Alleenstaand en adoptie

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van bijna dertig en alleenstaand, heb een goede baan, leuke vrienden, lieve familie en ben gelukkig. Al heel lang heb ik een sterke kinderwens. Nu zou een vaste relatie, huwelijk en kinderen nog best kunnen, maar de laatste jaren denk ik wel eens na over adoptie. Ik zou graag mijn liefde en zorg geven aan een kind wat in zijn eigen land in een tehuis zal wonen of nog erger, helemaal geen veilig onderkomen zal hebben. Ik ben een vrouw zonder kind en er zijn zoveel kinderen die een moeder nodig hebben. Voor alleenstaanden is adoptie vanuit een aantal landen mogelijk. Alleen worstel ik ook met de vraag: is het verantwoord, is het de bedoeling, is het niet de bedoeling dat een kind een moeder én vader heeft? Ik zou minder kunnen gaan werken omdat ik een goed inkomen heb, maar 28 uur is wel het minimale om twee personen van te onderhouden, dat betekent dat een kind naar oppas of opvang zal moeten. Ik ken geen enkel ander in mijn omgeving die alleenstaand is en adoptie overweegt. Ik kan in de Bijbel ook niet terugvinden hoe God hier over denkt, dus ik vroeg me af of jullie een visie hebben op een dergelijke grote keuze?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

5 reacties
zandkasteel
Ik weet niet hoe het met een alleenstaanden adoptie gaat. Wel dat het naast onbetaalbaar is geworden en een hele lange tijdsduur heeft (als dan je omstandigheden veranderen, kan de aanvraag ook weer gewijzigd worden) en dat het haast onmogelijk wordt om nog een "gezond kind" te adopteren.
Je moet ook incalculeren dat er misschien de nodige ziekenhuisbezoeken bij komen en extra ziektekosten. Dit hoeft natuurlijk niet, maar kán wel.

Een mogelijkheid die zeker mogelijk is voor alleenstaanden, is pleegzorg. Hier in ons eigen land is ook enorme nood onder kinderen die een veilig huis zoeken. Dit is natuurlijk geen "eigen" kind, maar je kan wel voor langdurige pleegzorg kiezen waarbij je ook je liefde en zorg aan dit kindje kwijt kan. Hierbij is de tijdsduur veel korter en je kan ook eerst voor een kortdurende of crisesopvang kiezen, om te kijken of je het aan kan om als alleenstaande ouder een kind op te voeden. Want dat valt beslist niet mee! Zelfs voor moeders met partner is een kind soms al erg zwaar en ben je blij de zorg te kunnen delen of even overgeven om afstand te nemen. Ook in de nachten of bij ziekte. Dit zal straks allemaal op jou terecht komen, dus een goed vangnet is dan absoluut onmisbaar! Sterkte met je beslissing !
arendine
Misschien dat dit artikel de vraagsteller kan helpen.
http://www.refdag.nl/adoptie_is_geen_breuk_met_de_bijbel_1_373913
juni
wens u een hart vol liefde voor het kind. twee is leuk voor de kinderen.
en hart vol liefde is toch voorlopig genoeg?
n wonder als er een tweede loopt!!!

grote kans dat die er niet aan toe is.......
AHHK76
God heeft het zo ingesteld, dat er alleen kinderen geboren kunnen worden, als er een vader en een moeder is...
Dat is niet voor niets!
Pleegzorg/gastgezin zijn is vaak ook (part-time) mogelijk voor alleen de weekenden en vakanties! Dat lijkt me een goed alternatief voor jou. Want als je een hart hebt vol liefde, dan mag je dat zeker delen....
juni
Recitificatie vragensteller, twee kindertjes is toch leuker voor de kinderen zelf? samen op een kamertje,samen in de opvang.
samen naar de fijne familie.samen ,fijn alles samen is fijner dan altijd alleen tussen al die vreemde mensen .
kindertjes zonder ouders....jammer dat k het geld niet heb,k,nam een heel weeshuis.

mocht u een wederhelft tegenkomen,ach, onderzoek of zn hart groot genoeg is voor veel kindertjes.Dat is nooit en egoist...
liefde zoekt zichzelf niet
kijk eens hoe de weduwe het doen...
of het Bijbels is,weet ik niet
naastenliefde is wel Bijbels
heus het is nog niet te laat,als u na uw veertigste pas trouwen gaat.
wie weet mag uw christelijke opvoeding gezegend worden aan de kinderhartjes.