Avondmaal voorin de kerk

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Waarom gaat men met het Avondmaal voorin de kerk aan een tafel zitten? Ik heb gehoord dat veel mensen dat een ontzettend grote stap vinden en daarom niet aan het Avondmaal gaan. Waar komt deze traditie eigenlijk vandaan en zou God ook willen dat er dan zo'n drempel ontstaat voor ons als mens? Hij zegt toch, “doe dit totdat ik weer terug kom” en daarbij is toch niemand uitgezonderd? Ook las Jezus met zijn discipelen toch niet zo'n formulier voor tijdens de pesachmaaltijd? Waar komt die traditie dan vandaan? Jezus zegt, “komt allen tot Mij (dus niemand uitgezonderd toch?!) die vermoeid en belast zijt en Ik zal je rust geven.” Waarom zien wij dan (vooral binnen de refogezindte) deze drempel?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een paar vragen die met het Heilig Avondmaal te maken hebben. Kort zal ik er op in gaan. Er is best meer over te zeggen dan hier volgt, maar daarvoor is ook de nodige literatuur te vinden, o.a. een boek over het Avondmaalsformulier dat ik zelf geschreven heb en dat is uitgegeven door Den Hertog in Houten.

1. Allereerst de vraag over het aanzitten aan een tafel. Je zou kunnen zeggen dat dat voor de hand ligt. Jezus lag met Zijn discipelen aan de Paasmaaltijd. Wij eten niet meer liggend maar zittend; maar het gebeurt wel rond een tafel, waarop de maaltijd gereed staat. Overigens heb je gelijk dat nergens in de Bijbel staat, dat dit verplicht is. In andere landen en bijv. ook in het Noorden van ons land is het traditie dat brood en wijn worden doorgegeven, terwijl mensen op hun plaats blijven zitten in de kerk. Ik heb ook wel eens op die manier het Avondmaal bediend en ook wel gehoord van mensen, voor wie de drempel van het aangaan te hoog was, uit vrees van door anderen gezien te worden, en die wel deel namen toen ze daarvoor op hun plaats konden blijven zitten. Het kan dus een drempel zijn. Maar wat zou nu erger zijn, dat mensen je zien gaan of dat de Heere ziet dat je niet gaat terwijl Hij je wel roept? Er zit toch ook iets moois in de gang naar de Tafel, een belijdenis. Je noemt zelf die tekst: Kom tot Mij!

2.Dan het lezen van het formulier. Ook dat is geen wet van Meden en Perzen. Maar de kerk van de Reformatie heeft het opgesteld in verband met het gebrek aan geestelijke kennis van de betekenis van de sacramenten (zo ook van de doop). Zou die onkunde en dat gebrek aan kennis er vandaag niet meer zijn? Mijn ervaring van 50 jaar in het ambt in verschillende gemeenten leert het anders. Bovendien, heb je het Avondmaalsformulier wel eens goed gelezen? Het is één machtige lofzang op Christus in Zijn betekenis voor zondige mensen. Neem alleen al die paar woorden: "Ik voor u."

3. Ik moet je ook wijzen op een misvatting die ik in je vragen tegenkom. Je schrijft dat het Avondmaal voor allen is, niemand uitgezonderd. Maar die woorden die jij tussen haakjes zet, staan wel midden in een zin, die nog wat meer zegt van die allen. Er volgt immers op: "die vermoeid en belast zijt." En die bekende tekst staat in een gedeelte, waarin de Heere Jezus Zijn Vader er voor dankt, dat deze dingen voor de "wijzen en verstandigen verborgen zijn" terwijl God ze aan de kinderkens openbaart.

4. Dat laatste brengt me tot een wedervraag. Hebben jouw vragen te maken met drempels die je zelf ervaart, of verraden ze iets anders? Ik hoop dat je aanvoelt dat ik die vraag stel uit liefde en omdat ik je van harte de verwondering gun van een zondaar, die zich door niets of niemand meer laat tegenhouden als hij zich door Christus geroepen weet tot Zijn tafel om daar versterking te ontvangen van het geloof dat de Heilige Geest in het hart werkt. Het is niet voor iedereen, maar -zoals het formulier zo prachtig en nodigend zegt- voor ieder die het leven buiten zichzelf in Christus zoekt en daarmee belijdt dat hij zelf midden in de dood ligt.

Ik wens je toe dat je deze dingen met het oog op jezelf overdenkt voor Gods Aangezicht,

Ds. J. Westerink

Tags in dit artikel:

formulierenHeilig Avondmaal