zij volgens de regels van de kunst bekwaam is. Er bestaat geen regel dat het gezicht aan de dermatoloog is voorbehouden. In de praktijk zullen veel huisartsen niet zo snel in het gezicht iets weghalen, omdat het kosmetische aspect nadrukkelijk meespeelt en ze toch wat minder ervaring hebben, maar het is het vrij om te doen wanneer ze voldoende deskundigheid op dat gebied hebben. Dat kan ik van jouw huisarts niet beoordelen. Je kunt je dilemma wel benoemen bij de huisarts.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch