Drie-Eenheidsleer

Ds. B. de Romph / 3 reacties

Vraag

Aan een CGK-dominee. Ik zat het belijdenisformulier door te lezen en kwam het volgende tegen: “Ten eerste... onderscheiden in drie Personen, Vader, Zoon en Heilige Geest. De Drie-eenheid...” Vader, Zoon en Heilige Geest treden als één naar buiten, maar zijn drie verschillende Krachten. Nu ben ik wat gaan googlen enzo en kwam ik erachter dat er niets expliciet over de Drie-eenheid staat in de Bijbel. Er staan natuurlijk wel teksten in over God de Vader, Zoon en Heilige Geest, Die één zijn, maar ook ergens in Johannes staat: “Want Mijn Vader is meerder dan Ik.” Nu zijn er heel veel discussies over en ik word nu heen en weer geslingerd tussen: wat is waarheid, en wat niet. Ik bid God om wijsheid, maar het is zo duister! Nu mijn vra(a)g(en): Waar komt de Drie-Eenheidsleer vandaan? Waar kan ik het onderbouwd zien in de Bijbel dat het zekerheid geeft? Als het niet in de Bijbel staat, hebben wij dan geen verkeerde conclusie getrokken en hebben we hier te maken met een dwaalleer?

Een nu behoorlijk wanhopige jongere.

Antwoord

Beste jonge vriend,

Ik begrijp: je zit met het leerstuk van de drieenheid. Waar vind ik dat in de Bijbel? Is dat niet door de theologen bedacht? Hebben wij wel het juiste standpunt op dit punt? Er zijn ook andere meningen te berde gebracht. Dit is al een eeuwenoud vraagstuk. Alle eeuwen door is de leer van de drieeenheid bestreden en aangevochten. Het niet voor niets dat de vroeg christelijke kerk daarover nagedacht en de zuivere leer vastgesteld heeft. De leer van de drieeenheid is een zuiver schriftuurlijke leer en de geloofsbelijdenis van Athanasius (een belijdenis die achter in je bijbeltje staat) spreekt zelfs uit, dat als we de leer van de drieenheid niet belijden, we niet zalig kunnen worden. Dit leerstuk is dus van wezenlijke betekenis.

Ik moet beginnen te zeggen, dat we het stuk van de drieeenheid nooit zullen kunnen begrijpen. Dat ligt niet aan de drieenige God, maar omdat ons verstand zo beperkt en verduisterd is. Dit gaat ons begrip te boven. Laten we maar niet proberen om dit te begrijpen, want het is niet met onze rede in overeenstemming te brengen. Wat we wel kunnen doen is het eerbiedig naspreken en geloven. Zo heeft God Zich in Zijn Woord geopenbaard als de drieenige God. Een God bestaande in drie Personen en drie Personen en toch een God. De term “drieeenheid” staat niet in de Bijbel, de zaak zelf wel. Drieeenheid is een naam die door mensen eraan gegeven is om het aan te duiden. Er zou veel van te zeggen zijn. Er is een meervoud in God. Het Hebreeuwse woord voor God is “Elohim”, dat is het meervoud van “El” dat God betekent. "Laat Ons mensen maken naat Ons beeld en Onze gelijkenis", zegt God in Gen. 1:26a. Zoek Jes. 61:1 maar op en daar vind je de drie personen: De Geest des HEEREN Heere is op Mij ....". Augustinus zei het al: "ga naar de Jordaan en ge zult de drievuldigheid vinden", de Zoon die in het water afdaalde, de Heilige Geest die in de gedaante van een duif op de Heere Jezus neerdaalde en de Vader die sprak: "Deze is Mijn geliefde Zoon, in Dewelke Ik Mijn welbehagen heb" (Matth. 3:16,17). Denk dan eens aan je doop. Je bent in de Naam van de drieenige God gedoopt: in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest". Iedere zondag hoor je de dominee de zegen op de gemeente leggen, de ene keer met de Aaronitische of hogerpriesterlijke zegen uit Num. 6:22-27 en de andere keer met de nieuwstestamentische zegen uit 2 Kor. 13:13. Ik zou ook nog de geboorteaankondiging  van de engel aan Maria kunnen noemen in Luk. 1:35, waarin ook de drie personen genoemd worden. En deze drie zijn een volgens 1 Joh. 5:7.

Daarnaast is elk van de drie Personen God en toch is het een God. De Personen zijn niet een stukje van God, maar elk zijn ze tenvolle God. Er worden wel eesn voorbeelden genoemd om de drieeenheid duidelijk te maken, maar elk voorbeeld gaat mank. Of het nu het beeld is van een omnibus (een band met drie boeken erin), of stoom, ijs en water, het kan dit mysterie niet duidelijk maken. Het is niet uit te leggen en voor te stellen. De vroeg-christelijke kerk heeft geworsteld met dit mysterie en we geloven dat door de leiding van de Heilige Geest de zuivere leer aangaande de drieeenheid is vastgesteld. Je hoeft er niet aan te twijfelen. Alle mogelijke meningen zijn in de kerkgeschiedenis al naar vorengebracht, maar deze zijn door de kerk altijd afgewezen. Die meningen zijn er nog, maar laat je er niet door van de wijs brengen. Het is een list van de duivel om te tornen aan de waarheid van Gods Woord en in dit geval aan de drieeenheid. De duivel heeft niets liever dan dat we daar een vraagteken achter zetten, want hij weet, als je dat niet gelooft en erkent, dan kun je niet zalig worden. Ik kan je niet overtuigen, maar ik mag van God als van de dreeenige God getuigen. Werp die gedachte ver van je af. Bidt de Heere, of Hij je de God van je doop wil leren verstaan. Dan gaan we God ook kennen als de drieenige God en dat is het onwankelbaar geloof van Gods kerk alle eeuwen door. Lees ook de artikelen 8 en 9 eens van onze Nederlandse Geloofsbelijdenis (NGB). Ik hoop, dat je deze God als de drieenige zal gaan aanbidden en verheerlijken. Veel licht van Boven gewenst en wees standvastig.

Met hartelijke groet,
Ds. B. de Romph

Lees meer artikelen over:

Drie-eenheid
3 reacties
hjrl
Misschien komen alle mensen die in Jezus geloven in de behoudenis. Dát criterium kan ik wel lezen en vinden in de Bijbel.
jslabbekoorn
De kern is door de ds. al beantwoord. Je schrijft; drie verschillende krachten – als je de geloofsbel. van Athanasius hebt gelezen, zie je het mysterie: de Vader is almachtig, de Zoon is almachtig, de Heilige Geest is almachtig, nochtans hebben wij niet drie almachtigen, maar één Almachtige. Dat zien we bij al de eigenschappen van God; die worden aan alle drie toegekend, voorbeelden: eer, waarheid, eeuwigheid, levendmakende kracht: zie: Joh. 5:19-27; 14:6-11,16,17; 15:26; 16:13-15; 1 Kor. 12:4-6; 1 Joh. 5:7-9, 20. Die eer blijkt ook uit het dopen in de naam van de Drie-eenheid in de doop (Matth. 28:19). Dan iets over “Mijn Vader is meerder dan Ik” (Joh. 14:28). Jezus bedoeld hier dat Hij als mens, in Zijn vernedering (zie kanttekening SV), minder is dan Zijn Vader, Die God is. Maar Hij zegt eveneens: ‘Ik en de Vader zijn één’ (Joh. 10:30). Dan spreekt Hij over Zijn Godheid. Het blijft een mysterie, daarom: het is een geloofszaak. En wat betreft de reactie van hjrl: Het geloof is niet zomaar een geloven in Jezus alleen: maar het kan niet zonder het geloof in God (Joh. 14:1). We moeten God leren kennen (Joh. 17:3), onszelf en onze zonden, die we moeten leren kennen en dan ook belijden (1 Joh. 1:8-10) en Jezus, Die daarvan verlost (1 Joh. 2:1,2), en daarmee heeft ook het geloof uit de Heilige Geest alles te maken (Joh. 16:8-11; Rom. 8:9-11; 1 Kor. 12:3).
Alphonsus
Uit de vraag blijkt maar weer eens al te meer dat daar waar wij (mensen, theologen etc.) de grootheid van God, Zijn Zoon Jezus Christus en de Heilige Geest willen vangen in één begrip we schipbreuk lijden.
Theologen en andere schriftkundige hebben ons niet altijd geholpen in het eenvoudige geloof dat Jezus van ons vraagt. Wie niet wordt als deze kinderen...........etc. blijft het uitgangspunt.