Voor alle mensen betaald

Redactie Refoweb / 54 reacties

Vraag

Aan ds. G. A. van den Brink. Ik hoor en zie (bijv. op geloofstoerusting.nl) regelmatig mensen tot het geloof in Christus oproepen met ongeveer de volgende bewoordingen: “Hij heeft voor alle mensen betaald. Hij heeft Zichzelf voor jou gegeven. Zal jij dan niet tot Hem gaan? Hij heeft betaald, ook voor jou! Geloof dan!” Dit roept bij mij twee vragen op: 1. Zijn die mensen zalig die geloven dat Christus voor allen en dus ook voor hen gestorven is of worden zij zalig die in Christus geloven? Of is daar geen verschil tussen? 2. Is het bijbels om tegen ongelovigen te zeggen dat God ook voor jou gestorven is?

Antwoord

54 reacties
juni
vrouw78@ en hhk76@
ik begrijp uw gunning wel.
als er een is,die maar geen lijdzaamheid kan leren,ben ik het wel.
die z.g. lijdzame mensen[net acteurs],zijn nooit lijdzaam als ze je kunnen.......

als het kon,sloegen ze me voor de hemelpoort nog dood,

mn paadje is stik donker,een en al ruine"s[extra puntje op de i]
vol ongedierte.om nu een zaklamp,een zak hoop een zak geloof te hebben zou niet gek zijn.
maar...niks,dan moordenaars op de weg,die in t,donker kunnen zien!
vol ravijnen.uitglij paadjes,blubber,drek,te hoge bergen,te diepe dalen,onbegaanbaar,gans onmogelijk pad.
een eenmanspad ,waar terug onmogelijk is, en heen geen weg.....
een kleine lafenis wordt snel geroofd.
ik zie ze niet aankomen....
k,vermoed wel,dat mn binnenkant een verbond met de buitenkant maakt.....hoe kunnen ze me anders zo snel vinden?
wat een gelukkige mensen,die Binnen zijn,de Deur gevonden hebben.
elisdewaard
Jezus is voor eenieder gekomen, en heeft verzoening gedaan voor alle zonden op deze wereld, zodat iedereen de gerechtigheid van Christus (= de gerechtigheid van voor de zondeval) kan krijgen. Maar zonder het geloof in Christus, dus het geloof in de vergeving van zonden en het gebed om vergeving wordt Zijn gerechtigheid je niet toegerekend. Dus ja, voor iedereen is betaald, maar dat wil niet zeggen dat iedereen nu onvoorwaardelijk zalig wordt.
juni
vrouw 78@k,wil dit graag melden.
we krijgen een weg,om ons naaste te begrijpen/verstaan in zo,n zelfde weg/pad.
bergen echo"s

we zongen met elkaar psalm 74:18

en daarna psalm 116:3

ach,bij de 1e regel van ps.116 kon er een tobber zich wassen in zn tranen....

hij een eind weg,op zoooo,n glibberig pad.Zo gevaarlijk....
k,hoop zo ,om spoedig te horen""en onze God ontfermt Zich..op de tobbr.Persoonlijk!

een tobber,die uitziet naar ....net als ik.
vrouw78@begrijpt u,dat dit niet zo ""alleen ""voelt?
al gaat iedereen zijn eenmanspad?

t,is ver weg,maar de echo galmt door de bergen
Antonia
@elisdewaard. Voor iedereen betaald? Dus blijkbaar ook voor Judas , voor Simon de tovenaar, voor Ananias en Safira ea. Dit kun je toch zo niet zeggen? Er is niet één druppel van Jezus Bloed tevergeefs gestort. Hangt het af van het geloof en het gebed dat de gerechtigheid van Christus je toegerekend wordt? Nee, het geloof is alleen het middel en het gebed de weg waarlangs, maar ze zijn beiden niet de grond. De grond ligt in het eeuwig, verkiezend Welbehagen.
@juni. Jezus had het Eenmanspad Ps 22. Ik hoop dat je spoedig de genadeslag krijgt, zodat je met één slag door De Poort bent.
jsml
@Antonia,
“Voor iedereen betaald? Dus blijkbaar ook voor Judas , voor Simon de tovenaar, voor Ananias en Safira ea.”
Klopt! (1 Joh. 2:2; 2 Kor. 5:15)

“Dit kun je toch zo niet zeggen? Er is niet één druppel van Jezus Bloed tevergeefs gestort.”
Waar baseert u dat op??? Lijkt me nogal strijdig met Hebr. 10:29)

“Hangt het af van het geloof en het gebed dat de gerechtigheid van Christus je toegerekend wordt?”
Ja! (Hebr. 3:19)

“Nee, het geloof is alleen het middel en het gebed de weg waarlangs,..”
Dat is de benadering vanuit God gezien (voor ons als nietige mensen onbegrijpelijk en niet op een rijtje te krijgen), maar dat maakt het voorgaande niet minder waar. Door het geloof krijgen we deel aan de weldaden van Christus, door ongeloof wijzen we die af.

“maar ze zijn beiden niet de grond.”
Uiteraard niet, maar wie beweerd dat?
Antonia
@jsml
Als Jezus voor iemand betaald heeft, dan wordt zo iemand zalig. Dat is voor 100% gegarandeerd. De praktijk leert anders.

Heb 10: 29 “waardoor hij geheiligd was” Geheiligd zijn ziet op de uitwendige heiliging ten aanzien van zijn voorgaande belijdenis, aangaande het gehoor van het Goddelijke Woord, gebruik van de heilige sacramenten, en de afscheiding van andere gemene mensen, namelijk Joden en heidenen. Hoewel de zodanige de ware wedergeboorte niet deelachtig was, gelijk Johannes getuigt, 1 Joh. 2:19, en gelijk zulken, 2 Petr. 2:22, nog evenwel honden worden genoemd, al waren zij schoon van hun uitwendig slijk gewassen, en hadden zij de onreinheid van afgoderij en andere onheiligheden verlaten aldus de kantekening.

Het hangt niet af van het geloof. Denk aan Zacharias. God ging toch door, ondanks dat hij het niet geloofde. Gelukkig voor hem, dat het niet afhing van zijn geloof, dan zou er niets van terecht gekomen zijn. Welbehagen, dat was de grond. Hij roemde er zelf van toe hij zei: Door de innerlijke bewegingen der barmhartigheid onzes Gods.
Mona
Het offer wat Christus op Golgotha heeft gebracht, is genoeg om de zonden af te wassen van iedereen op de hele wereld.
Maar dat is niet gebeurd omdat de mens het offer niet nodig had, en de duisternis boven het licht verkoos.
De Heere Jezus heeft niet voor iedereen betaald, maar Hij had het o zo graag willen doen!!
God roept iedereen in Zijn woord er toe op zich tot de Heere te wenden. Hij wil met liefde betalen voor hen die tot Hem komen.

Ralph Erskine:
De Heere heeft meer dorst naar een zondaar, dan dat een zondaar dorst heeft naar Hem.
GG61
@jsml
Jezus voor Judas gestorven? Stel dat dit zo was, dan was Jezus Bloed blijkbaar niet krachtig genoeg om hem in de hemel te brengen. Je zult tegen werpen: Jezus Bloed was wel krachtig genoeg, maar zijn ongeloof heeft hem uit de hemel gehouden. Dan zou de kracht van het ongeloof groter zijn dan de kracht van het Bloed, de kracht van de zonde groter dan de kracht van het Evangelie en dat kan nooit.
jsml
@Antonia,
Je eerste zin is een aanname waar ik het niet mee eens ben. Ik haalde Hebr. 10:29 aan omdat ‘vertrappen’ er op wijst dat jouw wel degelijk iets is aangeboden. Óf je moet natuurlijk beweren dat het je wel aangeboden wordt, maar zonder de intentie het je ook daadwerkelijk te geven.

“Het hangt niet af van geloof. Denk aan Zacharias.”
Ook Zacharias is uiteindelijk zalig geworden omdat hij geloofde in de Heere Jezus hoor. Daar doet het feit dat het geloof ten diepste door God geschonken is niets van af.

-Lukas 1:13, Maar de engel zei tegen hem: Wees niet bevreesd, Zacharias, want uw gebed is verhoord en uw vrouw Elizabet zal u een zoon baren en u zult hem de naam Johannes geven. Punt!
-Joh. 3:16, Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft,…..
-Hebr. 3:19, Zo zien wij dat zij niet konden ingaan vanwege hun ongeloof.

Ik denk dat we moeten oppassen voor over-versystematisering, waardoor we veel aansporingen in de Bijbel krachteloos maken, zoals de aansporingen om te volharden in het geloof. Bovendien verdraaien we de boodschap van de Bijbel dan dusdanig dat je niet meer moet geloven dAt de Heere Jezus voor jouw zonden heeft betaald, maar moet weten Of Hij voor je zonden heeft betaald.
En wat schieten we ermee op als we gaan beweren: “Het hangt niet af van geloof”? De Bijbel roept ons op om te geloven en spoort ons aan om te volharden in het geloof dus laten we ons daar maar volledig voor inzetten, om vervolgens God te danken voor Zijn genade, dat Hij ons bewaart in het geloof. Weet u, Antonia, ik weet ook wel dat het mijzelf nooit zou lukken het geloof te behouden. Maar het draait daar uiteindelijk wel om, en dáárom is het zo’n wonder dat de Heere Jezus zegt: “Maar Ik heb voor u gebeden dat uw geloof niet ophoudt”.

@GG61,
Inderdaad, dat zou ik tegenwerpen, dat zagen we immers zojuist ook uit Hebr. 3:19.

Uw laatste conclusie doet mij een beetje denken aan de opmerking “Als God goed en liefde is, én Hij is almachtig, waarom houd Hij dan het kwaad in de wereld niet tegen?” Én aan de woorden van de Heere Jezus: “Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!”

God laat in Zijn wijsheid en in Zijn soevereiniteit wel eens iets toe wat Hij in Zijn almacht had kunnen voorkomen.

De beloften in de Bijbel wordt een ieder onvoorwaardelijk aangeboden. En dat kán; de voorwaarde dat er voor de zonden betaald moet worden is immers al ingelost. Zelfs al toen wij nog vijanden van God waren (Rom. 5:8-11).
GG61
@jsml
Ik denk dat we elkaar hier wel in kunnen vinden:
Je wordt uit genade zalig en je gaat om eigen schuld verloren.
jsml
@GG61,
Dat denk ik wel, maar volgens mij wordt dát op zich niet ter discussie gesteld in de vraag.
Antonia
@jsml
In een eerdere reactie van je, noemde je het voorbeeld van een reddingsboot en een drenkeling.

Wat bedoel je nu als je tegen iemand zegt: Jezus heeft voor jou betaald?

1. De reddingsboot is voldoende toegerust en volkomen geschikt om jullie allemaal hoofd voor hoofd uit het water te halen.
of
2. De reddingsboot zal jullie allemaal hoofd voor hoofd uit het water halen
jsml
Beste Antonia,

Je vraagt wat ik bedoel als ik tegen iemand zeg "Jezus heeft voor jou betaald." Heel eenvoudig, dan bedoel ik dat Jezus ook voor hem/haar heeft betaald. Wat je twee punten betreft: volgens mij is dat wel duidelijk in die reactie. Ik heb het idee dat jij denkt dat ik beweer dat iedereen zalig wordt, maar dat ontken ik al vanaf mijn eerste reactie.

Misschien denk je: nou, waarom maak je je zo druk dan?
Omdat ik wel eens het idee heb dat veel mensen niet tot geloof 'durven' komen omdat ze zich afvragen of Jezus wel óók voor hén is gekomen. Maar dat is helemaal niet de vraag. Jezus IS voor jou gekomen; gelóóf je dat ook?
Weet je, ik ben echt lang niet altijd even zeker van mijn geloof. Maar wanneer ik twijfel ligt de onzekerheid niet in de vraag of Jezus wel ook voor míj is gekomen, maar wel in de vraag of ik dat wel oprecht gelóóf.

ik hoop dat je me nu begrijpt...
Antonia
Beste jsml,

Ik probeer het te begrijpen.

Als Jezus voor iemand betaald heeft, doel jij op punt 1 en ik op punt 2.
Daarom zeg jij tegen iemand: Jezus heeft voor je betaald, terwijl ik dat niet zo zeg. Ik zeg: Jezus offer is toereikend genoeg om je zonden weg te nemen. We bedoelen hetzelfde te zeggen, maar gebruiken een andere term bij punt 1.
Vast te geloven dat Jezus voor je gekomen is en toch te twijfelen of je het wel oprecht gelooft. Dat klinkt tegenstrijding.
Misschien bedoel je dit?:
Je gelooft vast dat Jezus voor jou gekomen is en betaald heeft(punt 1), maar je twijfelt of je punt 2 oprecht gelooft.

Heb ik het zo juist weergegeven?